وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه جشنواره فیلم رشد؛

همه باید برای مدرسه «متحد» شوند

حل همه معضلات‌ از مدرسه با مدرسه و در مدرسه امکان‌پذیر است

تهران (پانا) - اختتامیه پنجاه‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران با حضور رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، حسین عبادتی دبیر جشنواره، اعضای هیات داوران، علاقه‌مندان عرصه سینمایی علمی آموزشی و برگزیدگان جشنواره برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۳۵۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
همه باید برای مدرسه «متحد» شوند

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: این جشنواره یک فرصت کم نظیر برای نشان دادن اثر هنر نمایش برای یادگیری است.

صحرایی ادامه داد: آموزش و پرورش هر کشور سیمای واقعی آن کشور را به تصویر میکشد. تصویر آینده هر روستا و شهر و کشور را از مدرسه آن می توان دید. اگر مدرسه مملو از هنر و آموزش هنرمندانه علم باشد، آینده زیبایی خواهد داشت.

بذر آینده خوب را باید در مدرسه بکاریم تا به نتیجه برسیم

صحرایی ضامن ایران قوی را مدرسه قوی دانست و گفت؛ یکی از چیزهایی که مدرسه را قوی میکند عجین کردن آموزش با هر ابزاری است که آن را اثر بخش میکند از جمله هنر.

صحرایی افزود؛ کنار آینده واژه آیینه هم مهم است. آموزش و پرورش آیینه عملکرد همه مسئولین در برابر آینده است. اگر بخواهیم بدانیم در هر کار چقدر موفق بوده اسم آموزش و پرورش بهترین قاضی است و در این مسیر دو گزینه دیده میشود. برخی وقتی به آینه می‌نگرند متاسفانه آینه را می شکنند و این قصه پر غصه مدرسه هاست.

وی گفت: اولین جایی که از ناهماهنگی سازمان‌ها رنج می‌برد مدرسه است و اولین جایی که از وحدت آنها سود می‌برد مدرسه است. باید همه برای مدرسه متحد شویم. حل همه معضلات همه از مدرسه با مدرسه و در مدرسه امکان‌پذیر است. جشنواره رشد مهم است چون هماهنگی همه دستگاههای متولی از دریچه هنر است. خصوصا هنر هفتم که اثرش بیش از بقیه است. موضوع بعدی سخنان من معلم آینده است. معلم محوری‌ترین عناصر شکل دهنده این هنر هستند و بیش از هر چیز دیگری می توانند آینده را شکل دهد. معلم باید در مرز دانش تخصصی خودش حرکت کند و به ابزار و فنون مسلط باشد.

صحرایی تاکید کرد: این جشنواره فاصله معلم را با آینده کم میکند. گاهی یک فیلم و ایده هنرمندانه بیش از نیم سال تحصیلی آینده را نزدیک می‌کند. اگر می‌خواهید فراتر از آموزگاری بروید و پروردگار هم باشید ابزار یگانه هنر است که می تواند شما را به این جایگاه برساند.

علی لطیفی نیز در ابتدای این جشنواره گفت: فیلم دانش آموزی ابزار منحصر به فردی است که هنر را با معصومیت و زیبایی ترکیب میکند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: جشنواره رشد نوسان و افت و خیزهایی داشته اما می توان امیدوار بود آینده درخشان داشته باشد. آنچه مهم است درباره این جشنواره این است که جشنواره بین المللی فیلم رشد سعی کرده است بستر و زمینه ای را برای انتقال متفاوت پیچیدگی های تربیت و آموزشی انتخاب کند که همان هنر فیلم است.

وی گفت: هنر قالب و بستر و زمینه جهانی و معنایی برای انتقال مفاهیم است. هنر ابراز انتقال پیام است. در نظام آموزش و پرورش با بدفهمی‌هایی روبرو هستیم که نیاز به اصلاح است یکی از این نقص ها نگاه محدود به ابزارهای آموزش است. اگر فهم غنی از رشد و تربیت داشته باشیم قطعا نمی‌توانیم به یک ابزار تکیه کنیم. فیلم رسانه جذاب و پرظرفیت برای تحقق اهداف آموزشی است. استفاده از این ابزار رسیدن به اهداف بلند است.

لطیفی گفت: ما نمی توانیم تحقق اهداف پیچیده را از ابزار ساده و دارای محدودیت داشته باشیم. هنر و فیلم فرصت بی نظیری برای تحقق این اهداف عالی آموزشی و تربیتی است. این که کتاب تنها ابزار آموزش باشد تلقی درست نیست.

لطیفی ادامه داد: فیلم و افت و خیزهای آن فکر و تعقل را تحریک میکند و یکی از ابزارهای تعقل و انگیزه بخشی به اندیشیدن دانش آموزان است. تماشای فیلم ما را به سخن می آورد و به دانش آموزان می آموزد چگونه تحلیل و تفسیر کند.

حسین عبادتی، دبیر پنجاه‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد هم گفت: امسال شاهد حضور پررنگ همکاران فرهنگی در این جشنواره بودیم که این موضوع ظرفیت جریان فیلم‌سازی در بدنه فرهنگیان و دانش‌آموزان را نشان می‌دهد. در زمان فراخوان این جشنواره، تهیه‌کنندگان داخلی ۶۰۰ اثر به این جشنواره ارسال کرده‌اند که نشان از استقبال گسترده از این جشنواره آموزشی و تربیتی رشد دارد.

دبیر پنجاه‌وسومین دوره جشنواره فیلم‌ رشد درخصوص آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره توضیح داد: در بخش بین‌الملل تعداد 3108 اثر، بخش دانش‌آموزان تعداد 56 اثر، بخش فرهنگیان تعداد 82 اثر، 83 فیلمنامه و در مجموع 3329 اثر به دبیرخانه جشنواره فیلم رشد ارسال شده است.

وی گفت: از این تعداد در بخش بین‌الملل تعداد 799 اثر، بخش دانش‌آموزان تعداد 48 اثر، بخش فرهنگیان تعداد 80 اثر، 83 فیلمنامه و در مجموع 1010 اثر در هیئت انتخاب آثار جشنواره پذیرفته شدند.

عبادتی گفت: مجموع آثار راه یافته به بخش مسابقه نیز 122 فیلم در بخش بین‌الملل، 27 فیلم در بخش دانش‌آموزی، 27 فیلم در بخش فرهنگیان فیلمساز، 17 فیلمنامه و در مجموع 193 اثر می‌باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار