در گفت‌وگو با پانا تشریح شد؛

نحوه همکاری بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش‌وپرورش در اجرای طرح ملی «شهاب»

تهران (پانا) - قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه طرح ملی شهاب در همه مدارس کشور در حال اجرا است نحوه همکاری بنیاد ملی نخبگان با وزارت آموزش و پرورش برای شناسایی استعدادهای برتر را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۱۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
نحوه همکاری بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش‌وپرورش در اجرای طرح ملی «شهاب»

سید سلمان سیدافقهی در گفت‌وگو با پانا درخصوص آخرین وضعیت اجرای طرح ملی شهاب در مدارس کشور و همکاری بنیاد نخبگان با آموزش و پرورش در اجرای این طرح اظهار کرد: «کاری که بنیاد ملی نخبگان برای کمک به وزارت آموزش و پرورش در حوزه شناسایی استعدادها و برنامه‌ریزی برای هدایت دانش‌آموزان انجام می‌دهد در راستای بسترسازی برای هدایت این دانش‌آموزان است. اکنون طرح ملی شهاب در همه مدارس کشور اجرا می‌شود، طرحی که از سال 93 شروع شد اما اکنون به صورت فراگیر در حال پیاده‌سازی و اجرا است.»

شناسایی 600 کانون مردمی در 20 استان کشور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: «آنچه که وزارت آموزش و پرورش برای اجرای طرح شهاب نیاز به کمک داشت؛ این بود که با استفاده از ظرفیت کانون‌های مردمی آن بخش را تقویت کنیم. اکنون قریب به 600 کانون مردمی در 20 استان کشور شناسایی شده‌اند. با این کانون‌ها ارتباط برقرار شده و تقسیم‌بندی نیز صورت گرفته است. در واقع چهار سطح ارتباط گیری اولیه، سطح رو به رشد، سطح بالغ و سطح پیشرو تقسیم‌بندی شده است که کانون‌ها بر اساس این چهار نوع سطح، شناسایی شده‌اند.»

وی تصریح کرد: «مدل تعاملی بنیاد ملی نخبگان با کانون‌های مذکور متفاوت است. دو جلد کتاب طراحی شده است که نمایندگان بنیاد در بازدیدهایی که انجام می‌دهند در اختیار کانون‌ها قرار می‌دهند. کانون‌ها باید کتاب‌ها را مطالعه کنند. محتوای این کتاب‌ها مربوط به روش‌های مدیریت کانون‌های مردمی نخبه‌پرور است که به آنها آموزش داده می‌شود. پس از آن به وسیله امکاناتی که بنیاد ملی نخبگان در اختیار کانون‌ها قرار می‌دهد در فضای نخبه‌پروری ورود می‌کنند تا به صورت منطقه‌ای نخبگان یا استعدادهای برتر را شناسایی می‌کنند یا تحت پوشش قرار می‌دهند.»

استفاده از ظرفیت خیرین در طرح ملی شهاب

سیدافقهی تصریح کرد: «پس از آن با ظرفیت بنیاد و حمایت‌هایی که بنیاد نخبگان انجام می‌دهد، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کار را انجام می‌دهد و از ظرفیت نهادهای دیگری که در حوزه وقف و خیرین هستند نیز استفاده می‌شود تا نخبگان شناسایی شده و وارد چرخه نخبه‌پروری شوند. سپس تعدادی که وارد سیر انتهایی گزینش می‌شوند، در کانون‌ها فعالیت رسمی خود را شروع می کنند و در طول 6 سالی که در طرح هدایت شهاب در بستر کانون‌ها حضور دارند، چهار حوزه تحصیلی، مهارتی، فرهنگی و اجتماعی تربیت می‌شوند.»

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ابراز امیدواری کرد که طرح ملی شهاب بتواند کشور را از کنکور بی‌نیاز کند و با ایجاد عدالت آموزشی در همه نقاط کشور استعدادها شناسایی شوند، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «یک روزی بیاید که از میلیون‌ها جوان و نوجوانی ایران یک استعداد هم هدر نرود.»

طرح ملی «شهاب» چیست؟

*طرح ملی شهاب(شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر) در سال 1386، پیش از تصویب سند راهبردی کشور در امور نخبگان، در قالب «طرح شهاب» به تصویب هیأت‌‎امنای بنیاد ملی نخبگان رسید اما به دلیل سازوکار منطقی و حساب‌شده و همچنین تطابق با روح حاکم بر سند مذکور، نه تنها حذف نشد بلکه با جدیت و قوت بیشتری پیگیری شد و در سال تحصیلی 92-1391 به صورت آزمایشی هفت‌درصد جمعیت دانش‌آموزی هفت استان را که بالغ بر 40 هزار نفر بودند، پوشش داد.

شناسایی هشت حوزه استعدادی از جمله استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی دانش‌آموزان، پوشش اجرای برنامه در تمامی استان‌های کشور و ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مدرسه‌ای (در همه دوره‌های تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مسئله، آداب و مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان از مهم ترین اهداف طرح شهاب در مناطق مختلف کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار