رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

اعضای هیأت منصفه می توانند موجبات تحقق عدالت قضایی را تسهیل کنند

بجنورد(پانا) - رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در اولین جلسه رسمی و توجیهی و آغاز به کار اعضاء جدید هیات منصفه استان در سال جاری عنوان کرد اعضای هیأت منصفه می‌توانند موجبات تحقق عدالت قضایی را تسهیل کنند.

کد مطلب: ۱۴۳۰۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
اعضای هیأت منصفه می توانند موجبات تحقق عدالت قضایی را تسهیل کنند

حجت الاسلام رضا براتی زاده، مقام عالی قضایی استان خراسان شمالی ضمن تشریح وظایف و تکالیف قانونی و تبیین اهمیت جایگاه اعضای هیأت منصفه جدید در راستای ارائه مشاوره‌ها و نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود، نقش آن را در فرایند رسیدگی‌های قضایی بسیار مهم و تعیین کننده توصیف کرد.

وی گفت: این کارکرد می تواند موجبات تجلی دادرسی عادلانه، دقیق تر، شفافتر و غیرجانبدارانه و در عین حال منطبق بر موازین قانونی را فراهم کند.

براتی زاده خاطرنشان کرد: همانگونه که وکلا می توانند در جریان رسیدگی های قضایی و اجرای دقیق قوانین موضوعه،قضات را در راه رسیدن به قناعت وجدانی به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب یاری کنند؛ اعضای هیأت منصفه نیز توان ارائه چنین نقش، قابلیت و کارکرد ارزشمندی را دارند.

مقام عالی قضایی استان خاطرنشان کرد: اعضای هیأت منصفه در حقیقت نمایندگان واقعی اصناف و اقشار مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه هستند که مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی و همچنین بر اساس ماده ۳۶ قانون مطبوعات در جریان ارائه مشاوره‌ها و اظهارنظر‌های خود به مقامات قضایی، آنان را در تسهیل روند اتخاذ و صدور تصمیمات شفاف و دقیق و انشاء آراء عادلانه و منصفانه در نقش یک هیأت مشاوره‌ای کمک می‌کنند.

حجت الاسلام براتی زاده رعایت اصول بی‌طرفی، انصاف و اعتدال در اظهارنظرها، دقت و مراقبت در رفتار و کردار و مناسبات فردی و اجتماعی، تعهد و بینش دقیق و شناخت کافی از قوانین و مقررات و قانونمداری را از جمله مهمترین کار ویژه های این مجموعه برشمرد و از اعضاء هیأت منصفه استان خواست بعنوان نماینده افکار عمومی قانون را سرلوحه کار و فعالیت و اقدام و عمل خود قرار دهند.

رئیس کل دادگستری استان در خصوص رسالت ذاتی دادگاه های رسیدگی کننده به جرائم مطبوعاتی گفت: این کارکرد قضایی به هیچ عنوان محدودکننده آزادی عمل و نقش شجاعانه رسانه‌ها در مسیر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و رشد و بالندگی افکار عمومی جامعه نخواهد بود، بلکه این سازوکار قانونی، به عنوان یکی از عوامل صیانت از حقوق عامه و نیز یکی از مؤلفه‌های ترویج قانونمداری در جامعه به شمار می‌رود.

گفتنی است در پایان این جلسه ضمن اعلام مراتب آغاز به کار رسمی اعضای هیأت منصفه جدید مطبوعات در استان، احکام هر یک از اعضاء به آنان تحویل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار