گزارش پانا از پیش‌بینی‌های برنامه هفتم توسعه برای ایجاد تنوع در سبد سوختی:

برنامه جامع دولت برای حل ناترازی بنزین

باید برای مهار ناترازی بنزین به سمت تنوع بخشی به سبد مصرف سوخت حرکت کرد

تهران (پانا)- با توجه به ناترازی که در زمینه بنزین به وجود آمده است، چاره اندیشی برای حل این مشکل، ضرورت دارد. خودرو‌های فرسوده که حجم زیادی از خودرو‌های کشور را تشکیل می‌دهند و مصرف بالایی دارند، در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بوده‌اند به همین دلیل تاکید کارشناسان بر تنوع‌بخشی به سبد سوخت کشور است.

کد مطلب: ۱۴۳۲۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
برنامه جامع دولت برای حل ناترازی بنزین

همچنین ناترازی مصرف بنزین در ایران به عدم اصلاحات قیمتی و متنوع‌نبودن سبد سوخت خودرو‌های سواری نسبت داده می‌شود. اتکای شدید صنعت خودرو‌های سواری کشور به بنزین به عنوان سوخت اولیه، تقاضا برای بنزین را تشدید کرده و منجر به ناترازی در تولید و مصرف شده است.

تلاش‌های خوبی برای ترویج سوخت‌های جایگزین یا معرفی سیاست‌هایی که مشوق استفاده از منابع انرژی جایگزین برای وسایل نقلیه شخصی است صورت گرفته که در برنامه هفته توسعه نیز بر آن تاکید شده است.

تکلیف سازمان برنامه و بودجه به تدوین برنامه جامع تخصیص حامل‌های انرژی

براساس یکی از پیش‌بینی‌های برنامه هفتم توسعه که در جلسه روز سه‌شنبه 23 آبان و در بررسی جزئیات برنامه هفتم توسعه مصوب شد، سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است با همکاری دستگاه‌های مربوط برنامه جامع تأمین و تخصیص حامل‌های انرژی شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور را حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

بر اساس جزء ۲ بند «پ» ماده ۴۶ لایحه، به منظور حل ناترازی بنزین، ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور، اجرای تکالیف پدافند غیرعامل و قانون هوای پاک، سازمان برنامه و بودجه مکلف است با همکاری وزارتخانه های نفت، کشور، صنعت معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، برنامه جامع تأمین و تخصیص حامل های انرژی شبکه حمل و نقل جاده ای کشور را شامل بنزین، نفت، گاز، گازمایع، برق و گاز طبیعی فشرده، حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا در خصوص ناترازی بنزین در کشور و راه حل کاهش مصرف این فرآورده سوختی، گفت: « در سال جاری مصرف بنزین کشور خیلی بالا رفته و از سوی دیگر تعادل بین تولید و مصرف نیز به سطح برابری با یکدیگر رسیده و به همین دلایل کشور در آستانه‌ قرار گرفتن در ناترازی بنزین و واردات آن قرار گرفته است.»

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس به بیان توضیحاتی درباره مواجهه کشور با معضل ناترازی بنزین پرداخت و گفت: «باید از راهکارهای مختلفی از جمله دوگانه سوزکردن خودروها برای کاهش مصرف بنزین استفاده کنیم.»

تولید خودروهای تک‌سوز متوقف شود
محبی نجم آبادی در ادامه بیان کرد: «در سال‌های اخیر بسیاری از خودروهای تولیدی خودروسازان ما تک‌سوز بوده است و تولید خودروهای دوگانه‌سوز که چندین سال در کشور رونق گرفته بود، متوقف شده بود.»
این نماینده‌ مجلس یازدهم با بیان اینکه در این خصوص از وزیر صمت طرح سوالی داشته‌ام، افزود: «ناترازی بنزین در کشور قابل پیش‌بینی بود و مشخص بود که در آینده با ناترازی بنزین مواجه می‌شویم اما بحث تولید ماشین‌های دوگانه‌سوز به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفت.»
به گفته‌ او تنها راهی که فعلا وجود دارد این است که باید به سمت اقداماتی پیش برویم که بتوانیم مصرف بنزین را در کشور کاهش دهیم.

سبد سوختی کشور متنوع شود
محبی با بیان اینکه در شرایط حال حاضر کشور نمی‌توان قیمت بنزین را افزایش داد، بیان کرد: «افزایش قیمت سوخت جز سیاست‌های کلی نظام هم نیست و اصلا بحث آن هم مطرح نشده است. مسئله‌ای که ما داریم و به صورت جدی باید به آن توجه کنیم این است که باید سبد سوختی کشور را متنوع کنیم.»
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: «در برنامه‌ هفتم زمینه‌توسعه‌ سوخت ال پی جی فراهم شده و دولت هم باید در این خصوص همکاری لازم را انجام دهد،و باید از سوخت ال پی جی و سایر سوخت‌ها حداکثر استفاده صورت گیرد.»
این نماینده‌ مجلس یازدهم گفت: «از سوی دیگر باید سوخت سی ان جی را توسعه دهیم و حتی این سوخت را برای مردم رایگان کنیم، تا آنها تشویق شوند که خودروهای خود را دوگانه سوز کنند.»
محبی‌نجم‌آبادی ادامه داد: «حتی این پیشنهاد را به رئیس جمهور هم مطرح کرده‌ایم زیرا سود این اقدام به جیب خود دولت باز خواهد گشت.»
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: «اگر دولت سوخت سی ان جی را رایگان کند، باز هم برای دولت سودآوری دارد. زیرا مصرف بنزین را کاهش می‌دهد.»
وی در ادامه توضیح داد:« از سوی دیگر باید از شیوه تنوع سبد سوختی برای کاهش ناترازی استفاده شده و هم به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت حرکت شود.»

تنوع‌بخشی به سبد سوختی مسیر راه تامین انرژی در دنیاست

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به تکلیف برنامه هفتم توسعه برای تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور بیان کرد: «امروز کل دنیا به سمت استفاده از سبد سوختی متنوع حرکت کرده است؛ در آمریکا، روسیه، چین و سایر کشورهای پیشرفته در کنار نفت و گاز از انرژی‌های نو و برق استفاده می‌کنند. اگر ما نیز ۲۰ سال پیش این تنوع بخشی را آغاز می‌کردیم امروز دچار مشکل نبودیم.»

با تنوع‌بخشی به سبد مصرف سوخت صادرکننده بنزین می‌شویم نه مصرف‌کننده

به گفته کارشناسان روزانه حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود و به مصرف می‌رسد اما با تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور می‌توان بخشی از این بنزین را صادر و برای کشور ارزآوری داشت.

اکنون ۲۴ درصد سبد سوخت کشور را CNG یا همان گاز طبیعی فشرده تشکیل می‌دهد.با پیش‌بینی دولت در برنامه هفتم توسعه مصوب شده تا سبد سوختی کشور شامل بنزین، نفت گاز، برق، LPG و CNG باشد. اگر این اتفاق رقم بخورد می‌توان برنامه تولید خودرو را نیز در این مسیر دنبال ککرد.

اگر این تنوع در سبد سوختی کشور ایجاد شود و ۵۰ درصد از سبد سوختی کشور را سوختی غیر از بنزین تامین کند، می‌توان حتی بنزین را صادر کرده و ارزآوری لازم را از این مسیر به دست آورد.

گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار