در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

سرانه مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور نگران کننده است

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه سرانه مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور نگران کننده است، گفت طبق قانون هوای پاک ارتقاء کیفیت سوخت مربوط به تکالیف وزارت نفت است که برنامه بهینه‌سازی سوخت را ارائه داده و قرار است تا پایان 1406 مشکل کیفیت سوخت حل شود.

کد مطلب: ۱۴۴۲۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
سرانه مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور نگران کننده است

داریوش گل‌علیزاده همزمان با ششمین روز از هفته هوای پاک که تحت عنوان هوای پاک، کیفیت سوخت نام دارد، به پانا گفت: «در قانون هوای پاک تکالیفی بر عهده ارگان‌های مربوطه قرار دارد که یکی از این موارد مربوط به ارتقاء کیفیت سوخت است. اکنون بیش از 90 درصد انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی است و ایران از نظر شدت مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: «ارتقاء کیفیت سوخت مربوط به تکالیف وزارت نفت طبق قانون هوای پاک است که وزارت نفت در این خصوص برنامه‌ای دارد که البته این مساله ارتباط مستقیم با ارتقاء کیفیت خودروها دارد زیرا سوخت با کیفیت باید در خودروی باکیفیت مصرف شود.»

وی خاطرنشان کرد: «طبق قانون هوای پاک وزارت نفت مکلف است که سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، گازوئیل، نفت سفید و مازوت را مطابق با استاندارد ملی تولید و توزیع کند. وزارت نفت برنامه بهینه‌سازی سوخت را ارائه داده و قرار است تا پایان 1406 مشکل کیفیت سوخت را حل کند.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی بر کاهش مصرف سوخت اثرگذار است، گفت: «سرانه مصرف سوخت‌های فسیلی همچون بنزین در کشور نگران کننده است و مدیریت مصرف سوخت باید به عنوان یک اولویت راهبردی قرار بگیرد و سیاست‌ها باید برای ارتقاء کیفیت سوخت باشد. البته در بودجه سال جاری، مبلغی از محل ماده 12 که برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت است برای توسعه حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده است.»

گل‌علیزاده با بیان اینکه سوخت مصرفی در برخی کلانشهرها از جمله تهران تهران از استاندارد قابل قبول یورو 4 و 5 برخوردار است، اظهار کرد: «ارتقاء کیفیت سوخت و توزیع سراسری آن در کشور، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا است.»

*قانون هوای پاک از سال ۹۶ جایگزین قانون «نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» شد. این قانون در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره تصویب شده است. در قانون هوای پاک حدود ۱۷۶ «تکلیف‌ - دستگاه» احصا شده است. این قانون بر اساس ۳۴ ماده خود ۲۱ دستگاه اجرایی ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و.. را مکلف کرده است که هر یک به‌ تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند.

همچنین در ایران روز 29 دی ماه از سال 1374 به نام «روز ملی هوای پاک» نامگذاری شده است. این روز به منظور ایجاد توجه و حساسیت بیشتر مردم جامعه به موضوع آلودگی هوا است چراکه کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است. از این رو سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله هفته هوای پاک را طی روزهای 26 دی تا 2 بهمن ماه برگزار می‌کند. امسال نیز شعار روز هوای پاک از طرف سازمان حفاظت محیط زیست «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار