پانا از عملکرد رئیس فدراسیون کشتی و تیم‌های ملی گزارش می‌دهد؛

کشتی کُشتی در طوفان تغییرات‌؛ فرازونشیب‌های دبیر سُکان‌دار

اعتصامی: خادم، بلدِ شکست روس‌ها بود؛ دبیر نه/‌ حیدری: اقدامات دبیر را باید در پاریس نقد کرد

تهران (پانا) - علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی تنها چند ماه مانده تا المپیک پاریس؛ نیمکت تیم ملی کشتی آزاد را دچار تغییرات اساسی کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۲۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
کشتی کُشتی در طوفان تغییرات‌؛ فرازونشیب‌های دبیر سُکان‌دار

‌قبل از بررسی عملکرد علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی، بهتر است مروری بر کارنامه سکان‌دار کِشتی کُشتی ایران داشته باشیم. «طلای دسته ۶۲ کیلوگرم بازی‌های المپیک 2000 سیدنی، مهمترین افتخار دبیر در کارنامه حضورش در دایره طلایی کشتی است.‌ دبیر در مسابقات جهانی کشتی در 1998 تهران، نشان طلا (دسته 58 کیلوگرم)، 1999 آنکارا‌ نشان نقره (دسته 58 کیلوگرم)، 2001 صوفیه‌ بلغارستان نشان نقره (دسته 58 کیلوگرم)، 2002 تهران نشان طلا را کسب کرده است و در مسابقات 2003 نیویورک‌ موفقیتی کسب نکرد.»

دبیر در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی، نقره بازی‌های آسیایی 2002 بوسان‌ در دسته 66 کیلوگرم در کنار ۵ مدال طلای ادوار مختلف مسابقات جام جهانی را در کارنامه دارد. ۲ نشان در ادوار مختلف مسابقات دانشجویان جهان، دو مدال طلا و یک نقره و در ادوار مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه، یک نشان نقره در کارنامه دبیر دیده می‌شود. علیرضا دبیر در سن ۲۶ سالگی به دلیل آسیب‌دیدگی شدید از ناحیه کتف، از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد.

با استعفای رسول خادم، ‌سکان هدایت فدراسیون کشتی ‌تا به امروز در دست این جوان قرار دارد. دبیر در مدت ریاست خود در فدراسیون کشتی در رشته‌های آزاد و فرهنگی حدود ۱۲ مدال طلا و در مجموع ۳۹ مدال برای کشتی ایران کسب کرده است. کارنامه دبیر هم اما ‌مانند روسای قبلی فدراسیون‌ فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. پانا در این گزارش به گوشه‌ای از اتفاقات کشتی ایران در زمان ریاست دبیر پرداخته است.

شکست کشتی‌گیران مقابل روس‌ها و آمریکایی‌ها

‌یکی از اتفاقات تلخ در دوران ریاست علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی، شکست‌های کشتی‌گیران ایرانی مقابل روس‌ها و آمریکایی‌ها بوده است. علی‌رغم برخی از موفقیت‌های دلاورمردان ایران، اما شکست‌هایی غیرقابل باور را هم از آن‌ها شاهد بودیم.

حسن یزدانی در المپیک 2020 با اشتباه فردی مدال طلای المپیک را دو دستی تقدیم تیلور آمریکایی کرد. تیم ملی کشتی فرنگی در حالی به کار خود در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو خاتمه داد که ستاره‌ها و شانس‌های اصلی مدال نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. محمدرضا گرایی که بی‌شک ستاره کشتی فرنگی ایران در مسابقات گزینشی بود، این بار هم مأموریتش را به صورت کامل و بی‌نقص در توکیو اجرا کرد و در بهترین جای ممکن، طلایی شد. محمدهادی ساروی به مدال برنز این مسابقات دست پیدا کرد. تیم کشتی فرنگی ایران در هر 5 وزن شانس مدال المپیک داشت، با یک طلای محمدرضا گرایی و یک برنز محمدهادی ساروی به کارش خاتمه داد.

‌تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی 2021 مجارستان، با هدایت محمد طلایی بر جایگاه چهارم این مسابقات تکیه زد.

‌تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان در رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی نوجوانان جهانی 2021 به عنوان پنجم رسید.

‌تیم ملی ایران در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جوانان جهان، با هدایت محسن کاوه قهرمانی مسابقات جهانی 2021 مجارستان را کسب کرد. ایران در رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان نیز سوم شد.

‌تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان 2021 به میزبانی نروژ، سوم شد و تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران در پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان نایب قهرمانی را در این سال کسب کرد. تیم ملی کشتی آزاد امید ایران در رقابت‌های کشتی آزاد زیر 23 سال جهان2021 در این سال نیز به میزبانی صربستان، بر جایگاه سوم جهان ایستاد.

‌پایان کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۲ با قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا و نایب قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران با ۲ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز و ۱۵۰ امتیاز رقم خورد.حسن یزدانی این بار هم در دیدار پایانی با نتیجه ۷ بر ۱ مغلوب دیوید تیلور قهرمان المپیک و جهان از آمریکا شد و صاحب مدال نقره شد.

تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب ۲ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۲ مدال برنز به عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان2022 در صربستان دست یافت. اما تیم ملی کشتی آیاد ایران در قابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان قهرمانی جهان 2022، به میزبانی ایتالیا به مقام قهرمانی دست پیدا کرد.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی صربستان پنجم شد. اما تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان، با شکست میزبان رقابت‌های جام جهانی به میزبانی باکو برای ششمین بار، عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد.

تیم ملی کشتی آزاد ایران، با ۱ طلا، ۲ نقره و ۱ برنز با ۱۱۰ امتیاز پس از آمریکا و به لطف محرومیت تیمی روسیه نایب قهرمان کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۳ شد. حسن یزدانی در فینال این رقابت‌ها، در مصاف با دیوید تیلور قهرمان جهان و المپیک از آمریکا با نتیجه ۹ بر ۳ و ضربه فنی مغلوب و ضمن کسب سهمیه المپیک پاریس، صاحب مدال نقره کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۳ شد.

نوار شکست‌های یزدانی در مقابل تیلور، از خطوط تاریک کارنامه دبیر است، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که علیرضا دبیر روش شکست‌دادن کشتی‌گیران روس و آمریکایی را نمی‌تواند به کشتی گیران تیم ملی یاد دهد.

امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم در این مسابقات به مدال طلا رسید. امیرمحمد یزدانی در وزن ۷۰ کیلوگرم و حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره دست یافتند و حسن یزدانی هم در آستانه المپیک پاریس نتوانست طلای این آوردگاه مهم قاره کهن را صید کند.

در ادامه نگاهی هم به کارنامه کشتی حسن یزدانی می‌اندازیم. حسن یزدانی فعالیت خود در رده سنی بزرگسالان را با عضویت در تیم گاز مازندران در رقابت‌های لیگ برتر ۲۰۱۴ آغاز کرد و نایب قهرمانی جام جهانی ۲٠۱۵، طلای جام جهانی و نقره مسابقات جهانی ۲٠۱۵ را در کنار دیگر عناوین جهانی و آسیایی در کارنامه دارد.

حسن یزدانی، با کسب مدال طلای المپیک ریو، تاریخ‌ساز شد. یزدانی در ادوار مختلف مسابقات جهانی و المپیک یک حریف سرسخت و بزرگ دارد و نام آن تیلور است، یزدانی در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۸ به مصاف دیوید تیلور رفت و در این مسابقات هم در خاک حریف قدیمی خود قرار گرفت. این اتفاقات تلخ در شرایطی رقم خورد که یزدانی در رقابت‌های جام جهانی به میزبانی ایران در کرمانشاه بر این حریف قدرتمند خود با ضربه فنی به پیروزی رسیده بود. یزدانی، برای جبران این شکست‌های متوالی مقابل تیلور در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۱ تیلور را شکست داد و مدال طلای این رقابت‌ها را تصاحب کرد و در مسابقات جام جهانی که در گذشته به میزبانی آمریکا برگزار شد، مقابل تیلور شکست خورد.

یزدانی در بازی‌های همبستگی اسلامی هم، تجربه شکست سلیم یاشار از ترکیه و شریف‌اُف را در کارنامه دارد و تا امروز مدال‌های مسابقات آسیایی و جهانی را به تالار افتخارات کشتی ایران اضافه کرده است.

اما اکنون با گذشت سال‌ها از این مسیر پرفراز و نشیب کشتی ایران، نگاهی به عملکرد تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در بازی‌های آسیایی می‌اندازیم.

شاگردان پژمان درستکار، نتایج بهتری را نسبت به سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ گرفتند و در کشتی فرنگی، نیز شاگردان حسن رنگرز نسبت به ۲ دوره اخیر عملکرد بهتری داشتند. تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران که با ۱۲ کشتی‌گیر، عازم بازی‌های آسیایی شده بودند، این بار نیز همانند دوره‌های قبل، بیشترین مدال‌آوری را برای کاروان ورزش ایران به همراه داشتند و بار دیگر پرافتخارترین رشته ورزشی ایران در این رقابت‌ها نام گرفتند. تیم ملی کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها، توسط یونس امامی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع به ۳ مدال طلا رسید و رحمان عموزاد و مجتبی گلیج نیز صاحب ۲ مدال نقره شدند.

نمایندگان کشتی آزاد و فرنگی ایران در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در هانگژو موفق شدند از ۱۲ وزن به ۱۰ مدال، شامل ۵ مدال طلا، ۴ مدال نقره و ۱ مدال برنز دست پیدا کنند. برای کاروان کشتی ایران یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد، حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد، محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی، امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد به مدال طلا، رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد، امین کاویانی‌نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم کشتی فرنگی، ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی، مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد به مدال نقره و دانیال سهرابی در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی به مدال برنز دست یافتند.

تنها 7 ماه و 7 روز به آغاز آوردگاه مهم ورزش دنیا یعنی المپیک باقی مانده است. رشته‌های المپیکی ایران در شرایط خاصی قرار دارند، کشتی در طوفان تغییرات قرار دارد، برخی فدراسیون‌ها بر موج انتصابات وزیر ورزش سوار هستند و صندلی ریاست این فدراسیون‌ها برای سرپرستان جدید به صندلی داغ تبدیل شده است.

علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی هم در آستانه این پیکارهای مهم ورزش جهان، نیمکت تیم ملی کشتی آزاد را در مسیر موج تغییرات قرار داده و پژمان درستکار در ایستگاه انتصابات دبیر، از قطار تیم ملی کشتی آزاد به مقصد پاریس پیاده شد و محسن کاوه با چمدانی پر از تجربه حضور در میادین جهانی و المپیک لوکوموتیوران جدید ایران قطار شد.

این چوب حراج دبیر به بازار کشتی ایران در غرفه کادر فنی تیم میلی کشتی آزاد با موجی از انتقادات کارشناسان و گوش شکسته‌های کشتی کشور همراه بوده است.

اکنون خبرنگار پانا با تعدادی از کارشناسان و مردان المپیکی کشتی ایران در سال‌های دور برای بررسی عمیق‌‍تر و هدایت ذره‌بین نگاه کارشناسی بروی صفحات عملکرد علیرضا دبیر به گفت‌وگو نشسته است که مشروح این گفت‌وگوها را در زیر می‌خوانید.

جدال یزدانی و تیلور، حساس‌ترین دیدار کشتی المپیک پاریس

ابراهیم جوادی در گفت‌وگو با پانا درباره عملکرد علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، اظهار کرد: «دبیر، مدیری از جنس کشتی است و از طرفی از زمانی هم که در شورای شهر تهران حضور داشته است، با فضای حاکم بر مدیریت و همچنین به عنوان دارنده مدال طلایی المپیک با فضای حاکم بر مسابقات جهانی و المپیک آشناست.»

پیشکسوت کشتی کشورمان تأکید کرد: «علیرضا دبیر در دوران ریاست خود در فدراسیون کشتی، موفق بوده است و توانسته پیروزی‌های خوبی را برای کشتی ایران به ارمغان بیاورد.»

جوادی با اشاره به اینکه جدال یزدانی و تیلور، حساس‌ترین دیدار در مسابقات کشتی المپیک پاریس خواهد بود، تصریح کرد: «یزدانی در بازی‌های آسیایی هانگژو ، عملکرد تا حدودی قابل قبول داشت.»

پیشکسوت کشتی کشورمان با بیان اینکه انتظار جامعه کشتی از یزدانی تبدیل نقره آسیا به مدال المپیک است، اضافه کرد: «رنگش طلا باشد بهتر است.»

جوادی با تآکید بر اینکه در مجموع عملکرد دبیر را در ترازوی المپیک پاریس باید ارزیابی کرد، گفت: «المپیک پاریس، ختم قافله عملکرد دبیر در فدراسیون کشتی است.»

محسن کاوه هم با فضای المپیک و جهانی غریبه نیست

پیشکسوت کشتی کشورمان در واکنش به تغییرات ایجاد شده در کادر فنی تیم ملی، اظهار داشت: «محسن کاوه هم با فضای المپیک و جهانی غریبه نیست، امیدواریم کشتی ایران در المپیک پاریس بدرخشد.»

جامعه کشتی، منتظر طلای آسیا توسط یزدانی بودند

علی اکبر حیدری پیشکسوت کشتی کشورمان هم در گفت‌وگو با پانا در خصوص عملکرد علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی، اظهار کرد: «علیرضا دبیر به تنهایی در برنامه‌های فدراسیون تصمیم‌گیری نمی‌کند و با نظر کمیته فنی به یک اجماع می‌رسند.»

پیشکسوت کشتی کشورمان افزود: «دبیر، تا کنون در بحث مدیریت فدراسیون، اقدامات آبرومندانه‌ای را انجام داده است، دبیر از کرسی ریاست فدراسیون برای دفاع از قهرمانان استفاده می‌کند و بیشترین تلاش را انجام می‌دهد، تا کشتی‌گیران در فضایی مناسب مراحل آماده‌سازی خود را ادامه دهند و در مجموع دنبال اشتغال و حق و حقوص مدال آوران است.»

حیدری تأکید کرد: «قضاوت در مورد تغییرات در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد زود است، باید منتظر باشیم و ببینیم کشتی ایران در المپیک پاریس چه نتایجی را کسب خواهد کرد، این عملکرد دبیر را باید در پاریس مورد نقد قرار دهیم.»

پیشکسوت کشتی کشورمان بیان کرد: «محسن کاوه، از مربیان خاک خورده دایره طلایی کشتی است، کاوه از نزدیک فضای المپیک و مسابقات جهانی، را لمس کرده است و نسبت به بعضی‌ها می‌تواند در جمع و جور کردن تیم ملی عملکرد بهتری داشته باشد.»

حیدری با اشاره به اینکه انتظارات از حسن یزدانی در بازی‌های آسیایی هانگژو خیلی بیشتر از نقره آسیا بود، تصریح کرد: «جامعه کشتی، منتظر طلای آسیا بودند.»

حسن یزدانی قعلا باید برای درخشش در المپیک مصدومیت را خاک کند

پیشکسوت کشتی کشورمان با تأکید بر اینکه حسن یزدانی، قعلاً باید برای درخشش در المپیک مصدومیت را خاک کند، اضافه کرد: «یزدانی، با پشت سر گذاشتن مصدومیت و جدیت بیشتر در تمرینات، می‌تواند دوخیز خوبی برای مدال المپیک داشته باشد.»

حیدری با بیان اینکه جامعه کشتی و مردم منتظر سومین مدال المپیک حسن یزدانی هستند، تصریح کرد: «یزدانی، اقتخار کشتی ایران است و سومین مدال المپیک که ان‌شاءالله طلا هم خواهد بود دور از دسترس این قهرمان کشتی ایران نیست.»

پیشکسوت کشتی کشورمان اظهار داشت: «محسن کاوه با سبقه‌ای که از حضور در میادین مهم دنیا دارد، صد در صد در المپیک پاریس نتیجه خواهد گرفت.»

شکست‌های سنگین مقابل آمریکایی‌ها و روس‌ها در دوران مدیریت دبیر

یدالله اعتصامی کارشناس کشتی کشورمان هم در گفت‌وگو با پانا درخصوص عملکرد علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی، اظهار کرد: «علیرضا دبیر به خوبی واقف بود، تیمی که تحویل فدراسیون کشتی شد، تیمی بود که از قبل استخوان بندی آن مشخص شده بود و بعد از المپیک2020، این تیم نایب قهرمانی جهان را کسب و ۷ مدال جهانی را تصاحب کرد.»

نتیچه زحمات گذشتگان، نصیب درستکار شد

کارشناس کشتی کشورمان افزود: «ظرف ۴۰ روز کار کردن پژمان درستکار در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد در آن دوره، قطعاً این اتفاق نیفتاده است، بلکه حاصل تلاش گذشتگان بود که نصیب درستکار شد.»

اعتصامی تأکید کرد: «متأسفانه در سال‌های اخیر، مخصوصاً در مسابقات جهانی 2023 شکست‌های سنگینی را در مقابل کشتی‌گیران آمریکایی و روسی داشتیم که نماینده سایر کشورها بودند و در مسابقات جهانی کشتی گرفتند، شدیم و پیروزی قابل توجهی در مقابل این دو کشور به عنوان ابرقدرت کشتی جهان در کنار ایران نداشتیم.»

وی ادامه داد: «پیروزی در مقابل کشورهایی که در رتبه‌های دوم، سوم و چهارم کشتی جهان قرار دارند، افتخار آن‌چنانی نیست و حتی بدون مربی هم، کشتی‌گیران ما می‌توانستند آن عناوین را هم به دست آورند، بنابراین پژمان درستکار شاید یک مقدار مغرورانه هدایت تیم ملی کشتی آزاد را در دست گرفت و شاید دوست نداشتند از دانش مربیان با تجربه استفاده کنند.»

اعتصامی تأکید کرد: «پژمان درستکار، از چند مربی جوان استفاده کرد که شاید عنوان دار جهان و المپیک بودند، ولی سابقه مربیگری نداشتند و شاید این موضوع یکی از دلایل اصلی شکست تیم ملی ایران در مقابل آمریکایی‌ها و روس‌ها بود.»

کشتی‌گیران ایرانی حتی در لیگ برتر هم مغلوب روس‌ها شدند/فدراسیون به درستکار فشار وارد می‌کرد

کارشناس کشتی کشورمان بیان کرد:«کشتی‌گیران ما در جریان رقابت‌های لیگ برتر، ۵ کشتی با روس‌ها داشتند که هر ۵ دیدار را کشتی‌گیران ما مغلوب شدند و فکر می‌کنم، فشار بر روی آقای درستکار فشاری بود که از سوی فدراسیون بر این مربی اعمال می‌شد.»

در دوران رسول خادم مقابل روس‌ها نمی‌باختیم/ خادم بر عکس دبیر، نسخه شکست روس‌ها را به کشتی‌گیبران ایرانی تجویز کرده بود

در دوران ریاست رسول خادم در فدراسیون کشتی، این چنین که کشتی‌گیران ما در دوران ریاست علیرضا دبیر مقابل روس‌ها ضعف نشان دادند، کشتی نمی‌گرفتیم

اعتصامی با اشاره به اینکه کشتی‌گیران ما در دوران ریاست رسول خادم در مقابل کشتی‌گیران روس ها نمی‌باختیم، تصریح کرد: «رسول خادم به درستی شکست روس‌ها را برای کشتی‌گیران ایران تجویز کرده بود و بیشتر کشتی‌گیران ما، بر روی سر و گردن کار می‌کردند و رقیب را شکست می‌دادند و رقبای روس را به لحاظ فکری و روحی خسته می‌کردند و در نهایت پیروز از دایره طلایی کشتی خارج می‌شدند.»

کارشناس کشتی کشورمان ادامه داد: «در دوران ریاست رسول خادم در فدراسیون کشتی، این چنین که کشتی‌گیران ما در دوران ریاست علیرضا دبیر مقابل روس‌ها ضعف نشان دادند، کشتی نمی‌گرفتیم.»

اعتصامی تصریح کرد: «علیرضا دبیر برایش هیچ فرقی نداشت که پژمان درستکار دوستش باشد و به عاقبت کشتی ایران در المپیک پاریس اندیشیده است.»

کاوه، استخوان خرد کرده در دایره طلای کشتی است

وی در واکنش به موج تغییرات در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد، با تأکید بر اینکه محسن کاوه که از مربیان کارآمد کشتی ایران و استخوان خرد کرده در دایره طلای کشتی است، گفت: «دبیر در چنین شرایطی کاوه را به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد انتخاب کرد.»

کارشناس کشتی کشورمان با بیان اینکه، محسن کاوه باید از گوش‌شکسته‌هایی در کنار خود استفاده کند که علاوه بر اینکه عنوان‌دار جهان و المپیک هستند، سابقه مربیگری داشته باشند، اضاقه کرد: «زیرا حضور در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد و حتی فرهنگی نیاز به علم و تجربه مربیگری دارد و تنها داشتن عنوان قهرمانی جهان و حتی المپیک، نمی‌تواند اندوخته خوبی برای هدایت تیم ملی باشد.»

اعتصامی با تأکید براینکه علیرضا دبیر در بحث تقویت زیرساخت‌های کشتی کشور کاری کرده است که در سال‌های آینده تکرار نخواهد شد، گفت: «حتی گذشتگان هم، نتوانستند چنین کاری را انجام دهند، دبیر در بحث زیرساخت‌ها برای کشتی کشور شرایط بسیار خوبی را فراهم کرد. حتی در برگزاری اردوها و نیازهای کشتی‌گیران و حضور کادر پزشکی و همه مسائل اقدامات خوبی انجام داد.»

کارشناس کشتی کشورمان با اشاره به اینکه اما فکر می‌کنم برای حضور در مسابقات المپیک پاریس یک نگاه ویژه لازم است، تصریح کرد: «دبیر باید برای هر کشتی‌گیر یک دوربین فیلمبرداری در سر تمرینات مستقر کند و در نهایت اگر کشتی‌گیران تیم ملی را بدون اشتباه وارد مسابقات جهانی و حتی المپیک کنیم، درصد موفقیت ما در این آوردگاه‌های مهم بیشتر خواهد بود.»

کشتی‌گیران ما به لحاظ فنی ضعف‌های زیادی دارند

اعتصامی افزود: «کشتی‌گیران ما به لحاظ فنی ضعف‌های زیادی دارند و اکثر باخت‌هایی که در مسابقات اخیر بین‌المللی داشتیم به خاطر اشتباهات فردی کشتی‌گیران بود.»

کارشناس کشتی کشورمان تأکید کرد: «باید این ضعف‌های فردی را در طول تمرینات برطرف کنیم و برای این کار، آن کسی که مسائل فنی بچه‌ها را آنالیز می‌کند و به عنوان آنالیزور در کنار تیم کار می‌کند، باید یک شخص کاملاً فنی بوده که اشراف کاملی بر کشتی داشته باشد که در کنار سرمربی و سایر مربیان، بتواند ضعف‌های فنی کشتی‌گیران ملی پوش ما را برطرف کند.»

نخبگان کشتی ایران نخبگان کشتی جهان هستند

اعتصامی با اشاره یه اینکه نخبگان کشتی ایران نخبگان کشتی جهان هستند، گقت: «ضعف‌های این کشتی‌گیران، باید با یک اشاره برطرف شود و این‌ها نفرات برتر کنکور کشتی ایران هستند و قطعاً هنر لازم را دارند تا بتوانند ضعف‌های خود را برطرف کنند.»

کارشناس کشتی کشورمان با بیان اینکه محسن کاوه باید در این خصوص فکر اساسی کند، اضافه کرد: «محسن کاوه در انتخاب کادر فنی خود، باید قابلیت‌های لازم برای حضور افراد در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان را لحاظ کند.»

دست و دل بازی به سبک دبیر

چندی پیش هم علیرضا دبیر در مراسم تجلیل از مدال‌آوران کشتی مسابقات جهانی صربستان، المپیک ۲٠۲۸ را میدان درخشش و شگفت‌آفرینی کشتی ایران پیش بینی کرد و با تأکید بر اینکه کشتی باید درآمدزا باشد، قول پاداش میلیاردی به مدال آوران المپیک داد. دبیر برای قهرمان بالای سکوی المپیک پنج میلیارد تومان پاداش در نظر گرفته است، که این پاداش‌ها، جدای جوایز کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان است.

باید دید با وجود فقر تاکتیک و مسائل فنی در بدنه تیم ملی به گفته برخی کارشناسان و گوش شکسته‌ها، دست پر دبیر با اندوخته مالی میلیاردی برای بدرقه کشتی گیران به المپیک پاریس و مرحمی از جنس کاوه برای زخم‌های فنی تیم و نوش دارویی برای ترمیم زخم‌های شکست یزدانی مقابل تیلور، می‌تواند چراغ کسب مدال‌های رنگارنگ المپیک را برای کشتی گیران کشورمان در دایره طلایی کشتی دنیا روشن کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار