نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی:

تکریم شهدای ۳۰ دی قوچان یک تکلیف شرعی است

مشهد (پانا) - نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت ۳۰ دی، سالروز حماس قیام مردم قوچان علیه رژیم ستم‌شاهی در سال ۱۳۵۷ گفت هزار و 66 شهید قوچان تصویری از سابقه و اصالت میهن‌پرستی، وطن‌دوستی و اسلام‌خواهی است و تکریم این عزیزان تکلیف شرعی و مسئولیت اجتماعی است.

کد مطلب: ۱۴۳۹۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
تکریم شهدای ۳۰ دی قوچان یک تکلیف شرعی است

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ضمن مرور تاریخ ایثارگری‌های مردم قوچان در تاریخ انقلاب اسلامی اظهار کرد: آنچه در قوچان اتفاق افتاده است، منشأ حرکت انقلابی در مشهد، سرتاسر استان و حتی تأثیرگذار بر کل کشور بوده است. علمای قوچان همیشه اندیشه انقلابی داشته‌اند و حتی آن زمان که هنوز نام و نشانی از انقلاب اسلامی در این کشور وجود نداشت و ایران در میان ابرهای تاریک حکمرانی رژیم ستم‌شاهی به سر می‌برد، عالمی همچون مرحوم آقا نجفی قوچانی در این شهر به امور تبلیغی و تربیتی تأکید داشت تا نسلی معتقد، مخلص و مؤمن به مبانی شریعت تربیت کند.

وی افزود: زمانی که مرحوم آقا نجفی قوچانی به بیان اندیشه‌های انقلابی می‌پرداخت و با استبداد متأثر از استکبار و حاکمیت‌های مزدورانه برخواسته از نفوذ بیگانگان و اجانب مقابله می‌کرد، در شرایطی بود که قرب به دستگاه سلطنت و دربار به‌عنوان یک ارزش محسوب می‌شد و حتی علمایی که صاحب‌امتیاز نسبت به مرحوم آقا نجفی قوچانی بودند، برای حفظ موقعیت خود در محاکم و امور اجرایی تلاش می‌کردند تا وابستگی بیشتری به دربار داشته باشند. در این شرایط، مرحوم آقا نجفی قوچانی باشخصیت مرجع محور و برخورداری از مصادیق خاص و عام فقاهت، خود را به مردم نزدیک کرد و تحت‌تأثیر همین آموزه‌ها، تحرکاتی در مردم قوچان و جنبش‌هایی در عشایر این شهر ایجاد شد که بعدها به حماسه ۳۰ دی و خیزش سراسری مردم انجامید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این که عشایر و مردم این خطه، هرگز در طول تاریخ قبول نکردند به‌عنوان مزدور در صف خدمت به جریان‌های بیگانه حاضر شوند از مفاخر استان است و همه این سابقه و اصالت میهن‌پرستی، وطن‌دوستی و اسلام‌خواهی نیز در صحنه شهادت این ۱۰۶۶ شهید نمود یافته که تکریم این عزیزان، تکلیف شرعی و مسئولیت اجتماعی همایش بزرگداشت حماسه ۳۰ دی است.

وی ذکر کرد: باید در روز قوچان، همه مردم مقید شوند، هرکس هر جای کشور زندگی می‌کند که اصالت قوچانی دارد، خود را به دیار و زادگاهش برساند و در مراسم فاخر روز قوچان شرکت کند. همه آقایان و بانوان، برادران و خواهران عزیز من، همگی تلاش کنند چنین فرهنگی در شهر و میان مردمان انقلابی و رشید قوچان نهادینه شود تا پرچم روز قوچان در تاریخ انقلاب اسلامی در اهتزاز باشد و تجلیل و تعظیم مقام این شهدا به حد کمال صورت بگیرد.

خبرنگار: محدثه رأفتی خداپرست

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار