دبیر تاریخ دبیرستان حجاب آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری:

میرزا تقی‌خان فراهانی از شخصیت‌های میهن‌دوست و استقلال‌طلب تاریخ معاصر است

ناحیه یک شهرری (پانا) - دبیر تاریخ در شهرری، میزرا تقی‌خان فراهانی را یکی از شخصیت‌های میهن‌دوست و استقلال‌طلب تاریخ خطاب کرد و تاثیرات فرهنگی این شخصیت تاریخی را بسیار گسترده دانست.

کد مطلب: ۱۴۳۹۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
میرزا تقی‌خان فراهانی از شخصیت‌های میهن‌دوست و استقلال‌طلب تاریخ معاصر است

مرضیه محمد‌حسنی، دبیر درس تاریخ آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری با اشاره به یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران، در آستانه شهادت امیرکبیر در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «میرزا تقی‌خان فراهانی از شخصیت‌های میهن‌دوست و استقلال‌طلب تاریخ معاصر است و او برای حفظ تمامیت ارزی کشور بسیار تلاش کرد و با دخالت بیگانگان به خصوص روسیه و انگلیسان بسیار مخالف بود و سعی داشت دست آنان را از سیاست‌های داخلی و خارجی ایران کوتاه کند و چنین شخصیتی با این صفات اخلاقی در آن زمان بسیار مورد توجه بوده‌است.»

دبیر درس تاریخ در خصوص دیگر اقدامات امیرکبیر تصریح کرد: «اقدامات دیگری که امیر‌کبیر انجام داده این بود که قسمت‌های امور فعالیتی کشور را به سلطنت خود درآورد و باعث شد مردمان عادی، محروم و همچنین سیاست‌مداران دلسوزی که همانند امیرکبیر، دغدغه‌های میهنی داشتند به امیر‌کبیر علاقه پیدا کنند و در مقابل باعث به وجود آمدن دشمنانی هم برای امیرکبیر شد که مهم‌ترین آنها، بیگانگان روس و انگلیس و همچنین درباریانی بود که موجب فروپاشی کشور در زمان صدارت امیر‌کبیر می‌شدند.»

محمدحسنی تأکید کرد: «امیر‌کبیر در دوران صدارت خود اقدامات بزرگی انجام داد. یکی از این اقدامات لغو عناوین طولانی و اکتفا به کلمه جناب نسبت به همه مقامات حکومت و منع رشوه‌خواری بود که همین‌ها باعث دشمنی درباریان با امیرکبیر شد؛ امیرکبیر بر این اصل اعتقاد داشت که افراد دربار هم همانند مردمان معمولی هستند و صرفا سمت و خانواده آن‌هاست که تفاوت ندارد و لازم نیست عناوین و القاب طولانی در پس و پیش اسم آن‌ها قرار گیرد.»

وی ادامه‌داد: «اعزام دانشجویان به اروپا برای کسب تحصیلات و دانش‌های جدید، استخدام استادان از کشور‌های خارجی که سعی داشت از کشور‌های غیر از انگلستان و روسیه باشد هم از دیگر فعالیت‌های سازنده امیرکبیر بود که تأثیرات آن تا امروز هم قابل مشاهده‌ است و علم‌آموزی را بین جوانان ترویج‌ داد و به زبان‌آموزی و سایر مسائل نیز امیرکبیر بها داده‌ است؛ امیرکبیر را می‌توان نقطه اوجی برای اعزام دانشجوها به کشورهای خارجی دانست؛ البته که اکثر این دانشجوها بعد از گذراندن دوران تحصیلی در کشورهای اروپایی برای کار به میهن باز می‌گشتند.»

محمدحسنی در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی امیرکبیر عنوان کرد: «نشر روزنامه، تأسیس مدرسه عالی دارالفنون در تهران که تأسیس این مدرسه به نشر روزنامه و گسترش ترجمه کتب مختلف بسیار کمک کرد، از سمتی دانشجویان از فرنگ بازگشته که زبان‌های مختلف را فرا گرفته‌ بودند هم در مسیر ترجمه کتاب نقش بسیار مهمی را داشتند؛ امیرکبیر هرجا کسی را می‌یافت که به زبان‌های خارجی آشنایی داشت، جذب می‌کرد و کاری به او می‌سپارد؛ در واقع دولت از نداشتن مترجم کافی در زحمت بود و امیرکبیر با فعالیت‌های خود این مشکل را برطرف کرد.»

دبیر درس تاریخ در بیان فواید مطالعه تاریخ اذعان کرد: «در تاریخ بسیار دیده‌ایم که افرادی که جامعه را به‌سمت مطلوبی پیش می‌برند به ناحق کشته می‌شوند و دررابطه با امیر کبیر هم همین اتفاق افتاد و قطعا اگر امیرکبیر بر کار باقی می‌ماند؛ اتفاقات مثبت بسیار زیاد دیگری هم رخ می‌داد؛ مطالعه تاریخ باعت می‌شود که ما از گذشته پند و عبرت بگیریم و با بهره‌گیری از آنها آینده خوبی را برای جامعه بشریت بسازیم، مطالعه تاریخ به ما کمک می‌کند که فرهنگ جوامع بشری را بشناسیم و بدانیم تحت تاثیر چه عواملی این شرایط به وجود آمده‌‌است.»

محمد‌حسنی با اشاره به نقش دبیران درس تاریخ در خصوص علاقه‌مندی دانش‌آموزان افزود: «قطعاً یک معلم تاریخ می‌تواند در علاقه‌مندی هر چه بیشتر دانش‌آموز به درس تاریخ تأثیرگذار باشد و با اطلاعات خوبی که در اختیار آنها قرار می‌دهد؛ کمک شایانی در تفهیم درس تاریخ به دانش‌آموزان می‌کند و صداقت در گفتار و بیان حقایق جدای از قرض‌ورزی می‌تواند نقش موثری در علاقه‌مندی دانش‌آموزان داشته باشد، کمااینکه رفتار و گفتار معلم می‌تواند الگویی برای دانش‌آموز باشد و در کنار تدریس درس تاریخ می‌توان با برپایی نمایشگاه‌های آثار دستی خود دانش‌آموزان و ارائه تولیدات دانش‌آموز محور از جمله کلیپ‌ها، تولد محتوا‌ها، روزنامه‌دیواری و فیلم‌هایی که به منظور کار عملی انجام میدهند باعث علاقه‌مندی هر چه بیشتر آن‌ها شد.»

دانش‌آموز خبرنگار: زهرا هاشم‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار