شمسه مسجد جامع یزد در موزه یاسبرین مجارستان

یزد (پانا) - مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد از هدیه ویژه شهر یزد به خواهرخوانده خود خبر داد و گفت این هدیه قابی از بازسازی نقش معروف شمسه صحن مسجد جامع یزد است.

کد مطلب: ۱۴۴۰۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
شمسه مسجد جامع یزد در موزه یاسبرین مجارستان

حامد سطانی گفت: مردم شهر یاسبرین کشور مجارستان خود را یزدی‌تبار می دانند و این امر سبب شد تا چند سال پیش، پیمان خواهرخواندگی بین یزد و یاسبرین منعقد شود.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد افزود: به دنبال همین پیمان، در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی، هدیه ویژه ای که در زمان حضور شهردار و هیات شهر یاسبرین در یزد بمناسبت سالگرد ثبت جهانی شهر یزد به شهردار یاسبرین تقدیم شده بود، توسط شهرداری یاسبرین به موزه «یاس» اهدا شد.

سلطانی عنوان کرد: موزه یاس، اصلی‌ترین و مهمترین موزه قوم ایرانی‌تبار یاس در اروپاست. این هدیه به صورت رسمی و طی مراسمی به این موزه اهدا شد.

وی ادامه داد: این هدیه ویژه و نو که شامل قابی از بازسازی نقش معروف شمسه در صحن مسجد جامع روی کاشی با پس زمینه کاهگل است، برای نخستین بار توسط هنرمند یزدی و تنها به این منظور تهیه شده و به مرور به همه شهرهای خواهرخوانده ارسال خواهد شد.

سلطانی بیان کرد: موزه یاس همان موزه‌ای است که تعدادی نسخه‌های خطی به زبان فارسی نیز در آن نگهداری می شود و سند ایرانی بودن قوم یاس و شرح مهاجرت این قوم به مجارستان را بازگو می کند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد عنوان کرد: پیش از این تعداد قابل توجهی از یادگارها و هدایای ارزشمند شهر یاسبرین در طول ۲۰ سال گذشته به شهر یزد اهدا شده و اکنون در موزه تشریفات و بین الملل شهرداری نگهداری می شود و اکنون نیز آثار و نشانه هایی از یزد در موزه هایی چون موزه یاس به یادگار سپرده شده و در کنار یادمان بادگیر، نام یزد و ایران را در آن سرزمین روشن نگاه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که قوم یاس ها در مجارستان اصالتا خود را یزدی می دانند و معتقدند که اجدادشان در قرون گذشته از یزد به این کشور مهاجرت کرده و در شهر یاسبرین ساکن شده اند. به همین منظور در سال ۱۳۷۴ میان دو شهر یزد و یاسبرین قرارداد خواهرخواندگی منعقد شد. همچنین در سال ۱۳۹۱ نماد شهر یاسبرین که به زبان مجار، لهل کورت (شیپور) نامیده می شود در یکی از میادین شهر یزد نصب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار