هوشنگ جاوید در گفت و گو با پانا:

وقتی از موسیقی اصیل غافلیم ساسی‌ها قارچ‌گونه رشد می کنند

غربی‌ها برای ساخت و انتشار موسیقی‌های هجو و زننده سرمایه‌گذاری می‌کنند/ چرا در صداوسیما یک برنامه جدی درباره موسیقی اصیل ایرانی نداریم

تهران (پانا) - هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی ایران می گوید انتشار موسیقی‌های مبتذل توسط افراد خاص با برنامه‌ریزی‌های هدفمند دنبال می‌شود و همه‌چیز از قبل برنامه‌ریزی‌شده پیش می‌رود و مشخص است که دست‌هایی در کار است که با انتشار آن بر روح و روان کودک ایرانی کار شود.

کد مطلب: ۱۴۲۹۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
وقتی از موسیقی اصیل  غافلیم ساسی‌ها قارچ‌گونه رشد می کنند

ساس‌های انسان‌نما در سال‌های اخیر سعی داشتند با استفاده از کلمات سخیف و هجو در ترانه‌های خود کودکان را جدا از بنیان خانواده قرار دهند و از آن‌ها افرادی بسازند که هویت ایرانی اسلامی خود را فراموش کنند. در روزهای اخیر قصه این ماجرا با ترانه سخیفی که یکی از هنرمند نماهای لس‌آنجلس نشین خواند و در شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت منتشر شد و در ادامه داریوش فرضیایی در صفحه‌ شخصی‌اش به انتقاد از این ترانه اقدام کرد و این موضوعی شد که بار دیگر اهمیت فعالیت بیشتر برای سنین کودکان و نوجوانان پی ببریم.

در همین ارتباط با هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی ایران گفت‌وگویی داشتیم که در مطلب ذیل می‌خوانید.

هوشنگ جاوید در گفت و گوبا پانا درباره تأثیر موسیقی‌های هجو بر کودک و نوجوان امروزی و عدم شناخت موسیقی اصیل ایرانی گفت: «کودک و نوجوان امروز آشنایی با موسیقی اصیل ایرانی ندارد و به همین دلیل به موسیقی‌های هجو جذب می‌شود.»

وی درباره دلایل ارتباط کودکان و نوجوانان با این نوع موسیقی اظهار کرد: به دلیل مسائلی که وجود دارد درزمینهٔ تبلیغ موسیقی ایرانی و انتشار و حتی شناساندن این نوع موسیقی به جامعه امروز کودک و نوجوان و جوانان ما جذب چنین موسیقی‌های هجو با محتوای غیراصولی می‌شوند.»

این پژوهشگر موسیقی ایران با اشاره به این مطلب که دلیل در یادماندن این ترانه‌های سخیف استفاده از شعرهای آسان و هجو است ، تصریح کرد: « متأسفانه رسانه‌های ما در بحث تبلیغ و انتشار موسیقی درست و اصیل ایرانی ناتوانند به همین دلیل زمانی که چنین هجویاتی منتشر می‌شود به‌راحتی در ذهن‌ها جای می‌گیرد.»

وی با اشاره به این مطلب که این ترانه‌ها با اهداف خاصی منتشر می‌شود ، گفت: «بدون شک این موسیقی‌ها توسط افراد خاص با برنامه‌ریزی‌های هدفمند در حال انتشارند و همه‌چیز از قبل برنامه‌ریزی‌شده پیش می‌رود و مشخص است که دست‌هایی در کار است که با انتشار آن بر روح و روان کودک ایرانی کار شود.»

جاوید بابیان این موضوع که برای اجرای این نوع موسیقی‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود گفت:«این افراد در تلاشند تا نسل امروز به سمت مصرف‌گرایی و به دنبال بی‌محتوایی کشانده شوند و تا حدودی هم موفق عمل کردند و توانستند بر نسل آینده‌ساز و البته ناآگاه و ناآشنا با موسیقی اصیل ایرانی تأثیر بگذارند،تأثیراتی که حتی ازنظر علمی هم در آینده به ما آسیب‌های جدی می‌زند..»

وی در ادامه بیان کرد:«نسلی که با این نوع موسیقی رشد می‌کند دیگر توان درک موسیقی اصیل ایرانی یا درک اهمیت موسیقی نواحی را ندارد و نمی‌تواند تفاوت موسیقی‌های کلاسیک و سمفونیک را بفهمد و از این مسائل دور می‌شود.»

جاوید در پایان سخنان خود تصریح کرد:« باید برنامه‌هایی برای معرفی و اشنایی مردم ایران با موسیقی و سازهای ایرانی در نظر بگیریم و در این زمینه جدی‌تر عمل کنیم،برای مثال تلویزیون ایران شبکه‌های زیادی دارد اما یک برنامه جدی درباره موسیقی در نظر نگرفته است و اگر این اتفاق بیفتد و اهالی موسیقی را دعوت کنند تا بیایند و درباره موسیقی اصیل ایرانی صحبت کنند و اجرا داشته باشند قطعاً اتفاقات خوبی برای موسیقی امروز و نسل امروز خواهد افتاد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار