طحان نظیف در نشست خبری:

مصوبه افزایش سن بازنشستگی در شورای نگهبان تایید شد

انتقاد، هیچ وقت دلیلی برای رد صلاحیت افراد نبوده است/ طرح کاهش مدت خدمت سربازی به مجلس بازگردانده شد

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای افزایش سن بازنشستگی گفت این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کد مطلب: ۱۴۴۰۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
مصوبه افزایش سن بازنشستگی در شورای نگهبان تایید شد

هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح آخرین طرح‌ها و لوایح بررسی شده در این شورا، اظهار کرد: لایحه برنامه هفتم بسیار مفصل بود و احکام متعددی در بر داشت. این لایحه نسبت به ادوار گذشته حجیم‌تر بود. حدود ۲۸۰ صفحه بود و نسبت به برنامه قبلی ۱۰۰ صفحه بیشتر بود. جلسات متعددی برای بررسی این برنامه تشکیل شد. ما میزبان ریاست محترم جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، اعضای شورای عالی قضایی در صحن شورا در ابتدای بررسی‌ برنامه هفتم بودیم. در این مدت ۵۴ جلسه به بررسی برنامه هفتم اختصاص یافت.

وی افزود: این مصوبه به مجلس ارسال شده است؛ در مواردی شورای نگهبان با اصل احکام مشکل نداشت اما در اجزا قیودی باید ذکر می‌شد. ان‌شاالله با اصلاحاتی که مجلس انجام خواهد داد؛ این برنامه به قانون تبدیل شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: حکم برنامه هفتم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان خلاف شرع ‌و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف در خصوص طرح کاهش مدت خدمت سربازی نیز اظهار کرد: این مصوبه جهت رفع ابهام به مجلس بازگردانده شد.

وی افزود: طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و روز گذشته توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد.

موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها بنا به پیشنهاد وزارت کشور خبر داد و گفت: در این مدت جلسات متعددی با وزارت کشور در خصوص انتخابات الکترونیک داشتیم که این جلسات در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی برگزار شد که بعضی از جلسات در صحن هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برگزار شد.

وی اضافه کرد: تاکید ما بر رعایت قانون و پاسداری از رأی و اراده مردم در این مدت بوده‌ است. وزارت کشور پیشنهاداتی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی از حوزه‌ها داشتند که باید عرض کنم در جلسه اخیر شورای نگهبان این موضوع مطرح شد و شورای نگهبان در جلسه اخیر خود با پیشنهاد وزارت کشور مبنی‌بر برگزاری انتخابات الکترونیک در چارچوب مشخص‌شده در ماده ۱۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کرد.

تعداد تایید صلاحیت‌ها در مرحله هیات‌های نظارت بالا بوده و به این تعداد در مرحله شورای نگهبان نیز افزوده می‌شود

طحان نظیف ضمن اشاره به ادعای برخی از رد صلاحیت شدگان مبنی بر اینکه به دلیل انتقاد از دولت رد صلاحیت شده‌اند، گفت: انتقاد هیچ وقت دلیلی برای رد صلاحیت افراد نبوده است. در میان افراد تأیید صلاحیت شده افرادی هستند که بیشترین انتقادات را داشته‌اند. بنابراین انتقاد دلیلی بر رد صلاحیت افراد نبود و الان هم نیست در قانون هم چنین چیزی پیش‌بینی نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگر کسی چنین ادعایی دارد باید ادعای خود را مستند و مستدل بیان کند؛ به عنوان مثال به‌خاطر نقد دستگاهی رد صلاحیت شده‌ است. خوشبختانه همه جریان‌های سیاسی در عرصه انتخابات حضور دارند و تعداد تأیید شده‌ها بالا است. البته هنوز کار تمام شده نیست و ان‌شاءالله به این تعداد افزوده می‌شود و رویه شورای نگهبان این بود که با بررسی‌هایی که انجام می‌شود این امکان وجود دارد که به این تعداد هم اضافه شود.

وی ادامه داد: اصل تحقیقات در قانون پیش‌بینی‌شده و پرسش‌ها براساس بندهای قانونی است و برای احراز شرایط قانونی انجام می‌شود. محققینی که این کار را انجام می‌دهند آموزش‌هایی را دراین‌باره می‌بینند و طبیعتاً تحقیقات برای افرادی شناخته‌شده نیست بلکه برای افرادی است که نسبت‌ به آن‌ها اطلاع و آگاهی و شناختی وجود ندارد. البته در کنار مدارک، مستندات و استعلامات به تحقیقات توجه می‌شود و در فرض تعارض با استعلامات رسمی کنار گذاشته می‌شود. طبیعتاً در کار این افراد (محققین) هم نظارت حتماً انجام خواهد شد.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: در این انتخابات با وجود افزایش تعداد ثبت‌نامی‌ها تعداد عدم احرازها به زیر دوهزار نفر و زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که البته این تعداد در مرحله شورای نگهبان نیز کاهش خواهد داشت.

وی در پاسخ به سولی درباره طرح انتقاداتی به هیات‌‌های نظارت درباره تایید صلاحیت افرادی که اعتبار نامه آنها رد شده یا رد صلاحیت وزیر سابق اطلاعات، اظهار کرد: شورای نگهبان بر مبنای اسناد و ادله اظهار نظر می‌کند. من عضو هیات مرکزی نبودم اما می‌دانم که اعضای این هیئت بررسی‌های دقیقی داشتند. شورای نگهبان فرصتی یک ماهه دارد که در این فرصت بررسی‌های خود را توسط اعضا انجام خواهد داد.

نتایج بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس خبرگان ۴ بهمن ماه اعلام خواهد شد

سخنگوی شورای نگهبان درباره نتایج بررسی صلاحیت‌های مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: نتایج بررسی صلاحیت‌های خبرگان رهبری ۴ بهمن ماه اعلام خواهد شد.

طحان نظیف درخصوص افزایش سن بازنشستگی، اظهار کرد: مصوبه افزایش سن بازنشستگی خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرد بی حجاب می‌تواند در حوزه انتخابیه رای دهد، گفت: حق رای در هیچ قانونی سلب نشده و حتی توسط دادگاه نیز سلب شدنی نیست. نباید موضوع حجاب موجب دو قطبی شدن در انتخابات شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ضمن اشاره به عملکرد سامانه مردم ناظر نیز بیان کرد: این سامانه مربوط به ایام انتخابات است و هنوز گزارشی دریافت نشده است؛ به دنبال آن هستیم تا امسال به جز روز رای گیری، در ایام تبلیغات نیز این سامانه مورد استفاده قرار گیرد. سامانه داوطلب نیز مبنای ارتباط ما با داوطلبان است و در این دوره از انتخابات تمام تعاملات ما با داوطلبان از طریق این سامانه صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار