پانا گزارش می‌دهد؛

مدرسه‌سازی در فجر 45 در آستانه رکوردشکنی

در دولت سیزدهم بدون احتساب ایام تعطیل روزانه حدود ۸ فضا با ۳۶ کلاس درس تحویل شده است/ تحویل ۳۲ هزار کلاس در ۹۰۰ روز

تهران (پانا)‌ - با تحویل فضاهای آماده در دهه فجر پیش‌رو رکورد قابل توجه تحویل حدود ۳۲۰۰۰ کلاس در ۶۸۰۰  فضا طی حدود ۹۰۰ روز خدمت دولت سیزدهم رقم خواهد خورد.

کد مطلب: ۱۴۳۲۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه‌سازی در فجر 45 در آستانه رکوردشکنی

«98 کلاس درس جایگزین مدارس کپری و کانکسی می‌شود»، «در مدارس بیش از ۱۰ نفر، مدارس نوساز جایگزین مدارس کانکسی می‌شود»، «ساخت ٢٢٢ کلاس درس در سال ١۴٠٢»، «تامین اعتبار ساخت و تکمیل 200 مدرسه‌ در البرز»، «تحویل 520 کلاس درس به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه»، «بازسازی 500 کلاس درس فرسوده استان تهران در سال 1402»، «200 مجتمع آموزشی بزرگ‌مقیاس احداث خواهد شد»، «۸ هزار طرح گرمایشی مدارس به‌زودی رونمایی می‌شود»، «ساخت 2052 کلاس درس در استان تهران طی 2 سال اخیر»، «۵۸۰۰ طرح آموزشی در حال ساخت است»، «۴۲۲ فضای ورزشی هدیه دولت سیزدهم به دانش‌آموزان»، «ایمن‌سازی 100 هزار کلاس درس»، «تحویل روزانه ۴۰ کلاس درس به آموزش و پرورش»، «افتتاح ۷ مدرسه ویژه اتباع همزمان با آغاز سال تحصیلی» تنها بخشی از خبرهای مسرت‌بخش و خوشحال‌کننده‌ای است که باعث شادی در دل تمام دانش‌آموزان، اولیا، متولیان و مردم شده است؛ رویکردی جهادی و انقلابی در ‌نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که وزیر آموزش و پرورش اینگونه از آن یاد می‌کند: ‌«دولت سیزدهم ‌به کارگاه مدرسه‌سازی کشور تبدیل شده است».

‌‌آری، وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم تمام همت خود را به‌کار گرفته است که هیچ دانش‌آموزی از سراسر جغرافیای ایران اسلامی به‌خاطر نبود مدرسه از تحصیل بازنماند. به‌طوری که ‌تاکنون مجموع پروژه‌های تحویلی که شامل پروژه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی می‌شوند در طول دو سال اخیر، نزدیک به 6 هزار پروژه را شامل می‌شود ‌که بالغ بر 28 هزار کلاس درس است.

حجم اعتبار‌ هزینه‌ شده در این دو سال نیز بالغ بر 35 هزار میلیارد تومان بوده و 3.5 میلیون‌ مترمربع فضای آموزشی نوساز به نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش تحویل داده شده است.

این اتفاق در شش ماهه منتهی به مهر امسال، 10 هزار کلاس درس ‌را شامل شد و 1.200 ‌متر مربع فضای ساخته شده که طی شهریور و مهر امسال ‌تحویل داده شد.

48 درصد از این پروژه‌ها را خیرین و 52 درصد باقیمانده را دولت مشارکت داشته است. خیرین وقتی جدیت دولت را در تکمیل و احداث پروژه‌ها مشاهده کردند برخلاف سال‌های گذشته، طی دو سال گذشته نقش پررنگ‌تری را ایفا کرده‌اند؛ به‌طوری که معاون فنی سازمان نوسازی مدارس هم به این مهم صحه گذاشته و اعلام کرده است «نقش خیرین در تحویل پروژه‌های دو سال اخیر بسیار پر رنگ‌تر از سنوات گذشته بود».

عبداللهی اعلام کرده است‌ «دولت متعهد است به‌ازای هر میزان اعتبار آورده شده توسط خیرین، مبلغی معادل آن میزان، فراهم آورد که در بودجه 1401، 3 هزار و 180 میلیارد تومان بوده اما حدود 3 هزار و 250‌ میلیارد تومان منابع توسط دولت آورده شده و امسال نیز در بودجه 1402، میزان تعهد دولت نسبت به بودجه 1401، 45 درصد افزایش داشته که بالغ بر 4 هزار و 600 میلیارد تومان است و این مسئله نشان‌دهنده اهتمام جدی دولت درباره تکمیل و تحویل پروژه‌های خیرساز در کشور است.»

در میان پرورژه‌ها و فضای آموزشی افتتاح شده، اهتمام دولت به مناطق روستایی و محروم قابل توجه است. به‌طوری که در پروژه‌های تحویلی امسال، ۶۳ درصد شامل مدارس روستایی بوده است.

اهمیت این اتفاق و تلاش دولت‌مردان برای رسیدگی به آینده‌سازان زمانی مشخص می‌شود که بدانیم کاری که وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم انجام داده است، رشد 86 درصدی ‌نسبت به دو سال اول دولت گذشته داشته است.

حتی دانش‌آموزان اتباع نیز از کانون توجه مدیران آموزش و پرورش دور نمانده‌اند؛ به طوری که افزون بر تعداد مدارسی که در گذشته برای تحصیل دانش‌آموزان اتباع اختصاص داده شده بود، مهر امسال و همزمان با آغاز سال تحصیلی ۷ مدرسه در تهران با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به بهره‌برداری رسید.‌

مدیران وزارت آموزش و پرورش در مدرسه‌سازی تمام ساحت‌های تربیتی را هم با هم پیش برده‌اند تا دانش‌آموزانی تمام ساحتی تحویل آینده ایران دهند. در این بین طی دو سال اخیر 63 استخر، 137 زمین ورزشی و 222 سالن ورزشی در مجموع با زیربنای 481 هزار مترمربع و در مجموع 422 فضای ورزشی در طول 2 سال فعالیت دولت سیزدهم به دانش‌آموزان ‌هدیه شده است.

طبق اعلام مدیران سازمان نوسازی مدارس، این جهاد ادامه دارد و ‌تحویل 23 استخر‌، 15 زمین ورزشی و 57 سالن ورزشی در مجموع 95 فضای ورزشی دیگر با زیربنای 128 هزار مترمربع پیش‌بینی‌های این سازمان برای شش‌ماهه دوم سال 1402 است.

در آستانه فصل سرد سال نیز رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از رونمایی از 8 هزار طرح گرمایشی مدارس در آینده نزدیک خبر داده ‌و گفته است سیستم گرمایشی هیچ کدام از مدارس کشور غیراستاندارد نیست.

همچنین معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اخیرا در گفت‌وگو با پانا از ساخت مجموعه‌های بزرگ مقیاس خبر داده است. خان‌محمدی با اشاره به اینکه در مصوبات سفرهای استانی ریاست‌جمهوری، موضوع احداث مدارس بزرگ مقیاس بسیار مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد‌ «در برنامه هفتم که ریل‌‌گذاری برای ادامه ‌نهضت مدرسه‌سازی است، احداث ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس برای ۲۰۰ منطقه چالشی کشور مصوب شده است که این مجتمع‌ها براساس سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش زیرنظام فضا و تجهیزات ساخته خواهد شد.»

متناسب‌سازی مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ساخت مدارس جدید برای این دانش‌آموزان نیز از جمله اقدامات مهم دولتمردان بوده است. به‌گونه‌ای که در این دولت، 85 فضای آموزشی و تربیتی با ظرفیت بیش از 520 کلاس درس و در مساحت 58 هزار مترمربع، برای دانش‌آموزان استثنایی ساخته شده و هم‌اکنون نیز 52 پروژه آموزشی با ظرفیت حدود 300 کلاس درس در حال تکمیل است.

روایت خدمات وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم به قشرهای مختلف دانش‌آموزانی و گوشه گوشه ایران زمین تمامی ندارد و این جهاد به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است. اکنون نیز وزارت آموزش و پرورش در آستانه 45مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب در مدرسه‌سازی را جشن خواهد گرفت. انقلاب دولت سیزدهم در مدرسه‌سازی؛ یک رکوردشکنی بی‌نظیر در تاریخ جمهوری اسلامی، آن‌طور که شهریار خواجه صالحانی مدیرکل روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس خبر داده است «با تحویل فضاهای آموزشی و پرورشی آماده شده در دهه فجر ‌پیش رو، در زمان اندک حدود 900 روز فعالیت دولت سیزدهم، حدود 6800 فضا با ظرفیت حدود 32000 کلاس درس به دانش‌آموزان عزیز هدیه داده می‌شود که بدون احتساب ایام تعطیل روزانه حدود 8 فضا با 36 کلاس درس تحویل شده است که رکوردی قابل احترام برای خانواده بزرگ نوسازی مدارس کشور است».

‌خدمت فراتر از وظیفه و رویکرد جهادی و انقلابی مدیران مدرسه‌ساز دولت سیزدهم نه یک شعار بلکه واقعیتی است غیرقابل انکار‌ و بیان همین یک جمله شاید گویای ماجرای مدرسه‌سازی در این دولت در مقایسه با سال‌های گذشته و دولت‌های سابق باشد. «در بین فضاهای آموزشی که تحویل داده شده یا قرار است تحویل شود، طرح‌های نیمه‌تمام قابل توجهی با سابقه «بیش از ۱۰» و «حتی ۱۳ سال کلنگ‌زنی» ‌با کمتر از 10 درصد پیشرفت وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار