در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی چه گذشت؟

۴ پیشنهادات قالیباف برای کمک به مردم فلسطین

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد در این مرحله ضرورت دارد ۴ اولویت اساسی «توقف فوری، کامل و دائم حملات»، «تسهیل، تسریع و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و گشایش کریدور انسانی جهت انتقال مجروحان و بیماران به خارج غزه»، «رفع کامل محاصره غزه» و «مخالفت قاطع با کوچ اجباری» در دستور کار دولت های ما قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی چه گذشت؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی(APA) که عصر امروز (چهارشنبه، 20 دی ماه 1402) در تهران برگزار شد، گفت: در ابتدا مایلم مراتب خوشنودی خود را از حضور در جمع همکاران خویش از مجالس کشورهای آسیایی در اولین نشست کمیته فلسطین ابراز کنم و در همین جا باید از اهتمام پارلمان های کشورهای آسیایی برای تشکیل کمیته فلسطین در این شرایط حساس قدردانی کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: لازم می دانم از آقای دکتر مجیدی و همکاران ایشان در دبیرخانه APA برای انجام هماهنگی های لازم برای برگزاری این نشست تشکر کنم. همچنین از تک تک اعضای هیئت ها و پارلمان ها برای پذیرش دعوت ما و حضورشان در تهران و توجه شان به رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم رنج کشیده فلسطین تشکر می کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز موضوع غزه مهم ترین مساله منطقه آسیا و بلکه جهان است، عنوان کرد: غزه آزمونی است تا بشریت وجدان خود را بیازماید. وضعیتی که امروزه در فلسطین اشغالی حاکم است هم مصداق آشکار ناامن سازی منطقه ای و بین المللی است و هم نمود روشن جنایت و نسل کشی؛ موضوع فلسطین و اشغال 75 ساله یک سرزمین کهن و آواره کردن اکثریت ساکنان بومی آن و سرکوب و تحقیر باقیمانده جمعیت در غزه و کرانه باختری یک موضوع فلسطینی-اسرائیلی صرف نیست.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه مساله فلسطین، مساله بشریت و کل جامعه بین المللی است، گفت: بنابراین همه کشورها و تک تک انسان ها برای پایان دادن به این وضعیت غیرانسانی و شرم آور مسئولیت دارند. هم اکنون در غزه با یک هولوکاست واقعی مواجه هستیم. روزی نیست که شاهد تهاجم گسترده این رژیم به مراکز غیرنظامی از قبیل مدارس، مجتمع های مسکونی، مساجد، کلیساها و حتی بیمارستان ها نباشیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با بیان اینکه در 3 ماه اخیر، رژیم اسرائیل بیش از 23 هزار فلسطینی را قتل عام کرده است که حدود 70 درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند، اظهار کرد: جای بسی تاسف است که در برابر وقوع چنین حجم بالایی از بمباران، ویران سازی، نسل کشی، جنایت جنگی و نقض کلیه اصول حقوق بشردوستانه، جهان به اصطلاح متمدن غربی سکوت و انفعال اختیار کرده و در این قضیه سایه سنگین جاهلیت مدرن را به وضوح شاهد هستیم.

وی افزود: طی سال ها و دهه های اخیر متاسفانه جامعه جهانی و نهادهای حقوقی و حقوق بشری چشم خود را بر استمرار 75 سال اشغال، استعمار و استثمار کشور فلسطین توسط بیگانگان اروپایی و آمریکایی تبار و ارتکاب انبوهی از جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط رژیم کودک کش بسته اند و در مقابل، انتظار خویشتنداری و پذیرش شرایط اشغال توسط ملت فلسطین را داشته اند.

قالیباف همچنین با بیان اینکه آنچه در فلسطین اشغالی و به ویژه غزه می گذرد مایه نگرانی و تأسف و شرمساری عمیق برای نوع انسان است، تأکید کرد: جنایاتی که در حال وقوع است ظلم مضاعف به ملتی است که از همه مولفه های حقوق بشری و کرامت انسانی خود محروم بوده اند؛ هیچ انسان با وجدان و هیچ دولت مسئولیت شناسی نمی تواند نسبت به جنایات شنیع درحال وقوع و نیز با آثار و تبعات بسیار خطرناک آن بر وضعیت بر صلح و امنیت منطقه بی اعتنا باشد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه ماده 1 منشور ملل متحد بر حق تعیین سرنوشت ملت ها تأکید دارد، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با اقدام به تصرف غیرقانونی اراضی فلسطین و انتقال جمعیت خود به اراضی اشغالی، حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را به صورت فاحش نقض کرده است. بر این اساس مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگری و نقض فاحش و مستمر حقوق بشر آنها، به معنی واقعی کلمه «دفاع مشروع و قانونی» آنها در برابر ظلم و تجاوز و تعدی است.

وی افزود: حق دفاع مشروع، یک حق ذاتی است که ملت فلسطین به عنوان ملتی که به ناحق از حق بنیادین تعیین سرنوشت خود محروم شده است و هر لحظه در معرض تعرض و نقض حقوق بشر و هتک کرامت انسانی قرار دارد، در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم جعلی اسرائیل از آن برخوردار است. این حقی است که ملت فلسطین برای اعمال آن نیاز به کسب مجوز یا دستور از هیچ طرف دیگری ندارد و خودش با بهره مندی از استقلال و بلوغ کاملی که محصول دهه ها مجاهدت و تحمل شدیدترین مصائب است، در مورد کیفیت دفاع از خود و نحوه اعمال حقش تصمیم گرفته و می گیرد.

قالیباف در ادامه گفت: فرافکنی های گمراه کننده این واقعیت مسلم را تغییر نمی دهد که عملیات طوفان الاقصی نماد حرکت خودجوش و طبیعی ملت فلسطین برای دفاع از حقوق ذاتی و کرامت انسانی خود و واکنشی ناگزیر در برابر ظلم و تعدی بی پایان اشغالگران علیه مردمان بی گناه فلسطین بوده است. کسانی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که در کدام مکتب حقوقی تداوم اشغالگری منجر به مشروعیت آن می شود. طبق هیچ اصل حقوقی، تداوم اشغال موجب مشروعیت اشغالگری نشده و برای اشغالگر حق مالکیت ایجاد نمی کند، ولو آنکه 75 سال هم از آن بگذرد!

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز انتظار و مطالبه بجای ملت بی دفاع فلسطین و نیز افکار عمومی دنیا آن است که در برابر جنایات اسرائیل اشغالگر و متوحش گامی فراتر نهاده و صرفاً به موضع گیری و محکومیت این رژیم بسنده نکنیم و اقدامات عملیاتی را در پیش بگیریم.

وی اضافه کرد: در برهه فعلی آنچه می تواند به نحو موثر افسار جنایات اسرائیل را به دست گیرد و آنان را مهار کند، اقدامات علمیاتی شامل قطع و یا کاهش سطح روابط سیاسی و اقتصادی، تحریم نفت و کالاهای رژیم صهیونیستی، شناسایی حق ملت فلسطین در دفاع از خود و تلاش برای آزادسازی مناطق اشغالی، همچنین شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان رژیم تروریستی و ارتش آن به عنوان یک سازمان تروریستی و ایجاد یک ماموریت ویژه بین المللی برای رسیدگی به جنایات اسرائیل نزد محاکم بین المللی است.

قالیباف اظهار داشت: در این مرحله ضرورت دارد 4 اولویت اساسی «توقف فوری، کامل و دائم حملات»، «تسهیل، تسریع و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و گشایش کریدور انسانی جهت انتقال مجروحان و بیماران به خارج غزه»، «رفع کامل محاصره غزه» و «مخالفت قاطع با کوچ اجباری» در دستور کار دولت های ما قرار گیرد. به علاوه بازسازی غزه یک فوریت اساسی پس از جنگ محسوب می شود. از کلیه اعضای این نهاد انتظار می رود برای موضوع بازسازی غزه و جمع آوری کمک های مالی، فنی و لجستیکی از هم اکنون طراحی و برنامه ریزی کنند.

رئیس قوه مقننه افزود: جمهوری اسلامی ایران مجدداً و موکداً مسئولیت حامیان طرف اشغالگر برای فشار بر رژیم صهیونیستی و متوقف کردن اقدامات جنایتکارانه اش شامل تلاش برای نسل کشی فلسطینیان و ایجاد تغییرات دموگرافیک عمده در سیمای فلسطین اشغالی و منطقه را گوشزد کرده و هشدار می دهد، حامیان رژیم صهیونیستی هرچه سریعتر این رژیم را از ادامه جنایت هایش باز دارند. این تنها راه ممکن برای جلوگیری از گسترش و سرایت بحران در پهنه منطقه و فراتر از آن است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه آینده فلسطین از آن ملت فلسطین است و هیچ بازیگری حق ندارد که به جای این مردم تصمیم بگیرد، عنوان کرد: هرگونه طرح سیاسی در رابطه با آینده غزه باید با نظرخواهی از مردم این باریکه انجام شود. ما معتقدیم در این برهه حساس و تعیین کننده، ضرورت دارد پیامی واحد و قوی به رژیم متجاوز صهیونیستی داده شود. این نشست باید با ابراز انزجار از جنایات افسارگسیخته صهیونیست ها در غزه، منجر به اتخاذ موضعی واحد و برداشتن گام‌هایی اثربخش و هماهنگ در فعال سازی همه اهرم های فشار جهت توقف فوری حملات ارتش سفاک رژیم صهیونیستی به غزه باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب عرف، حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل، ضمن به رسمیت شناختن حق مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگر، بر ضرورت اعمال حق تعیین سرنوشت و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان تأکید داشته و از تمامی کشورها می خواهد که رسیدگی به این موضوع را در دستور کار فوری و جدی خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه روشن و اصولی است. طرح کشور ما تحت عنوان همه پرسی از ملت فلسطین مبتنی بر قواعد حقوق بین الملل و منشور ملل متحد بوده و یگانه راه حل عادلانه برای حل مساله فلسطین است که در سازمان ملل ثبت شده و می تواند آینده امیدبخشی را برای فلسطینیان ترسیم کند.

رئیس پارلمان کشورهای عربی: ایستادگی مردم فلسطین در مقابل کشتارها در غزه به عنوان نماد خواهد ماند

عادل العسومی رئیس پارلمان کشورهای عربی نیز در نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی(APA)، گفت: مردم غزه نزدیک به 3 ماه است که تحت بمباران شدید رژیم صهیونیستی قرار دارند و از لحاظ شرایط بهداشتی و انسانی در بدترین شرایط به سر می برند، از طرفی نیز بسیاری از افراد در غزه زیر آوارها مدفون شده و این وضعیت در تاریخ جهان ثبت خواهد شد و تمام کسانی که در مقابل این جنایات سکوت کرده اند شریک جرم رژیم صهیونیستی خواهند بود.

وی اضافه کرد: ما در ماه دسامبر در اتحادیه پارلمان کشورهای عربی جلسه ای را برای بررسی کمک های بشردوستانه و جلوگیری از ادامه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی برگزار کردیم، همچنین حق وتویی که آمریکا در جهت جلوگیری از توقف جنگ در غزه استفاده کرد را محکوم کردیم، از طرفی نیز اتحادیه کشورهای عربی به موسسات بین المللی هشدار داد که به وظایف اخلاقی و حقوق بشری خود پایبند باشند.

رئیس پارلمان کشورهای عربی اضافه کرد: ما در این جلسه مهم از دولت های خود خواهیم خواست که به ناتوانی و عدم تحرک سازمان ملل اعتراض کنند و شکایتی را به دادگاه بین المللی لاهه ارائه کرده تا جنایات رژیم صهیونیستی را پیگیری کنند و کمیته فلسطین که زاده این اتحادیه است در راستای کمک به ملت فلسطین کارهای خوبی انجام داده است.

وی بیان کرد: ما تمام تلاش خود را در جهت رفع چالش های مردم فلسطین به کار خواهیم گرفت و لازم است مواضع محکمی را به نفع مردم فلسطین اتخاذ کنیم. همچنین جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم، ایستادگی مردم فلسطین در مقابل کشتارها در غزه به عنوان نماد خواهد ماند و اولین حقوق مردم فلسطین تاسیس کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف است، این مردم از حق خود دفاع کرده و در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی ایستاده اند.

رئیس مجلس سوریه: مجمع مجالس آسیایی موضع مناسبی در برابر تجاوزات آشکار رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند

حموده صباغ رئیس مجلس سوریه اما، گفت: از جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی ایران و جناب آقای محمدباقر قالیباف به دلیل برگزاری این نشست در راستای حمایت از مردم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیست تشکر می کنم.

وی با اشاره به هشدار دسته جمعی مردم فلسطین توسط رژیم صهونیستی در 3 ماهه اخیر، ادامه داد: این رژیم موجب شهادت هزاران نفر کودک و زن و نابودی زیرساخت های غزه و کوچاندن اجباری شهروندان از خانه های خود در این منطقه شده است.

رئیس مجلس سوریه با بیان اینکه این اقدامات جنایتکارانه مایه شرمساری است، تصریح کرد: ما باید در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین انجام می شود، ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه طی 13 سال گذشته جنگ هایی که در سوریه رخ داده به همه سطوح زندگی مردم رسیده، تصریح کرد: ما بر اصول خود مبنی بر تاسیس دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف تاکید داریم و سوریه از هیچ اقدامی برای کمک به مردم فلسطین فروگذاری نمی کند.

صباغ با بیان اینکه مجمع مجالس آسیایی باید موضع مناسبی در مقابل رژیم صهیونیستی و تجاوز آشکار این رژیم داشته باشند، تصریح کرد: باید از سازمان های بین المللی بخواهیم که هر چه سریع تر بستر لازم برای آتش بس فوری در غزه را فراهم کند. همچنین باید زمینه ارسال کمک های پزشکی و انسان دوستانه به این منطقه فراهم شود.

نماینده مجلس کویت: لزوم‌ تلاش برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه

حمد المطر نماینده مجلس کویت نیز طی سخنانی با اشاره به نقش سازنده مجالس و کشورهای مختلف دنیا در اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای قبول تعهدات بین‌المللی و قواعد جهانی، گفت: ما به عنوان نماینده مردم آزاده خود باید به طور کارآمدتری به نفع ملت فلسطین تلاش کنیم و از این طریق کمک های انسان دوستانه را به غزه برسانیم.

وی افزود: در چارچوب همکاری های پارلمانی می توانیم به استقرار دولت مستقل فلسطینی کمک کنیم و با دیپلماسی پارلمانی برای این هدف و البته توقف جنگ و کشتار مردم غزه پایبندیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجلس کویت قانونی را تصویب کردیم که وزارت خارجه را ملزم به همکاری با پیشنهاد آفریقای جنوبی برای شکایت از رژیم صهیونیستی می کند. ما همواره در کنار مظلومان هستیم و به آرمان فلسطین کمک می کنیم.

رئیس موقت مجلس عراق: کشورهای اسلامی و آسیایی رژیم صهیونیستی را تحریم کنند

محسن المندلاوی رئیس موقت مجلس عراق طی سخنانی در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی گفت: بخاطر ابتکار عمل شجاعانه ایران در راستای دفاع از آرمان فلسطین قدردانی می کنم، وظیفه ما حمایت از ملت فلسطین در برابر جنایات خون بار صهیونیست ها است و خواستار اجرای قطعنامه های سازمان ملل هستیم.

وی افزود: می خواهیم کشورها و دولت ها تصمیماتی در راستای تحریم رژیم صهیونیستی و ارسال کمک به مردم غزه بگیرند، چرا که رژیم صهیونیستی همه توافقات را زیر پا گذاشته است. همچنین پیشنهاد می کنم صندوق آسیایی برای بازسازی مناطق آسیب دیده و معالجه پیامد های روحی و روانی زنان و کودکان آسیب دیده تشکیل و همه کشورها با آن همکاری کنند.

وی تصریح کرد: فداکاری و پایداری مردم صبور فلسطین را تحسین می کنیم و تنها راه حل را تأسیس فلسطین به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان به سرزمین های خود می‌دانیم و از ایران بخاطر مواضع خود در راستای حمایت از فلسطین تشکر می کنیم.

نایب رئیس پارلمان فلسطین: همه جهان بدانند به صهیونیسم اجازه نمی‌دهیم پروژه نابودگرایانه‌شان را در کشور ما انجام دهند

احمد علی فیصل نایب رئیس پارلمان فلسطین هم در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی با درخواست از حضار برای یک دقیقه سکوت به احترام شهدای مقاومت لبنان، گفت: باعث افتخار فراوان فلسطین است که کمیته ویژه‌ای برای آن تشکیل شود و این اقدام قدردانی از مبارزات فلسطین است.

وی از پارلمان جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی سخاوتمندانه این اجلاس تشکر کرد و افزود: تسلیت و اندوه فراوان خودمان را خدمت مردم ایران و خانواده‌ شهدای حادثه تروریستی کرمان اعلام می‌کنیم.

نایب رئیس پارلمان فلسطین با یادآوری اینکه برای چهارمین ماه متوالی است که مردم فلسطین با حملات ددمنشانه رژیم فاشیست صهیونیستی مواجه هستند، ادامه داد: رژیم بدترین جنایات و هولوکاست را در غزه مرتکب می‌شود و تاکنون 24 هزار نفر شهید و 10 هزار نفر در زیر آوار و بیش از 2 میلیون نفر هم آواره هستند و هر چقدر تلفات زیاد باشد از غزه خارج نمی‌شوند؛ جنایاتی که توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا در حق ملت فلسطین و غزه اتفاق می‌افتد فراموش نخواهد شد و در پی آن تاریخ منطقه و جهان رقم خواهد خورد.

وی با یادآوری اینکه غزه قلب زمین است و تمام جهان را دربرمی‌گیرد و آرام نمی‌شود مگر کشور فلسطین با پایتختی قدس شریف تشکیل و آوارگان به کشور بازگردند، گفت: رژیم صهیونیستی تمامی امکانات و زیرساخت‌های غزه را نابود کرده و در پی کوچاندن ظالمانه و اجرای پروژه انکار حضور مردم فلسطین و گسترش شهرک‌سازی بوده اما در انجام این اقدامات ناکارآمد بوده و مردم فلسطین با پایداری و پشتیبانی همه ملت‌های جهان و منطقه و در رأس آن ایران به پیروزی خواهند رسید و مراتب سپاس و قدردانی خودمان را از حمایت کشورهای اسلامی و درخواستشان برای محاکمه رژیم صهیونیستی و مواضع کشورهای اسلامی و آسیایی در قبال غزه را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: وزیر خارجه آمریکا توپخانه‌ای را در اختیار رژیم قرار داده و دموکراسی، از بین بردن محاصره، گرسنگی و کشتار و هولوکاست در همه جهان، سیاست استعماری جدید بوده اما در حال از بین رفتن است و ملت فلسطین بر موضع ثابت خود برای آتش‌بس فوری، عقب‌نشینی اشغالگری صهیونیست، رفع محاصره و بازگشت همه مردم به سرزمینشان، پایان دادن به محاصره نوار باختری به ویژه مسجد‌الاقصی و خروج از همه سرزمین‌های اشغالی استوار هستند و به نتانیاهو و بایدن اجازه نخواهیم داد که از خون مردم ما برای تضمین آینده سیاسی خودشان استفاده کنند و باید به سلطه رژیم صهیونیستی پایان داده شود.

نایب رئیس پارلمان فلسطین بیان کرد: ما بر اراده خود ثابت و استوار بوده و صاحبان حقیقی این سرزمین هستیم و به صاحبان تقلبی و خرافات دینی اجازه تسلط آنها را نمی‌دهیم. از طرف ملت خودمان و مجلس ملی فلسطین به همه جهان می‌گوییم به صهیونیسم و همه هم‌پیمانانشان اجازه نمی‌دهیم پروژه‌های نابودگرایانه‌شان را در کشور ما انجام دهند. ما اینجا هستیم تا با تروریست‌ها مقابله کنیم و باید بدانیم که سرنوشت نتانیاهو و بایدن چه خواهد شد.

وی ادامه داد: جنایات آنها را نمی‌توان پاک کرد و ملت فلسطین در مورد این موضوع تصمیم خواهد گرفت. ما تأکید داریم که غزه و فلسطین آزاد و کشوری مستقل است و قدس پایتخت ابدی فلسطین بوده و هیچ کشور یهودی تأسیس نخواهد شد و باید وحدت ملی خودمان را با گفت‌وگوی وطنی حفظ کنیم و باید با رهبری منسجم برای رویارویی با این تجاوز تلاش کنیم.

نایب رئیس پارلمان فلسطین یادآور شد: برای ایجاد سازمان فلسطین در چهارچوب سرزمین آزادی‌بخش تلاش خواهیم کرد و عضویت فلسطین در سازمان ملل باید به رسمیت شناخته و اسرائیل در محاکم بین‌المللی محاکمه شود و تجاوز صهیونیست‌ها و کشتار دسته جمعی مردم غزه محکوم و به صورت فوری به محاصره غزه پایان داده شود و اجازه ورود کمک‌های پزشکی و خروج نیروهای اشغالی از نوار غزه مدنظر قرار گیرد. همچنین مشارکت آمریکا در تجاوز به غزه و دعوت از سازمان‌ها و موسسات حقوقی و بین‌المللی، محاکمه اسرائیل فاشیست برای ارتکاب جرایم جنگی در غزه و تاسیس دولت مستقل و آزاد فلسطین و تاسیس صندوق ویژه برای بازسازی غزه، تلاش جدی برای توقف برنامه‌های رژیم در کرانه باختری و نپذیرفتن ایجاد سازمان آزادی‌بخش حماس توسط آمریکا و اسرائیل، حمایت پارلمان‌های کشورهای آسیایی از موافقتنامه‌ها و دعوت از کشورهای آسیایی برای توجه به دیپلماسی پارلمانی از جمله مواردی است که در این اجلاس باید مورد توجه قرار گیرد.

نایب رئیس پارلمان فلسطین با یادآوری اینکه امروزه فلسطین در همه صحنه‌های جهان حضور دارد، گفت: امیدواریم همگی در حمایت از فلسطین موفق باشیم.

نماینده پارلمان‌ترکیه: از تلاش برای طرح شکایت علیه اسراییل در دیوان های حقوقی بین المللی حمایت می کنیم

عمر اوزمن نماینده پارلمان ترکیه هم گفت: در جلسه‌ ای که در آنتالیا برگزار شد در مورد تشکیل این کمیته تصمیم گرفته شد. ما معتقدیم این‌کمیته ‌‌اجلاس فرصتی برای تلاش مشترک جهت پایان دادن به بحران غزه خواهد بود.

وی افزود: مایه شرمساری است که در غزه جای امنی برای غیرنظامیان و مجروحان باقی نمانده است. ما نمی توانیم به جنایات اسرائیل نظاره کنیم و ببینیم که کرانه باختری به نقطه درگیری نزدیک شده، اتحاد در گفتار و عمل برای حل بحران فلسطین ضروری است.

نماینده پارلمان ترکیه یادآور شد: سران رژیم صهیونیستی باید در برابر قانون پاسخگو باشند. ما از تلاش برای طرح شکایت در دیوان های حقوقی بین المللی حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: علت اصلی اشغال مستمر در این منطقه اسرائیل است، آتش بس فوری باید اعلام شود و کمک های بشردوستانه ارسال و مذاکرات درباره پایتخت فلسطین به مرکزیت قدس انجام ‌پیگیری شود.

اوزمن اظهار کرد: تاکنون سه هزار و ۶۰۰ تن کمک برای مردم غزه ارسال کردیم و در مجموع ۲۸۳ بیمار فلسطینی برای مداوا به ترکیه آورده شدند.همه باید خود را برای دستیابی به اهداف به کار بگیریم.

نماینده پارلمان لبنان: سکوت در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی جایز نیست

هاشم قاسم نماینده پارلمان لبنان اما، با بیان اینکه موضوع فلسطین ما را در این نشست گرد هم آورده است، گفت: بیش از 3 ماه از جنگ نابودگرایانه رژیم صهیونیستی می گذرد و در غزه انسانیت از بین رفته و نابود شده و شاهد جنایات رژیم صهیونیستی هستیم؛ اتفاقی نیست که با آغاز سال جدید دایره جنایت ها گسترش یافته و این یک سلسله از جنایت ها است و در جهانی رخ می دهد که ادعای حقوق بشر دارند.

وی با بیان اینکه امروز زمان آن است در شرایطی که منطقه در آتش جنگ می سوزد اقدام موثری انجام دهیم، ادامه داد: سکوت در مقابل جنایاتی که ملت فلسطین 77 سال است با آن مواجه هستند به هیچ وجه جایز نیست؛ حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی باعث گسترش تنش در منطقه شده و شاهد جنگ نابرابری هستیم که همه سطوح زندگی مردم غزه را تحت تاثیر قرار داده، رژیم به ترور مردان و زنان ادامه داده و همه انواع جنایت ها را در حق آن ها انجام می دهد و باید اقدامات جدی در مورد آن در نظر بگیریم و تمامی روابطمان را در همه اشکال قطع و توافقات کشورها فسخ شود و مسیرهای عادی سازی روابط قطع و از تمامی امکانات برای آتش بس فوری استفاده شود.

نماینده پارلمان لبنان یادآور شد: از آرمان های فلسطین باید دفاع کرده و قدس شریف به عنوان پایتخت در نظر گرفته شود. ما اینجا جمع شدیم تا برای اجرای تصمیمات موثر همبستگی داشته باشیم و چیزی که الان باید فعال کرد ارتباطات پارلمانی در سطح اقتصادی، سیاسی و همبستگی برای دستیابی به اهداف است.

نماینده مجلس امارات: مجازات دسته جمعی متجاوزان غزه و توقف کوچ اجباری خواست اصلی امارات است

نماینده مجلس امارات هم طی سخنانی، اظهار کرد: از ملت ایران و مجلس شورای اسلامی و اتحادیه پارلمان های اسلامی برای برگزاری این اجلاس تشکر و قدردانی می کنم.

وی گفت: کشورهای اسلامی امیدوارند بتوانند به یک موضوع واحد در خصوص فلسطین برسند. از وضعیت فاجعه بار و بی سابقه در غزه به شدت ابزار نگرانی می کنیم، ما از هیچ کمکی برای ارسال کمک ها از طریق گذرگاه رفح دریغ نکردیم.

نماینده پارلمان امارات در ادامه افزود: بیش از ۱۳۳ پرواز حامل کمک به غزه داشتیم، دولت امارات پویشی برای کمک به غزه راه اندازی کرده تا به خانواده های آسیب دیده کمک شود و یک بیمارستان صحرایی با کادر پزشکی داوطلب و ایستگاه آب شیرین کن به غزه ارسال کردیم و بیمارستان سرطانی غزه و کودکان غزه را در این بیمارستان درمان می کنیم و به دانشجویان غزه برای ادامه تحصیل در امارات کمک کردیم.

وی تصریح کرد: دولت امارات برای برقراری آتش بس دائم در غزه تلاش کرد و در راستای فشار به اسرائیل برای آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه از ابزارهای خود بهره برد. مجازات دسته جمعی متجاوزان و توقف کوچ اجباری خواست اصلی امارات در شرایط کنونی است.

نماینده پارلمان امارات در پایان گفت: امارات آمادگی دارد با نقشه راه مشخص و در چارچوب راه حل دو دولتی تلاش کند که ملت فلسطین زندگی با کرامتی داشته باشند و با چالش های پیش رو مقابله کنند.

نماینده پارلمان عربستان: پارلمان‌های عربی و اسلامی در جهت برقراری صلح و آزادی در فلسطین همکاری مستمر داشته باشند

فیاض الشهری نماینده پارلمان عربستان هم امروز در این نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی گفت: ما هدف مشترکی برای خدمت به برادران مان در فلسطین داریم تا ظلم از آنجا برطرف شود و امید دارم که فعالیت این کمیته موفقیت‌آمیز باشد.

وی اضافه کرد: باید در پارلمان‌های عربی و اسلامی همکاری‌های مستمر باشد تا مردم فلسطین به آزادی و صلحی پایدار برسند و لازم است این کمیته اقدامات اساسی در این جهت انجام دهد.

نماینده پارلمان بحرین: نسل کشی در غزه هر چه سریع تر پایان یابد

عبدالله الرومیحی نماینده پارلمان بحرین نیز، گفت: امیدواریم برگزاری این نشست به پایان دادن به جنگ غزه کمک کند.

وی با اشاره به کشتار مردم غزه، بیان کرد: مواضع ما پایان دادن فوری به نسل کشی در غزه است.

نماینده پارلمان بحرین با اشاره به ایستادگی مردم غزه در برابر جنایات رژیم صهونیستی، افزود: فلسطین حق دارد کشور مستقل خود را ایجاد کند تا مردم آن با آرامش و امنیت در آن زندگی کنند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قوانین بین المللی را نقض کرده است، تصریح کرد: ما بر اینکه مردم فلسطین به حقوق خود دست یابند تاکید می کنیم.

نماینده مجلس سنای پاکستان: مردم و دولت پاکستان پشت مردم شجاع فلسطین ایستاده‌اند

عطاء الرحمن نماینده مجلس سنا پاکستان اما با بیان اینکه امیدواریم اقدامات جمعی ما پیام قوی برای پایان دادن به تجاوز اسرائیل و اتخاذ راه‌حل‌های مناسب و منصفانه برای حمایت از مردم فلسطین باشد، گفت: آزادی حق اساسی هر فردی است و مردم، پارلمان، دولت و نیروهای مسلح پاکستان با قدرت پشت مردم شجاع فلسطین در زمانه دردناک ایستاده‌اند.

وی با یادآوری اینکه پاکستان نگران حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و کشتار مردم فلسطین است، افزود: قلوب ما برای مردم غزه به ویژه زنان و کودکان به درد آمده و وضعیت فعلی نگران‌کننده است و نیاز به توجه فوری ما دارد. پاکستان خواهان این است که اسرائیل به خاطر نقض شدید حقوق بشر محاکمه شود و به عنوان اعضای APA تأکید داریم که باید به نسل‌کشی مردم پایان دهد. ما خواستار بررسی حقوقی جنایت‌های جنگی در غزه هستیم و پاکستان از ملت‌های مظلوم مانند فلسطین و کشمیر حمایت می‌کند.

نماینده مجلس سنای پاکستان ارسال کمک‌های انسانی به فلسطین را حیاتی دانست و گفت: کمک‌های بشردوستانه باید به صورت فوری در دستور کار قرار گیرد و ما به عنوان اعضای APA به تلاش‌های خودمان برای ارسال اقلام اولیه برای مردم غزه ادامه دهیم و از سازمان ملل بخواهیم به تجاوز رژیم صهیونیستی در حق مردم غزه پایان دهد و جهان باید به منظور تضمین صلح پایدار با انجام اقدامات عملی همه شهرک‌های غیرقانونی یهودی را از بین برده و اشغالگران را خارج کند.

نماینده مجلس مالزی: مالزی آماده همکاری با حماس برای توقف تنش و احقاق حقوق ملت فلسطین است

نماینده مجلس مالزی هم در نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی، اظهار کرد: زمان آن رسیده در خصوص مسئله تشکیل دولت مستقل فلسطینی بر اساس قوانین بین‌المللی سخن بگوییم.

وی افزود: اسرائیل در حال نقض قوانین جهانی است و ما این رژیم را محکوم می‌کنیم و باید اقدامات جمعی به عمل آوریم تا حمایت از ملت فلسطین محقق شود لذا از جامعه بین المللی درخواست داریم برای ایجاد فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷تلاش کنند.

وی یادآور شد: امیدواریم به زودی شاهد تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی باشیم، مالزی آماده است با حماس برای توقف تنش فعلی و احقاق حقوق ملت فلسطین همکاری کند و خواستار ارسال کمک های بشردوستانه به غزه هستیم.

نماینده مجلس مالزی در پایان تاکید کرد: ما باید باهم متحد شویم و در مقابل نسل کشی و آدم کشی ها مقاومت کنیم تا صلح در غزه و سراسر فلسطین مستقر شود.

نماینده پارلمان چین: چین و ایران به حمایت‌های خود از غزه ادامه خواهند داد

ولی لی نماینده پارلمان چین هم با بیان اینکه ما هرگونه جنگی را در منطقه محکوم کرده و معتقدیم با گفت‌وگو و روابط همه‌جانبه می‌توان صلح و ثبات را در منطقه برقرار کرد و این جنگ را به پایان برسانیم، گفت: با اقداماتی که از طریق شورای امنیت انجام دادیم برای آتش‌بس فوری تلاش خواهیم کرد و باید با احترام به روابط بین‌الملل صلح را در جهان برقرار کرد.

نماینده پارلمان چین با بیان اینکه حقوق حقه مردم فلسطین باید رعایت شود، افزود: قوانین بین‌المللی باید اجرا شود و ما آمادگی داریم صندوقی را برای حمایت اقتصادی از مردم غزه ایجاد کنیم و همچنین به تأمین نیازهای اولیه آنها توجه داریم و باید در اولین فرصت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را بازسازی و جان مردم را نجات دهیم و همچنین نیازهای اولیه مردم غزه را فراهم و زمینه ایجاد کشور مستقل فلسطینی را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: چین و ایران به حمایت‌های خود از غزه ادامه خواهند داد و تلاش خواهیم کرد آتش‌بس همه جانبه برقرار شود.

نماینده پارلمان اندونزی: وظیفه ما حمایت از کشور مستقل فلسطینی است

فضلی زون نماینده پارلمان اندونزی در این نشست گفت: ما باید کاری کنیم که اقدامات این کمیته ملموس باشد چرا که ملت فلسطین نیاز به اقدام دارند. ما باید کار خود را جدی‌تر پیش ببریم، ما مأموریت و اهداف مشترکی داریم که می‌تواند کار را ملموس‌تر کند.

وی اضافه کرد: این کمیته اهداف مشخصی دارد که می‌تواند به ما کمک کند تا نظارت داشته باشیم البته اولویت‌های مختلفی وجود دارد و ما باید بر اساس اولویت‌ها اقدامات اساسی انجام دهیم. همچنین از نوآوری‌ها استفاده کنیم تا کارآمدی افزایش یابد. از کمیته انتظار می‌رود که با نهادهای متناظر و همتا همکاری کند تا هم‌افزایی برای کمک به ملت فلسطین افزایش یابد.

نماینده پارلمان اندونزی بیان کرد: ما باید برای فلسطین از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. همچنین باید از نفوذمان برای جلوگیری از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کنیم. باید شرایطی را برای مردم فلسطین ایجاد کنیم که آنها به صلح و امنیت برسند. ما مأموریت داریم که از کشور مستقل فلسطینی حمایت کرده و از یک فرآیند متحد برای حمایت از ملت فلسطین تبعیت کنیم.

وی یادآور شد: این کمیته می‌تواند از فرآیندهای بهتری استفاده کند تا اهدافش به خوبی محقق شود و امید است که ما بتوانیم از این فرآیندها استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار