کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا:

دستمزدها بر اساس تورم تعیین شود

تهران(پانا)- کارشناس اقتصادی اظهار کرد دستمزدها باید براساس شرایط و نیازهای روز کشورو نرخ تورم تعیین شود یعنی دولت وظیفه دارد قدرت خرید حقوق بگیران را افزایش داده و دستمزدها را تا جایی بالا ببرد که نیازهای مردم و حقوق‌بگیران در کشور رفع شود.

کد مطلب: ۱۴۴۴۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
دستمزدها بر اساس تورم  تعیین شود

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «یکی از مسائل جدی که همیشه در نظر دولت وجود داشته این است که در یک زمان منطقی دستمزدها واقعی شده و متناسب با شرایط اقتصادی، تورم و خط فقر دستمزدها افزایش یابد.»

افزایش دستمزدها علت بروز تورم نیست

وی ادامه داد: «بعضی‌ها بر این عقیده هستند که افزایش دستمزد‌ها باعث ایجاد تورم می‌شود اما علت‌های اصلی تورم در کشورعواملی مثل مثل کسری بودجه، رشد نقدینگی و دلالی است و ارتباطی به افزایش دستمزدها ندارد. امید است دولت دستمزد کارمندان و به خصوص بازنشستگان را افزایش دهد. همچنین از طریق شورای عالی کار تلاش شود تا حقوق کارگران نیز افزایش یابد.»

حاج‌اسماعیلی تاکید کرد: «باید حقوق و دستمزدها به اندازه شاخص‌های اقتصادی در کشور افزایش یابد. در طی هفت سال گذشته تعداد فقرا در کشور افزایش داشته است زیرا دستمزدها به اندازه شاخص‌های اقتصادی افزایش نیافته است.»

وی افزود: «چند رویه که باید به آن توجه شود این است که باید با برگزاری جلسات کارشناسانه با حضور ذی‌نفعان و نمایندگان کارگری میزان دستمزد اعلام شود.»

خط فقر باید ملاک افزایش دستمزد باشد

این کارشناس ادامه داد:‌ »شاخص‌های اقتصادی مثل تورم و خط فقر باید ملاک افزایش دستمزد باشد. همچنین با اجرای قانون این افزایش متناسب با نرخ تورم و سبد معیشت مردم صورت گیرد.»

وی بیان کرد: «دولت باید دستمزدها را بر اساس شرایط و نیازهای روز کشورتعیین کند یعنی وظیفه دارد قدرت خرید حقوق بگیریان را افزایش داده و دستمزدها را تا جایی بالا ببرد که نیازهای مردم و حقوق‌بگیریان در کشور رفع شود.»

حاج‌اسماعیلی گفت: «ما در کشور به دلیل مشکلات ساختاری با کسری بودجه مواجه هستیم. همچنین به دلیل تحریم‌ها درآمدهای نفتی کاهش یافته وامکانات و تاسیسات ما برای استخراج به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شده است.»

وی افزود: «چند سالی است با ایجاد فشار‌های مالیاتی کسب و کارها رونق لازم را نداشته وباعث ایجاد مشکلات برای کسب‌وکار حقوق‌بگیریان که مالیات پرداخت می کنند، شده است. قبل از دریافت حقوق مالیات کسر شده و به دلیل شرایط اقتصادی سخت و کاهش قدرت خرید، فشارهای زیادی بر مردم وارد می‌شود.»

تخصیص منابع اعتباری باید در موارد ضروری و کارآمد صرف شود

وی گفت:‌«تخصیص منابع اعتباری باید در موارد ضروری و کارآمد صرف شود. بخش اصلی که باید منابع اعتباری در آن‌جا هزینه شود، حقوق و دستمزدهاست زیرا در هر صورت مردم اولویت هستد. منابع اعتباری در کشور به دلیل حریم‌ها و عدم درآمدهای ارزی که به دلیل عدم فروش نفت اتفاق افتاده، با مشکل رو به رو است.بخش زیادی از مشکلات شامل رویکردهای سیاسی است که باید اصلاح شود زیرا با ادامه روند و کمبود منابع اعتباری مشکلات گسترده تر شده و برای پرداخت دستمزدها با مشکل روبه رو خواهیم شد. امید است دولت با یک بازنگری و ارزیابی دقیق این مشکلات را رفع می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار