پانا از تاثیر برنامه هفتم توسعه در بودجه آموزش و پرورش گزارش می‌دهد؛

تنظیم بودجه ۱۴۰۳ براساس تدوین نهایی برنامه هفتم توسعه

یکی از زمینه‌های برنامه هفتم توسعه، مهار تورم است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت ابتدا شورای نگهبان باید به صراحت نظر خود را درباره برنامه هفتم توسعه اعلام کند و سپس بودجه ۱۴۰۳ بر مبنای برنامه هفتم تنظیم شود.

کد مطلب: ۱۴۳۲۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تنظیم بودجه ۱۴۰۳ براساس تدوین نهایی برنامه هفتم توسعه

در حالی که برنامه بودجه 1403 در حال تصویب و رد و بدل میان دولت و مجلس است اخبار حاکی از آن است که در تنظیم بودجه 1403 مصوبه‌های برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است. این مسئله برای بسیاری از نهادهای دولتی همچون وزارت آموزش و پرورش بسیار مورد اهمیت است. چرا که برنامه هفتم توسعه در زمینه‌های مرتبط با این نهادها مصوبات خوبی داشته است.

رحیم زارع؛ سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 در نشست علنی 21 آذر 1402 که در رابطه با این لایحه بود اظهار کرد:« بودجه ۱۴۰۳ کل کشور به عنوان اولین بودجه‌ای است که براساس آیین‌نامه جدید به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و به عنوان اولین بودجه‌ای است که متناسب با برنامه هفتم توسعه تنظیم شده است.»

همچنین رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران در تاریخ 22 آذر1402 گفت: «بودجه ۱۴۰۳ کل کشور به عنوان اولین بودجه‌ای است که براساس آیین‌نامه جدید به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و به عنوان اولین بودجه‌ای است که متناسب با برنامه هفتم توسعه تنظیم شده است.»

برنامه هفتم توسعه در دسترس نیست

جبار کوچکی‌نژاد؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفت‌وگو با پانا در رابطه با برنامه هفتم توسعه اظهار کرد:«برنامه هفتم توسعه را هنوز در دسترس نداریم، چرا که این برنامه در مجلس نوشته شد و به شورای نگهبان رفت حال باید منتظر ماند تا شورای محترم نگهبان نظر خود را در رابطه با آن اعمال کند. شورای نگهبان ایرادات اساسی بر لایحه برنامه هفتم توسعه گرفته است. یکی از ایرادات که بسیار مورد نقد نمایندگان بود همین بحث بازنشستگان بود.»

کوچکی نژاد در ادامه ضمن اشاره به اینکه قسمت‌های حذف شده از لایحه بودجه مشخص نیست بیان کرد: « از آنجایی که هنوز ما نمی‌دانیم کدام بخش‌های برنامه هفتم توسعه مورد ایراد شورای نگهبان است و حذف مجلس روی بعضی مصوبات خود مسر بوده و ممکن است که مصوبات برنامه هفتم توسعه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود تا مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر نهایی را صادر کند. بر این اساس بحث در رابطه با برنامه هفتم توسعه خیلی درست نیست چرا که این برنامه تبدیل به قانون نشده است که دولت به قانون برنامه هفتم توسعه استناد کند.»

آیا برنامه هفتم در لایحه بودجه 1403 لحاظ شد؟

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان گفت:«ما حتی مشاهده کردیم یکی از بخش‌های برنامه هفتم توسعه که بحث بازنشستگان بود در لایحه برنامه بودجه 1403 مورد توجه قرار نگرفته است. موضوعات دیگری نیز در برنامه هفتم توسعه بود که دولت در برنامه بودجه 1403 به آن نپرداخته و تحت نظر قرار نداده بود، برای مثال علائم رشد 8 درصدی اقتصاد باید در سال اول برنامه روشن شود. یکی دیگر از زمینه‌های برنامه هفتم توسعه مهار تورم است. باید در قانون مشخص شود که دولت می‌خواهد به چه شیوه‌ای تورم را مهار کند که در لایحه بودجه 1403 به شکل ملموس به آن پرداخته نشده بود و یکی از دلایل رد آن در مجلس همین بود.»

وی با بیان اینکه شورای نگهبان باید به صراحت نظر خود را درباره برنامه هفتم توسعه اعلام کند، افزود:«از آنجایی که دولت در این خصوص هنوز جداول ارائه نداده است، جزئیات و ردیف بودجه آموزش و پرورش مشخص نیست. مصوبات برنامه هفتم توسعه باید در لایحه بودجه 1403 نمود پیدا کند. برای نوسازی مدارس و ساخت واحدهای آموزشی، مجلس تعیین کرد که درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به این موضوع تخصیص داده شود که این رقم حدود 15 هزار میلیار تومان می‌شود. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار