معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

سپردن کار به دانش‌آموزان را باید در دستورکار قرار داد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه عوامل اجرایی در مدرسه باید سپردن کار به دانش‌آموزان را در دستور کار خود قرار دهند، عنوان کرد این کار به‌خصوص در حوزه پرورشی باید رخ دهد، همچنین از ظرفیت اولیا نیز باید استفاده کرد و علاوه بر این موارد نسبت به ساده‌سازی فعالیت‌ها هم باید اهتمام داشت.

کد مطلب: ۱۴۳۵۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
سپردن کار به دانش‌آموزان را باید در دستورکار قرار داد

آئین افتتاحیه دوره توانمندسازی معاونان و مربیان پرورشی مدارس استعدادهای درخشان صبح امروز، ۴ دی ۱۴۰۲ در. محل اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد.

اصغر باقرزاده در این مراسم با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه پرورشی گفت: عدم انسجام برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در مدرسه، عدم تدارک فرصت لازم در برنامه درسی برای اجرای فعالیت‌های پرورشی و توجه به ساحت‌های تربیتی و مغفول ماندن برخی دیگر از این ساحت‌ها سه چالش اصلی در این حوزه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نسبت به عاملیت متربی در تربیت خود او غفلت شده است، اظهار کرد: اگر همین یک غفلت را از بین ببریم و بسیاری از امور را به خود دانش‌آموزان بسپاریم، بسیاری از مشکلات موجود رفع خواهد شد.

وی افزود: همچنین در گذشته رصدی در رابطه با امور پرورشی وجود نداشت اما در این دوره سعی شد تا این اتفاق انجام شود.

باقرزاده با بیان اینکه برای رفع چالش‌های حوزه پرورشی ۵ پروژه تعریف شد، بیان کرد: این پروژه‌ها عبارتند از تجمیع و انسجام برنامه‌ها، ساماندهی و توانمندسازی مربیان، طراحی سامانه جامع رصد و پایش پرورشی، جلب مشارکت از طریق تشکل‌ها، ساماندهی و تجهیز فضاهای پرورشی و اردویی و جلب مشارکت نهادهای دولتی، انقلابی و مردمی.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه عوامل اجرایی در مدرسه باید سپردن کار به دانش‌آموزان را دستور کار خود قرار دهند، عنوان کرد: این کار به‌خصوص در حوزه پرورشی باید رخ دهد، همچنین از ظرفیت اولیا نیز باید استفاده کنیم، علاوه بر این موارد نسبت به ساده‌سازی فعالیت‌ها هم باید اهتمام داشت.

وی در ادامه به برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس اشاره کرد: این برنامه در راستای انسجام بخشی به برنامه‌های پرورشی و با پنج هدف پایه و پنج فعالیت محوری که از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم و مجموع برنامه‌های قبلی استخراج شده است که اهداف پایه آن عبارتند از ایمان، نشاط، هویت، امید و خردورزی.

باقرزاده افزود: در سال اول برای هدف پایه ایمان، فعالیت محوری نماز در نظر گرفته شد چرا که امری موثر است و می‌تواند بسیاری از مشکلات را در بین دانش‌آموزان حل کند. همچنین برای هدف امید سفرهای تربیتی مدنظر است. در بخش هویت نیز موضوع عضویت دانش‌آموزان در تشکل‌های دانش‌آموزی مطرح است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: در بحث نشاط هم مسابقات و جشنواره‌ها و در رابطه با خردورزی پرسش و پاسخ در دستور کار قرار دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه امروزه باید کنشگری دانش‌آموزان را سنجید، گفت: این موضوع با استفاده از نورینو، سامانه‌ای که برای رصد و پایش فعالیت‌های پرورشی است، میسر خواهد شد. در این سامانه یک کارنامه پرورشی تربیتی برای هر دانش‌آموز تهیه می‌شود که معیار این کارنامه، کنشگری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار