رتبه‌بندی معلمان؛ از وعده تا اجرا

آصفری: یکی از اقدامات خوب مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، تصویب و اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بود

تهران (پانا) - قانون رتبه‌بندی معلمان پس از 10 سال توقف، سرانجام در دولت سیزدهم و با عملیاتی شدن وعده آیت الله رئیسی به اجرا درآمد و سهم مناسبی از بودجه کشور نیز به این امر تخصیص داده شد. 

کد مطلب: ۱۴۳۶۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
رتبه‌بندی معلمان؛ از وعده تا اجرا

رتبه‌بندی معلمان فرآیندی است که به منظور ارتقای درجه معلمان و افزایش کیفیت آموزش‌های ارائه شده در مدارس انجام می‌گیرد و در واقع هدف اصلی از رتبه‌بندی معلمان، افزایش حقوق نیست اما طبیعتاً موجب افزایش حقوق معلمان نیز می‌شود. در حقیقت رتبه‌بندی معلمان منجر به ارتقای کیفیت آموزش‌های ارائه شده می‌شود و هدف مستقیم آن نیز افزایش کیفیت آموزشی در مدارس است.

در واقع رتبه‌بندی در جهت فعالیت تخصصی و حرفه‌ای معلمان و افزایش بهره‌وری مدرسه تاثیر به سزایی دارد، با اینکه در برنامه ششم توسعه به دولت قبل تکلیف شده بود اما با اولویت قائل نشدن به آموزش و پرورش و پس از سال‌ها توقف، سرانجام در دولت سیزدهم و با عملیاتی شدن وعده آیت الله رئیسی به اجرا درآمد و سهم مناسبی از بودجه کشور نیز به این امر تخصیص داده شد.

محمدحسن آصفری در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص تصویب و اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال توقف، اظهار کرد: «یکی از کارهای خوبی که در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم انجام شد، تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان بود که چندین سال مغفول مانده بود و متاسفانه دولت‌ها تنها شعار آن را می‌دادند. مجلس یازدهم توانست رتبه‌بندی معلمان را تصویب کند و دولت نیز آن را اجرایی و عملیاتی کرد و بخشی از مشکلات و دغدغه‌های فرهنگیان رفع شد.»

وی اضافه کرد: «مسائل و موارد دیگری باقی مانده است مانند پاداش پایان خدمت معلمان که پرداخت نشده است و توقع داریم این پاداش به زودی پرداخت شود.»

نماینده مردم اراک در مجلس افزود: «مجلس، نماینده مردم است و باید دغدغه‌ها و مطالبات مردم را دنبال کند و از دولت درخواست کند که آنها را اجرایی و عملیاتی کند اما هر چه تعامل بین دولت و مجلس بیشتر باشد، گره‌ها زودتر باز می‌شود و بار اضافه به دوش دولت گذاشته نمی‌شود. این تعامل باید دو طرفه باشد یعنی مجلس قوانین را تصویب کند و دولت خود را ملزم به اجرا بداند.»

همچنین احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس پیش از این به پانا گفته بود رقمی که دولت دوازدهم برای اجرای رتبه‌بندی در نظر گرفته بود، 5 هزار میلیارد تومان بود در صورتی که برای یک میلیون معلم، حدود 52 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز بود. هرچقدر با دولت دوازدهم مذاکره و رایزنی شد که مبلغ بیشتری در نظر گرفته شود، موافقت نکردند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، 38 هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی تصویب شد که در مقام اجرا، این مبلغ با 3 هزار میلیارد که دولت اضافه کرد، مجموعاً 41 هزار میلیارد بودجه رتبه‌بندی شد.

به گفته فلاحی از سال 1402 تاکنون، دولت 54 هزار میلیارد تومان به عنوان رتبه بندی به معلمان پرداخت کرده است یعنی 11 برابر آنچه که دولت دوازدهم برای این طرح در نظر گرفته بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار