کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

ضرورت افزایش حقوق مستمری‌بگیران از طریق مجموع دریافت‌های مالیاتی

مجموع دریافت‌های مالیاتی برای سال آینده بالغ بر هزار و صد و دوازده هزار میلیارد تومان است

تهران(پانا)- کارشناس مسائل اقتصادی گفت بهتر است که افزایش حقوق از طریق مجموع دریافت مالیات‌هایی که دولت پیش‌بینی کرده و نه از طریق ارزش افزوده تامین شود. افزایش از محل مالیات بر ارزش افزوده به نوعی سبب خنثی‌سازی این افزایش می‌شود زیرا تاوان آن از جیب مردم خواهد بود.

کد مطلب: ۱۴۳۴۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت افزایش حقوق مستمری‌بگیران از طریق مجموع دریافت‌های مالیاتی

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «افزایش حقوق بازنشستگان از محل مالیات بر ارزش‌افزوده، به نوعی پرداخت توسط خود مردم است و باعث ایجاد گرانی و تحمل سختی توسط خود مردم خواهد شد.»

وی ادامه داد: «این منبع اعتباری با انتقاد‌هایی حتی در مجلس مواجه شده است. مشکل کشور این است که منابع اعتباری برای بودجه با دشواری‌هایی همراه است و دولت به دلیل کسری بودجه امکان تحقق درآمد‌های خود را ندارد و باز هم فشارهای تامین منابع اعتباری بر دوش مردم خواهد افتاد.»

حقوق‌های تا 20میلیون تومان از مالیات معاف شود

حاج اسماعیلی یادآور شد: «در چند سال اخیر روند مالیات در کشور افزایش یافته و سالانه تا 40 درصد هم رسیده است. همچنین معافیت‌هایی که برای حقوق‌بگیران در نظر گرفته‌شده منطقی نیست زیرا قدرت خرید آن‌ها را کاهش داده و فقر در کشور گسترش یافته است. دولت باید حقوق‌های تا 20میلیون تومان را از مالیات معاف کند.»

این کارشناس افزود: «متاسفانه رشد درآمدهای مالیاتی باعث سخت‌شدن شرایط زندگی مردم شده و در عین حال بخش زیادی از منابع اعتبار مالیاتی، توسط خود مردم پرداخت می‌‌شود. افزایش حقوق مستمری‌بگیران از محل مالیات برارزش‌افزوده روش خوبی برای همسان‌سازی و افزایش حقوق نیست و بهتر است از منابع معتبر‌تری در این زمینه استفاده شود.»

وی درباره منابع مفید برای افزایش حقوق مستمری‌بگیران، گفت: «بخشی از درآمد‌های ما در کشور مربوط به درآمدهای نفتی است. البته به دلیل وجود تحریم‌های فراوان و قیمت پایین نفت در ایران با مشکلاتی در این زمینه روبه رو هستیم. بهتر است که افزایش حقوق از طریق مجموع دریافت مالیات‌هایی که دولت پیش‌بینی کرده و نه از طریق ارزش افزوده تامین شود.»

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: «مجموع دریافت مالیات‌هایی که دولت پیش‌بینی کرده است، بالغ بر هزار و صد و دوازده هزار میلیارد تومان برای سال آینده است این روش بسیار بهتر از معطوف‌شدن افزایش به یک درصد ارزش افزوده خواهد بود.»

این کارشناس ادامه داد: « افزایش از طریق ارزش‌افزوده باعث ایجاد گرانی در کشور شده و تاوان آن از جیب مردم خواهد بود. اگر افزایش حقوق از مجموع درآمدهای مالیاتی صورت پذیرد، بسیار بهتر و موثر‌تر خواهد بود زیرا افزایش از محل مالیات بر ارزش افزوده به نوعی سبب خنثی‌سازی این افزایش خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار