گودرزی در گفت‌وگو با پانا:

راهیان پیشرفت موجب تقویت روحیه نوجوانان و جوانان می‌شود

دستاوردهای نظام و موقعیت استراتژیک ایران به جامعه بین‌المللی معرفی شود

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره به نیاز روشنگری و واقع‌نمایی از حقیقت ایران گفت راهیان پیشرفت بر احساس امیدواری نسبت به آینده نوجوانان و جوانان تاثیر مستقیم دارد و باعث تقویت روحیه افتخار به کشور می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۰۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
راهیان پیشرفت موجب تقویت روحیه نوجوانان و جوانان می‌شود

حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا در خصوص تاکید رئیس جمهوری به معرفی و تبیین دستاوردهای کشور علیرغم وجود تحریم‌های یکجانبه، گفت: « صحبت‌های رئیس جمهور در رابطه با گنجاندن دیدار از پارک‌های علم و فناوری در برنامه سفر روسای جمهور، نخست وزیران و میهمانان جمهوری اسلامی ایران کاملا متین است. ما در داخل کشور یک سیاه‌نمایی در رابطه با مطالبه‌گری در زمینه‌های مختلف توسط نمایندگان مجلس، سخنوران، اهل منبر و... داریم.»

وی افزود: «در برخی موارد ما تنها مطالبات را ارائه می‌دهیم و در رابطه با مشکلات صحبت می‌کنیم و از پیشرفت‌ها صحبت به میان نمی‌آوریم که البته با نیت خیر انجام می‌شود. زمانی که ما می‌خواهیم امکانات بیشتری برای مناطق مختلف کشور در حوزه‌های کاری مختلف بگیریم، گاهی از پیشرفت‌‌های کشور غفلت می‌کنیم.»

ابتدا از داشته‌ها سخن بگوییم و سپس کمبودها را بررسی کنیم

گودرزی با اشاره به اینکه ابتدا باید از پیشرفت‌ها صحبت شود و در ادامه به مشکلات و کمبودها پرداخته شود، اظهار کرد: «سنت ایرانی ‌اسلامی و فرهنگی ما این است که ابتدا از داشته‌ها سخن بگوییم و از دست‌اندرکاران تشکر کنیم و سپس کمبودها را بررسی و ارائه دهیم. این موضوع عدم پرداخته شدن به پیشرفت‌ها توسط افراد دارای تریبون از یک‌سو و تلاش‌های عمیق و گسترده رسانه‌های بیگانه با در پیش گرفتن سیاست سیاه‌نمایی برای دلسرد کردن مردم ایران باعث ناامید ملت از پیشرفت‌ها در موضوعات مختلف شده است.»

وی با تاکید بر اهمیت در نظر گرفتن تاثیر صحبت‌ها بر روحیه جامعه افزود: « گاهی ما نمایندگان مجلس نیز در مسیر ناامید کردن و دلسردی مردم قرار می‌گیریم. البته هدف نمایندگان از اغراق و تبلیغ کردن در بیان مشکلات کاملاخیر است و می‌خواهند امکانات بیشتری را دریافت کنند. نمایندگان باید در هر زمینه در رابطه با ارائه مطالبات به میزان امیدواری مردم و غیرواقعی جلوه دادن موضوعات دقت کنند.»

رویکرد جدید برای بیان مطالبات ایجاد کنیم

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره بر نیاز تغییر رویکرد در حوزه‌های مختلف بیان کرد: « بعضا دیده شده مسئولین در بیان ارقام اندکی غفلت می‌کنند و به فضای رسانه‌ای دامن می‌زنند. بر این اساس این مشکل دلسردی در کلیت کشور و نظام رسانه‌ای ما وجود دارد. ما نمایندگان و دیگر مسئولان در بخش‌ها، شهرستان‌ها، استان‌ها و حوزه‌های مختلف باید در این زمینه‌ها تغییر رویکرد ایجاد کنیم. »

تصور جامعه بین الملل از ایران چیست؟

گودرزی با اشاره به تاثیر بازدیدها از پارک‌های علم‌وفناوری در دیدگاه بین‌المللی نسبت به ایران گفت: «بازدید از پارک‌های علم و فناوری در برنامه سفر روسای جمهور، نخست وزیران و میهمانان جمهوری اسلامی یک مزیت است به این جهت که برای این افراد پیش از سفر به ایران یک پیش‌داوری و تصور قالبی در رسانه‌ها ایجاد شده است؛ بنابراین بازدید از پارک‌های علم‌وفناوری تصورات اشتباه را از بین می‌برد. هر شخصی که به ایران سفر می‌کند اذعان می‌کند که آنچه در ایران آنچه در رسانه‌ها در ذهن ما ایجاد کرده بودند.»

وی از نیاز روشنگری و واقع‌نمایی از حقیقت ایران در جامعه بین‌المللی بیان کرد: «طبق نظریه‌های ارتباطات اجتماعی و نظریه کاشت رسانه‌های جهانی تصویر بسیار بدی از کشورهایی که موافق سیاست‌های آنان نیست ایجاد می‌کنند. ذهنیت افراد با این تصاویر شکل گرفته است و با یک نگاه منفی و پیش‌داوری از ایران و کشورهای انقلابی و مخالف منافع غرب به ایران سفر می‌کنند. »

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: «هر چه ما در این مسیر تلاش کنیم، در جهت روشنگری و واقع نمایی است. گنجاندن دیدار از پارک‌های علم و فناوری در برنامه سفرها بر روی دیدگاه بین‌المللی از ایران، دستاوردهای نظام، موقعیت استراتژیک ایران، برد علمی کشور و جهات مختلف تاثیر دارد.»

گودرزی در ادامه تاکید ویژه به نیاز برگزاری این بازدیدها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: «هرچند شاید رئیس جمهور کشور از نظر عددی یک نفر باشد اما دیدگاه، صحبت، گرایش و رویکرد این فرد می‌تواند بر روی یک جامعه و گردشگران تاثیر بگذارد. ما در داخل کشور نیز به فرموده مقام معظم رهبری باید راهیان پیشرفت را راه اندازی کنیم. ما در داخل هم در مطالبه‌گری‌ها به قدری میان آنچه می‌خواهیم و آنچه داریم در رسانه‌های بیگانه فاصله ایجاد کرده‌اند.»

چرا باوجود پیشرفت‌ها و دستاوردها هیچکس از جایگاه خود راضی نیست؟

وی اظهار کرد: « نتیجه فاصله افکنی‌‌ها این است که هیچکس در هیچ بخش، منطقه، ناحیه، شهرستان و روستایی به آنچه دارد راضی نیست. احساس ما این است که اگر چیزی به دست آورده‌ایم آن چیزی نیست که می‌خواستیم. زمانی که این اختلال ایجاد شد انجام اقدامی برای تعادل و توازن بسیار سخت خواهد بود.»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تاثیر رسانه‌های بیگانه بر دیدگاه مردم نسبت به شرایط مطلوب بیان کرد: «اگر در منطقه‌ای مشغول به خدمت شوید و مشکلات را برطرف سازید، خواهید شنید که شرایط مطلوب نیست و شرایط مطلوب از آنچه به وقوع پیوسته فراتر است. این رسانه‌های بیگانه هستند که تا حد زیادی در تغییر دیدگاه مردم در رابطه با وضعیت مطلوب تغییر می‌دهند. با این شیوه موفق به ایجاد حس ناامیدی و دلسردی در جامعه می‌شوند.»

تقویت روحیه جوانان و نوجوان آینده‌ساز

گودرزی ازفواید روی راهیان پیشرفت در روحیه جوانان و نوجوانان خبر داد و گفت: « اردوی راهیان پیشرفت که بازدید از پارک‌های علم و فناری توسط نسل جوان و نوجوان کشور است بر روی احساس امیدواری نسبت به آینده آنان تاثیر مستقیم دارد. همچنین این موضوع باعث تقویت روحیه و افتخاربه کشور در جوانان و نوجوانان بازدید کننده می‌شود.»

وی افزایش تعلق خاطر و وفاداری به هویت ملی را ناشی از افزایش سطح آگاهی در جامعه دانست و اذعان کرد: « تعلق خاطر و وفاداری به هویت ملی برگرفته از آگاهی جمعی است. اگر مردم یک کشور آگاهی جمعی نسبت به پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای خود داشته باشند احساس تعلق به کشور و وفادری به هویت ملی در آنان افزایش می‌یابد. اما آن آگاهی که برای هویت ملی در افراد ایجاد می‌شود و اکنون ما در جامعه شاهد آن هستیم اکثرا تحت تاثیر رسانه‌های غیر متعهد است. »

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان ضمن تاکید بر سوگیری به سمت سیاه‌نمایی و تخریب عناصر هویت ملی در برخی رسانه‌ها اظهار کرد: «این بدان معنا است که این رسانه‌ها با سوگیری به سمت سیاه‌نمایی و تخریب عناصر هویت ملی و دستاوردها و داشته‌های کشور ما کار خود را آغاز می‌کنند. در ادامه ذهنیت‌های افراد در جامعه را با سوگیری قالب‌بندی می‌کنند. بر این اساس زمانی که ما در این زمینه تلاش کنیم، می‌توانیم حداقل توازن را در ذهن نوجوانان و جوانان با نشان دادن پیشرفت‌ها علیرغم سیاه‌نمایی‌ها ایجاد کنیم. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار