رایزنی‌های مهم وزیر خارجه ایران با نمایندگان فلسطین، مصر و اروپا

تهران (پانا) - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امشب با رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، وزیر خارجه مصر و نماینده اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۵۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
رایزنی‌های مهم وزیر خارجه ایران با نمایندگان فلسطین، مصر و اروپا

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، پنجشنبه شب در یک تماس تلفنی، آخرین تحولات مرتبط با تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه در این گفت‌و‌گو، با اشاره به تماس‌ها و دیدارهای اخیر خود با مقامات دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌پناه غزه را کلید برقراری ثبات و آرامش در کل منطقه خواند.

امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در ۴ ماه گذشته، تاکید کرد تنها ملت فلسطین به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین، حق دارند در مورد سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند و هیچ طرفی نمی‌تواند اراده و طرح‌های سیاسی خود را بر آن‌ها تحمیل کند.

اسماعیل هنیه نیز با ارایه گزارشی از ایستادگی و پایداری وصف ناپذیر ملت و گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری و طرح‌ها و ابتکارات سیاسی مطرح شده برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و تبادل اسرا ، تاکید کرد گروه‌های مقاومت با حفظ وحدت و انسجام خود، تنها در صورت تحقق تحقق منافع عالیه ملت فلسطین، ابتکارات مطروحه را مورد توجه قرار می دهند.

همچنین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، پنجشنبه شب در یک تماس تلفنی، آخرین تحولات غزه و فلسطین و طرح‌ها و ابتکارهای مطرح برای برقراری آتش بس و تبادل اسرا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه در این گفت‌و‌گو، بر ضرورت تداوم تلاش‌ها و تحرکات فلسطینی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌پناه غزه، کمک‌رسانی انساندوستانه به مردم فلسطین و مخالفت با کوچ اجباری فلسطینیان تاکید کرد.

امیرعبداللهیان پایداری و ایستادگی ملت و گروه‌های مقاومت فلسطینی در ۴ ماه گذشته، علی رغم جنایات گسترده رژیم صهیونیستی را مایه افتخار برای کل جهان اسلام، آزادیخواهان جهان و بشریت خوانده و تاکید نمود ملت فلسطین به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین، حق دارند در مورد سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند و هیچ طرفی نمی‌تواند اراده و طرح‌های سیاسی خود را از بیرون بر آن‌ها تحمیل کند.

زیاد نخاله نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های رهبری، رییس جمهور، دولت ‌و ملت ایران از آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف، گزارشی از مقاومت قهرمانانه ملت و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری، ارایه نمود و تاکید کرد قطعا ملت فلسطین و مقاومت، پیروز نهایی نبرد کنونی خواهند بود و اشغالگران صهیونیست راهی جز تسلیم در برابر اراده پولادین ملت فلسطین نخواهند داشت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سامح شکری، وزیر امور خارجه جمهوری عربی مصر نیز پنجشنبه شب در یک تماس تلفنی، در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه با تمرکز بر جنگ غزه گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند.

دو وزیر در این گفت‌و‌گو، تحولات اخیر در روابط دوجانبه از جمله مذاکرات روسای جمهور دو کشور در ریاض و تماس تلفنی اخیر ایشان را مورد توجه قرار دادند و برای ادامه تماس‌ها و دیدارها در آینده توافق کردند.

امیرعبداللهیان و سامح شکری در این تماس چگونگی پیگیری توافقات روسای جمهور مصر و ایران را مورد توجه قرار دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از این گفت و گو، با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا و نگرانی نسبت به تداوم رویکرد تنش آفرین برخی کنشگران فرامنطقه‌ای، ریشه بحران را در ادامه جنگ علیه غزه، اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی برشمرد و افزود: ایران به دنبال گسترش جنگ نیست؛ زیرا ما جنگ را راه حل بحران‌های فزاینده در منطقه نمی‌دانیم.

امیرعبداللهیان افزود: همه کشورها باید بر توقف فوری جنگ و جنایات علیه غزه و بر راهکار سیاسی برای حل بحران در غزه و کرانه باختری تمرکز کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر از تلاش‌های دولت مصر در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه، از آمادگی ایران برای ارسال اقلام ضروری مورد نیاز مردم مظلوم فلسطین با مساعدت و هماهنگی دولت مصر و سازمان ملل متحد خبر داد.

طرفین در این گفت‌و‌گو بر ضرورت تداوم تحرکات دیپلماتیک برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، امدادرسانی به مردم فلسطین و مخالفت جدی و موثر با طرح‌های صهیونیستی برای کوچاندن اجباری فلسطینیان به مصر و‌ اردن تاکید کردند.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی و مصر، در پایان بر اهمیت تلاش‌های جمعی کشورهای منطقه برای حفظ ثبات و آرامش تاکید کرده و توقف جنگ علیه غزه را کلید برقراری آرامش و ثبات در کل منطقه دانستند.

در این گفتگوی مفصل تلفنی همچنین بررسی تحولات در دریای سرخ از جمله موضوعات مورد گفتگوی وزرای خارجه ایران و مصر بود.

اما در گفتگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی، آخرین وضعیت روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و همچنین تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگو، ضمن اشاره به تحولات غزه، ضرورت توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کشتار و نسل کشی مردم فلسطین را مورد تاکید قرارداده و آن را گامی اساسی در توقف بحران در کل منطقه دانست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: هرگونه ائتلاف و اقدامات تشنج زا مشابه آنچه آمریکا و انگلیس در حمله به یمن انجام دادند، نه تنها کمکی به بازگشت ثبات به منطقه نمی‌کند، بلکه منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران تمامی طرف ها را به اقدام فوری، موثر و پایدار با تمرکز بر ریشه های اصلی بحران توصیه می‌کند زیرا ریشه بحران در اشغالگری است.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مثبت آقای بورل، بر اهمیت تداوم گفتگو در مسیر دیپلماسی و حل بحرانها از مسیر وجود کانال گفتگوهای نیرومند و سازنده میان اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

جوزف بورل هم با ابراز نگرانی از تشدید تنش در دریای سرخ، نقش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به بازگشت ثبات به منطقه را مورد تاکید قرار داد.

بورل در ادامه با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا برای تشکیل ائتلاف دریایی خاطر نشان ساخت: این ائتلاف تنها برای حفاظت از کشتی های تجاری اروپا در برابر حملات احتمالی در دریای سرخ بوده و هیچ ماهیت نظامی، علیه کشوری ندارد.

در این گفتگو، طرفین با اشاره به اهمیت گفتگو در کمک به بازگشت ثبات منطقه ای و بین المللی، بر ضرورت حفظ مسیر تماس در سطوح مختلف میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا تصریح کردند.

همچنین طرفین آخرین تحولات مربوط به توافق هسته ای را مورد بررسی قرار دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار