جزئیات ‌توانمندسازی معلمان مدارس پذیرا با استفاده از ظرفیت مدارس ‌پشتیبان‌

تهران (پانا) - حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، دستورالعمل اجرایی توانمندسازی معلمان مدارس پذیرا با استفاده از مدارس استثنایی (مدارس پشتیبان) را ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات ‌توانمندسازی معلمان مدارس پذیرا با استفاده از ظرفیت مدارس ‌پشتیبان‌

برنامه آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی مدارس پذیرا به‌ویژه معلمان کلاس‌های دارای دانش‌آموز استثنایی (با هوشبهر عادی) این مدارس، با بهره‌گیری از ظرفیت مدارس استثنایی (مدارس پشتیبان) ‌طراحی‌ و ‌برای تعیین سیاست‌های اجرایی و ضوابط ساماندهی و کیفیت‌بخشی به آموزش تلفیقی دانش‌آموزان استثنایی، ‌ابلاغ شده است.

مدرسه پشتیبان، مدرسه ویژه‌ای (استثنایی) است که علاوه بر انجام وظایف معمول خود به مسئولیت هماهنگی، نظارت و پشتیبانی فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش‌های به شیوه تلفیقی در مدارس پذیرا را نیز بر عهده دارد.

مدرسه پذیرا مدرسه‌ای عمومی است که با ایجاد تغییرات در فضای کلاس درس و نگرش و فعالیت‌های کارکنان به منظور تسهیل در فرآیند آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب‌سازی شده است.

ایجاد فرصت برابر آموزشی و زمینه‌های لازم برای بهبود شاخص‌های کمی و کیفی آموزش و پرورش استثنایی؛ آشنایی معلمان پذیرا با ویژگی‌ها و نیازهای روانشناشختی، آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، با آسیب بینایی، معلول جسمی - حرکتی و اختلال طیف اتیسم؛ افزایش سطح شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان پذیرا در زمینه برقراری ارتباط و آموزش به دانش‌آموزان با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلول جسمی - حرکتی و اختلال طیف اتیسم و همچنین روزآمدسازی و افزایش سطح شایستگی‌های معلمان مدارس استثنایی از جمله اهداف برگزاری این دوره آموزشی است.

معلمان مدارس پذیرا که در سال تحصیلی جاری در کلاس خود دارای دانش‌آموز تلفیقی (با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلول جسمی - حرکتی و اختلال طیف اتیسم) و همچنین معلمان تربیت‌بدنی که در سال تحصیلی جاری در مدارس پذیرا شاغل بوده و داریا دانش‌آموز تلفیقی (با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلول جسمی - حرکتی و اختلال طیف اتیسم) باشند، از جمله فراگیران این دوره توانمندسازی هستند.

مدرسان هر کدام از دوره‌های آموزشی مربوط به هر یک از معلمان پذیرا الزاما باید از میان نیروهای آموزشی و مدیریتی مدرسه پشتیبان مربوطه یا معلمان رابط دارای ابلاغ در آن مدرسه پشتیبان انتخاب شوند.

عناوین دوره‌های توانمندسازی به شرح زیر است

در این برنامه، معلمان پذیرا که واجد شرکت در دوره‌های توانمندسازی موردنظر باشند به صورت انفرادی یا گروهی توسط یکی از معلمان یا کادر مدیریتی مدرسه پشتیبان آن مدرسه پذیرا به صورت حضوری مورد آموزش و توانمندسازی قرار می‌گیرند.

طی این برنامه هر مدرسه استثنایی به عنوان مدرسه پشتیبان یک یا چند مدرسه پذیرای دانش‌آموزان استثنایی تلفیقی تعیین شود و معلمان پذیرا الزاما باید در سال تحصیلی جاری دارای دانش‌آموزان تلفیقی بوده و متناسب با معلولیت دانش‌آموزان تلفیقی خود در این دوره‌ها شرکت کنند.

اولویت برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی با معلمان مدارس دوره ابتدایی است. معلمان پذیرای دوره ابتدایی که مدرسه آن‌ها فاقد معلم تربیت‌بدنی بوده و اجرای درس تربیت‌بدنی بر عهده آن معلم است، علاوه بر شرکت در دوره آموزشی تخصصی مربوطه ملزم به شرکت در دوره تربیت‌بدنی تلفیقی نیز هستند.

جزئیات کامل این دستورالعمل از اینجا قابل دریافت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار