در گفت‌وگو با پانا

روایت نویسنده کتاب «تماشای تماشاگر» از تئاتر لاکچری

تهران (پانا) - رویا سلیمی نویسنده کتاب «تماشای تماشاگر» می‌گوید همواره ورود پدیده‌های جدید،به عالم هنر مناقشات بسیاری نیز به همراه داشته است و این کتاب سعی داشته است با رویکردی مخاطب‌شناسانه به این پدیده نوظهور در تئاتر ایران بپردازد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
روایت نویسنده کتاب  «تماشای تماشاگر» از تئاتر لاکچری

کتاب «تماشای تماشاگر» تالیف رویا سلیمی به تازگی راهی بازار نشر شده است. این کتاب پژوهشی است پیرامون علل و انگیزه انتخاب کنسرت نمایش سی‌صد از سوی تماشاگرانش. درواقع این تحقیق به مطالعه طیف خاصی از مخاطبان تئاتر می‌پردازد که به دلایلی می‌توانند با دیگر گروه‌های تئاتربین و مخاطب حرفه‌ای تئاتر تفاوت‌ آشکاری داشته باشند.

رویا سلیمی نویسنده کتاب «تماشای تماشاگر» در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل نگارش این کتاب گفت: در دهه اخیر با گسترش و توسعه سالن‌های نمایش و افزایش تقاضا از سوی مخاطبان، برخی گونه‌ها و انواع جدید اجرای نمایش که تا پیش از این در ایران به نمایش گذاشته نشده بود، روی صحنه آمد که یکی از ژانرها کنسرت نمایش است.»

وی ادامه داد: « طبق معمول با ورود پدیده‌های جدید، مناقشات بسیاری نیز به همراه داشت. یکی از منافشه‌برانگیزترین اصطلاحات پیرامون این شیوه اجرا، تئاتر لاکچری است. تئاتری که با موسیقی همراه است و در کنار حضور سلبریتی‌ها، نمایشی را پیش چشم مخاطبان قرار می‌دهد که به واسطه نوع اجرا و هزینه بالای تولید، قاعدتا قیمت بالایی نیز دارد و در مقایسه با دیگر تئاترهای روی صحنه، رقم بلیت آن تفاوت بسیاری با نمایش‌های دیگر خواهد داشت.»

نویسنده کتاب تماشای تماشاگر در ادامه سخنان خود اضافه کرد: « قیمت بسیار بالا و تقسیم‌بندی مخاطب به لاکچری و غیرلاکچری، تا به امروز ادامه دارد و گروهی مخالف سرسخت این گونه از نمایش‌های بزرگ، فاخر، بیگ پروداکشن و لاکچری هستند. علی‌رغم اجراهای متعدد این شیوه اجرا، هنوز نام و اصطلاح واحدی که مورد توافق اهالی هنرهای نمایشی و موسیقی باشد، برای آن تعریف نشده است. کتاب «تماشای تماشاگر» از میان این عناوین به تسامح واژه تئاتر لاکچری را برگزیده و با رویکردی مخاطب‌شناسانه به این پدیده نوظهور در تئاتر ایران پرداخته است.»

وی در ادامه به پژوهش‌هایی که برای نگارش این کتاب صورت گرفته اشاره کرد و گفت: برای نگارش این کتاب پژوهش ‌های مختلفی انجام شده است ، در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌ای ۴۱ گویه‌ای، به ارزش‌ها، نگرش‌ها و سبک زندگی مخاطبان در کنار علل و عوامل انتخاب آنها نیز توجه شده و سعی کردم فارغ از مناقشات جاری پیرامون این گونه، به نظرات و خواست مخاطبان کنسرت نمایش توجه داشته باشم.»

یادآور می‌شود، در این کتاب نویسنده پس از شرح و بسط مباحثی مانند نظریه نمایشی، طبقه تن‌آسا، نظریه مصرف مخاطب؛ براساس داده‌هایی که از پژوهش میدانی اتخاذ کرده است، به تحلیل و رفتارشناسی مخاطبان کنسرت نمایش «سیصد» پرداخته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در نبود محصول فرهنگی مورد نظر این گروه، نمونه های متعدد خارج از کشور از فرصت بازار خالی داخلی در این حوزه استفاده کرده و با ارقام نجومی این گروه از مخاطب را جذب می‌کنند. بنابراین مسئولین فرهنگی باید برای این طبقه از مخاطبان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام داده و از ظرفیت این مخاطبان برای رشد و توسعه فرهنگی ایرانی بهره ببرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار