جام ملت‌های آسیا۲۰۲۳؛

ایران در اندیشه طلسم‌شکنی در الکلاسیکوی کلاسیک قاره کهن

سامورایی‌ها دنبال سومین پیروزی تاریخی مقابل ایران

تهران (پانا) - تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن، امروز یکی از حساس‌ترین بازی‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را به نمایش خواهد گذاشت، نبردی که می‌تواند یوزهای ایرانی را یک گام به تاریخ‌سازی نزدیک کند.

کد مطلب: ۱۴۴۵۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران در اندیشه طلسم‌شکنی در الکلاسیکوی کلاسیک قاره کهن

رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، در حالی به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود که استرالیای مدعی، با شکست مقابل کره جنوبی، از گردونه این پیکارها کنار رفت.

از طرفی هم اردنی که در این دوره از جام ملت‌ها تاریخ‌ساز شد، دنبال رقم زدن شگفتی دیگر در مقابل کره‌ای‌هاست.

دومین دیدار حساس مرحله یک چهارم نهایی را تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم فوتبال ژاپن برگزار می‌کند.

*یک نگاه اجمالی به بازی‌های این مرحله می‌اندازیم:

۱۳ بهمن، ۲ دیدار از مرحله یک‌چهارم برگزار شد. در بازی اول تیم فوتبال اردن، تاجیکستان را از پیش رو برداشت، تا همچنان صفحه تاریخ‌سازی را در این جام ورق بزند.

تیم فوتبال کره جنوبی در یک هشتم نهایی، عربستانی‌ را شکست داد که به سیاره کهکشانی‌ها در منظومه فوتبال قاره کهن تبدیل شده است و پای ستارگان فوتبال دنیا را به آسیا باز کرده است. کره جنوبی در دیدار مرحله یک چهارم نهایی، هم دومین مدعی کسب عنوان قهرمانی این دوره از جام ملت‌ها را شکست داد و خود را به عنوان تیمی غول کش در این دوره از مهمترین رویداد فوتبالی آسیا معرفی کرده است.

"سون هیونگ مین" در این دیدار مهم و حیثیتی، سهم ویژه‌ای در صعود کره‌ای‌ها به جمع چهار تیم برتر قاره کهن داشت، تا در این مرحله به مصاف اردن بروند.

امروز 14 بهمن 1402، روزی سرنوشت‌ساز در تاریخ فوتبال ایران است، تیم ملی فوتبال ایران، بعد از چهار دهه ناکامی، در شرایطی مقابل سامورایی‌های قاره کهن صف آرایی می‌کند، که دنبال طلسم شکنی در این پیکارهاست.

ژاپنی‌ها، هم عزم خود را برای کسب قهرمانی در هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا جزم کرده‌اند، آنها هم در شرایطی که یکی از بازیکنان خوب خود را بخاطر مسائل غیر اخلاقی در ترکیب اصلی خود در این دیدار حساس و حیثیتی در اختیار ندارند، مقابل تیم ملی فوتبال ایران صف آرایی می‌کنند.

دیدار تیم ملی فوتبال ایران _ ژاپن، امروز از ساعت ۱۵ به وقت ایران در ورزشگاه اجوکیشن، با قضاوت "ما نینگ‌" داور چینی برگزار خواهد شد.

*نگاهی به عملکرد این داور چینی در این دوره از جام ملت‌ها:

"ما نینگ‌" تاکنون ۲ دیدار (بحرین _ کره جنوبی) و (قطر _فلسطین) را در جام ملت‌های آسیا را قضاوت کرده است و در مرحله یک چهارم نهایی یکی دیگر از الکلاسیکوهای کلاسیک فوتبال قاره کهن را سوت خواهد زد، دیداری که عیار سطح داوری این داور چینی را نشان می‌دهد.

*تاریخچه رویارویی تیم ملی فوتبال ایران _ ژاپن:

۲ تیم ژاپن و ایران برای نوزدهمین بار در تاریخ، مقابل یکدیگر خواهند گرفت. در ۱۸ تقابل در رقابت‌های رسمی و غیر رسمی، تیم ملی فوتبال ایران، ۶ برد در کارنامه دارد و تیم فوتبال ژاپن هم به ۶ پیروزی در مصاف با تیم ملی فوتبال کسب کرده است و ۶ بازی دو تیم هم به تساوی کشیده شده است. اولین بار است که این دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی در تاریخ جام ملت‌ها، فینالی زودرس را برگزار می‌کنند.

۲ تیم ایران و ژاپن طی این ۱۸ بازی ۳ بار به صورت دوستانه مقابل هم قرار گرفتند، که نتیجه هر ۳ بازی با تساوی به پایان رسید. از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۹۰ در بازی‌های آسیایی این ۲ تیم ۷ بار مقابل هم قرار گرفتند و حاصل آن ۴ برد برای ایران، ۱ تساوی و ۲ برد برای ژاپن بوده است. ۲ تیم ۴ بار در مرحله مقدماتی حضور در جام‌جهانی مقابل هم قرار گرفتند که حاصل آن ۲ برای ایران و ۲ برد برای ژاپن بوده است.

*بخشی از تاریخ تقابل این دو تیم؛

بازی امروز را برای یوزهای ایرانی حیثیتی کرده است، زیرا این ۲ تیم در ادوار گذشته جام ملت‌های آسیا، ۴ بار مقابل هم قرار گرفتند، که تیم ملی فوتبال ایرانی پیروزی در این دیدارها نداشته است و ۲ دیدار را به تیم فوتبال ژاپن واگذار کرده است و ۲ دیدار هم به تساوی انجامید.

سنگین‌ترین باخت ایران مقابل تیم فوتبال ژاپن به نیمه نهایی جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات، (آخرین دیدار ایران و ژاپن) برمی‌گردد که این بازی با نتیجه ۳ بر صفر به سود ژاپنی‌ها به پایان رسید. ۲ تیم در ۱۸ سابقه تقابل مقابل هم موفق به ثبت ۴۰ گل شده‌اند که سهم ایران ۱۹ گل و ژاپن ۲۱ گل است.

علی دایی، کنار رکوردهای فراوانی که در ادوار جام ملت‌های آسیا به ثبت رسانده است، بهترین گلزن ایرانی در تقابل دو تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن است که ۴ گل به ثمر رسانده است. مهدی ترابی که در این دوره، پیراهن تیم ملی فوتبال ایران را بر تن دارد، در این راستا با زدن ۲ گل به تیم فوتبال ژاپن در دیدارهای گذشته، در یک قدمی شکستن رکورد علی دایی قرار دارد، آن هم در صورتی که در این دیدار در ترکیب اصلی تیم ملی فوتبال ایران قرار داشته باشد.

ایران در ۵ تقابل اخیر خود در بازی رسمی و غیر رسمی ۵ برد به دست آورده و هرگز بازنده نبوده و طی آن ۱۳ گل به ثمر رسانده و تنها ۳ گل دریافت کرده است. در سوی دیگر ژاپن طی ۵ بازی اخیر خود ۴ برد و یک شکست مقابل عراق به دست آورده‌ که طی آن ۱۷ گل به ثمر رسانده و ۶ گل نیز دریافت کرده‌اند.

تیم فوتبال ژاپن، گران‌ترین تیم در هجدهمین دوره جام ملت‌ها لقب گرفته است، نگاهی به ستارگان این تیم و حضورشان در لیگ‌های معتبر اروژا می‌اندازیم؛

"هیروکی ایتو"، مدافع اشتوتگارت آلمان، "کو ایتاکورا"، مدافع مونشن گلادباخ، "تاکه‌هیرو تومیاسو" از آرسنال، "واتارو اندو" از لیورپول، "میتوما" از برایتون و "کوبو" از رئال سوسیه‌داد، شاخص‌ترین بازیکنان تیم تحت هدایت هاجیمه موریاسو با برچسب‌های چندین میلیون دلاری هستند.

"میکل آرتتا آماتریاین" مربی اسپانیایی، چشم به این دیدارز دوخته است، تا شاید با باخت احتمالی سامورایی‌ها مقابل تیم ملی فوتبال ایران، تاکه‌هیرو تومیاسو به اردوگاه تیم فوتبال آرسنال برای ادامه حضور در لیگ برترز انگلیس باز گردد.

"یورگن نوربرت کلوپ"، هم که سکان هدایت تیم فوتبال لیورپول را بر عهده دارد، منتظر است، تا با حذف ژاپنی‌ها، "اتارو اندو" به جمع بازیکنان این تیم برگردد. آن هم در شرایطی که یاران کلوپ، فردا 15 بهمن به مصاف لیورپول رده سومی خواهند رفت و بازی بزرگ و حساسی در قالب الکلاسیکوی لیگ برتر انگلستان را برگزار می‌کنند.

غایب بزرگ این دیدار "مهدی طارمی" است که به دلیل اخراج مقابل تیم فوتبال سوریه، این بازی حساس را از دست داد.

تیم ملی فوتبال ایران از سال ۲۰۱۹ تاکنون، ۹ بار در جام‌ملت‌های آسبا حضور داشته است و از طرفی هر زمانی که طارمی در این دیدارها در ترکیب تیم ملی قرار داشته است، شکست نخوردیم. نکته جالب این است که طارمی در آخرین تقابل ۲ تیم در نیمه‌نهایی جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، مقابل ژاپن حضور نداشت و در آن بازی ایران شکست خورد.

"آیاسه یوئدا" ژاپنی با ۴ گل زده، بهترین گلزن ژاپن در این دوره از رقابت‌ها را دارد و تنها ۲ گل تا آیمن حسین عراقی فاصله دارد، تا به عنوان بهترین گلزن جام شناخته شود و انگیزه بالایی برای این رکورد زنی در مصاف با تیم ملی فوتبال ایران دارد.

تیم‌های ملی قطر و ازبکستان، هم از ساعت ۱۹ به مصاف هم خواهند رفت و برنده این دیدار، باید به مصاف برنده دیدار ایران و ژاپن برود.

حمید درخشان پیشکسوت فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با پانا، در آستانه دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل ژاپن، اظهار کرد: «تیم ملی به سختی از سد تیم فوتبال سوریه گذشت و این صعود هم با غیبت مهدی طارمی در دیدار مهم با ژاپن همراه بود.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان تأکید کرد: «خیلی از نقاط ضعف تیم ملی، از بازی اول مقابل فلسطین، تا الآن برطرف نشده است و شکل و نوع برنامه‌ریزی در تیم ملی مشخص نیست، بنا به شرایط خاص مانند ادوار گذشته که ستارگان ما تیم ملی را در شرایط بحرانی در مسابقات مختلف نجات دادند، این بار هم شاهد چنین اتفاقی بودیم.»

درخشان با اشاره به اینکه ما در مقابل تیم فوتبال سوریه، تیمی که لیگی در کشور خود ندارد به چالش کشیده شدیم و ما را به دردسر انداخت، تصریح کرد: «باید از این اشتباهات در بازی مقابل تیم فوتبال ژاپن درس بگیریم.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان با بیان اینکه تیم فوتبال ژاپن از بازیکنان با کیفیت و شاغل در لیگ‌های اروپایی برخوردار است، اضافه کرد: «ژاپنی‌ها، استراتژیک خاصی دارد و باید برنامه‌ای برای مهار بازیکنان سرعتی ژاپن داشته باشیم، باید از ضعف خط دفاعی ژاپن استفاده کنیم.»

درخشان اظهار داشت: «باید با تکیه بر لژیونرهای تیم، مانند سردار آزمون و استفاده از قدرت شوت زنی برخی بازیکنان، خط دفاعی آسیب پذیر ژاپن، را با تهدیدات جدی مواجه کرده و در نهایت به مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها صعود کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار