افزایش ۸۰ درصدی کشت پنبه در منطقه مغان

اردبیل(پانا) - رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل گفت در پنج سال اخیر، اراضی زیر کشت پنبه در این استان حدود ۸ برابر افزایش یافته است.

کد مطلب: ۱۴۳۹۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۸۰ درصدی کشت پنبه در منطقه مغان

کمال شهبازی،رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل با اشاره به افزایش سطح زیر کشت پنبه در این استان در سال های اخیر گفت: سطح زیر کشت در اردبیل طی سال‌های اخیر افزایش ۸۰ درصدی پیدا کرده است. بطوری که معرفی ارقام جدید و پر محصول، افزایش قیمت خرید تضمینی و برداشت مکانیزه از عوامل مهم افزایش سطح زیر کشت پنبه در این استان است.

وی افزود: ارقام جدیدی که در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند دارای خصوصیات برتری از جمله افزایش عملکرد وش تا ۱۲۵۰ کیلوگرم بیشتر از ارقام قبلی، طول الیاف بیشتر نسبت به رقم تجارتی مهر، زودرسی ۴۰ درصد بیش از رقم تجاری ورامین هستند.

رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل با بیان اینکه ارقام گلستان، ارمغان، لطیف، ساجدی طی سال‌های اخیر توسط مؤسسه تحقیقات پنبه و با مشارکت محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل معرفی شده‌اند، اظهار کرد: رقم پر محصول دیگری که هم اکنون هسته اولیه آن توسط محققان مرکز تکثیر و تولید می‌شود رقم شایان است و این رقم بیش از ۱۲۵۰ کیلوگرم بیشتر از سایر ارقام تجارتی مثل ورامین عملکرد داشته و از لحاظ صفات کیفی الیاف از قبیل طول الیاف، کیل، ظرافت، استحکام و کشش نسبت به ارقام قبلی برتری بسیار خوبی داشته و مورد استقبال زارعین پنبه‌کار قرار گرفته است.

شهبازی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ نیز دو رقم جدید پنبه به نام‌های پرتو و تابان معرفی شدند که حاصل استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی بودند. این ارقام به دلیل داشتن تحمل بالا در مقابل شوری خاک و همچنین مقاومت در برابر بیماری‌های ورتیسیلیوم پنبه و پژمردگی بوته دارای اهمیت خاصی هستند.

وی گفت: ارقام جدید معرفی شده زودرس بوده، مقاوم به خشکی و شوری هستند، همچنین قابلیت برداشت با ماشین‌های کشاورزی را دارند. در ارقام جدید معرفی شده حداقل ۲۰ درصد بهره‌وری آب افزایش می‌یابد؛ همچنین بهره‌وری تولید در برخی ارقام مانند خرداد و شایان تا ۱۲ تن در هر هکتار می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اجرای برنامه نظام نوین ترویج و حضور محققان در مراکز خدمات جهاد کشاورزی و ترویج اهمیت کشت پنبه در تناوب زراعی، افزایش قیمت خرید پنبه از طرف مراکز خرید و انطباق نسبی قیمت‌ها با هزینه‌های تولید، افزایش قیمت محلوج در کارخانجات نساجی، افزایش سطح اطلاعات زارعین با تدوین نشریات ترویجی، پایش مزارع پنبه از لحاظ آفات و بیماری‌ها در قالب اکیپ‌های مشترک بخش تحقیقات و بخش اجرا و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترویجی را از جمله دلایل افزایش سطح زیر کشت پنبه در سال‌های اخیر عنوان کرد.

شهبازی خاطرنشان کرد: هم‌افزایی و همگرایی تحقیقات، اجرا و ترویج و اشتراک دانش بومی بهره‌برداران در ارتقای بهره‌وری و تقویت ارتباط مؤثر با تولیدکنندگان بخش کشاورزی نوید بخش ترویج کشاورزی دانش‌بنیان در این استان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار