دبیر دبیرستان شاهد فاطمه الزهرا(س) ساوجبلاغ در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

حضور دبیران جوان و پرانرژی با ایده‌های نو درآموزش و پرورش

برای تدریس مبحث جدید، انیمیشنی تهیه و روی آن صداگذاری می‌شود که این کار باعث جذابیت بیشتر است

کرج (پانا) - یک معلم در ساوجبلاغ گفت زیباترین حسی که می‌شود در یک دانش‌آموز پدید آورد حس اعتماد به نفس، عزت نفس و احترام متقابل است که این حس با حضور دبیران جوان و پرانرژی با ایده‌های نو است که درآموزش و پرورش به وجود می‌آید.

کد مطلب: ۱۴۳۴۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
حضور دبیران جوان و پرانرژی با ایده‌های نو درآموزش و پرورش

مهدیه فلاح نژاد دبیر زیست شناسی دبیرستان شاهد فاطمه الزهرا (س) شهرستان ساوجبلاغ در دومین سال خدمت خود از شیوه ها و روش های تدریس در مدارس و بخصوص در فضای مجازی با وجود مسائل و مشکلاتی که باعث به وجود آمدن تعطیلی های پی در پی مدارس می شود، در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «برای شروع تدریس آموزش در فضای مجازی ابتدا برای نظم دادن به ذهن دانش‌آموزان باید یک برنامه کلی در اول کلاس در اختیار دانش آموزان قرار داده شود تا دانش آموز بداند که امروز قرار است چه کارهایی در این کلاس درس انجام شود. به این صورت که یک آزمون آنلاین طراحی می شود که دارای چند سوال از مبحث جلسه قبل باشد که این کار به ذهن دانش‌آموز نظم‌دهی می بخشد.»

وی افزود: «من به عنوان یک معلم از بازخورد دانش آموزان در طول کلاس استفاده می کنم، چون آنها نقش اصلی این کلاس هستند، نه من. برای تدریس مبحث جدید، انیمیشنی از این مبحث تهیه و روی آن صداگذاری می شود که این کار باعث جذابیت بیشتر تدریس دانش‌آموزان می شود. همچنین برای انجام آزمایش هایی در زیست شناسی از سایت هایی که آزمایشگاه آنلاین هستند استفاده می کنم و لینک را در اختیار دانش آموزان قرار می دهم که خودشان آزمایش مربوطه را به صورت مجازی انجام دهند. در پایان از دانش‌آموزان می‌خواهم که در گفتگوهای گروهی شرکت کنند و سوالات و اشکالات خود را مطرح کنند که من پاسخگوی آنها باشم.»

این معلم از اولین روز تدریس و حس و حال خود گفت: «در اولین جلسه ای که وارد کلاس شدم و شروع به تدریس کردم، حسم وصف نشدنی بود یک حسی آمیخته از خوشحالی، امید، اضطراب و همچنین ترس. خوشحالی از به ثمر رسیدن تلاش ها بعد از تحصیلم و‌ حضور در مکانی فرهنگی، امید به اینکه باید طوری باشم و به صورتی رفتار کنم که خاطره خوشی در ذهن دانش‌آموزانم داشته باشم. همچنین ترس و اضطراب از تپق زدن، یا کنترل نکردن کلاس در مسیر درست، اما سعی کردم که خودم را به دانش‌آموزانم نزدیک کرده و از لحنی استفاده کنم که فکر نکنند من برای کنترل آنها آمده ام، به مراتب اگر دانش آموز به من احساس نزدیکی کند من هم این احساس را خواهم داشت و اضطرابم در کلاس کمتر خواهد شد.»

وی در پاسخ به اینکه در هنگام تدریس از چه ایده، خلاقیت و شیوه ای استفاده می‌کنید که تدریس برای شاگردانتان شیرین تر شود یا اگر درکلاس حضور نداشتید ناراحت می شوند، عنوان کرد: «زیباترین حسی که می شود در یک دانش‌آموز پدید آورد حس اعتماد به نفس، عزت نفس و احترام متقابل است. به خاطر ندارم که برای دانش‌آموزانم از لفظ تو و یا باید استفاده کرده باشم، همانطور که من در یک کلاس، محترم هستم، دانش‌آموز هم محترم است. از آنها می خواهم بدون در نظر گرفتن اینکه جواب سوالی که پرسیدم، ممکن است اشتباه باشد یا درست، نظر خود را بیان کنند، نه با ترس بلکه قاطع و محکم بگویند از نظر من پاسخ این است. یعنی اعتماد به نفس داشته باشند و از عواقب اشتباه پاسخ دادن نترسند. روش تدریس، آزمایشگاه و استفاده از مولاژ در درس زیست شناسی و علوم جزو برنامه های اصلی کلاس من است که باعث جلب توجه دانش‌آموزان می شود.»

فلاح نژاد اظهار کرد: «کلاس های درسم دانش‌آموز محور است و چینش کلاس درس نیمکت پشت نیمکت نیست، بلکه نیمکت ها در اطراف کلاس چیده می شوند که دانش‌آموز علاوه بر دبیر با دانش آموزان دیگر هم ارتباط داشته باشد که این تاثیر بسزایی در روحیه و اشتیاق آنان ایجاد می کند. در اواسط کلاس از یک نفر می‌خواهم که برای دوستان خودش خلاصه ای از درس را توضیح دهد که دانش آموزان از زبان دوست خود نیز مبحث را بشنوند،تا یادگیری عمیق صورت بگیرد.»

این معلم در پاسخ به اینکه به عنوان یک دبیر چه روش هایی را پیشنهاد می‌کنید که آموزش و پرورش یادگیری بهتری را برای داشتن آموزان ایجاد کند، بیان کرد: «چون من اختلاف سنی کمتری با دانش‌آموزانم دارم احساس نزدیکی و اثربخشی بیشتری می کنم، همواره در طی تدریس و آموزش به پرورش هم می‌پردازم، از مشکلاتی که ممکن است برای رده سنی دانش‌آموزانم پیش بیاید صحبت و سعی می کنم که بهترین راه را پیش روی آنها بگذارم. سعی می کنم آنها را از بخشی از شخصیت و مهارتشان که نقطه قوت آنهاست باخبر کنم، از آنها می خواهم که طی روند کلاس تمام توجهشان به نمره نباشد و همواره تلاش می کنم که اشتباهاتی که خودم در زمان تحصیل مرتکب شدم را به آنان گوشزد کنم.»

وی در ادامه عنوان کرد: «معلم نباید دانش‌آموز را مجبور به یادگیری کند. زیرا معلم مسئول این کار نیست. معلم یک تسهیل کننده محتوا برای یادگیری دانش آموز است و باید ارتباطی بین دانش‌آموز و محتوا برقرار کند.»

فلاح نژاد در پایان خاطرنشان کرد: «همچنین برگزاری کارگاه هایی با عنوان تجربه های موفق دبیران باعث می شود که تبادل اطلاعات صورت بگیرد و اثربخشی بالاتر برود. استفاده بهینه و درست از هوش مصنوعی در جهت پیشبرد کلاس ها و تلاش برای کاهش استرس و اضطراب در مدرسه و کلاس باعث تعمیق یادگیری می شود چون خود استرس باعث فراموشی می شود.»

دانش آموز خبرنگار: ملیکار علی رمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار