معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در آیین اختتامیه جشنواره الگوهای برتر تدریس دانشگاه فرهنگیان:

حفظ شأن و جایگاه معلم، لازمه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در آیین اختتامیه جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس دانشگاه فرهنگیان، معلم را بزرگترین گنج دستگاه تعلیم و تربیت دانست و حفظ شأن و جایگاه وی را لازمه جذب، نگه‌داشت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش خواند.

کد مطلب: ۱۴۲۹۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
حفظ شأن و جایگاه معلم، لازمه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش است

آیین اختتامیه جشنواره الگوهای برتر تدریس ویژه اساتید دانشگاه فرهنگیان با حضور علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور، سعید غیاثی ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

معصومه نجفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در طی سخنانی ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه حیاتی معلم در تعلیم و تربیت بیان کرد: بزرگترین‌ سرمایه هر سازمانی، نیروی انسانی آن محسوب می‌شود؛ بدین‌جهت معلم، بزرگترین گنج وزارت آموزش و پرورش است.

نجفی در ادامه به تشریح نقش دانشگاه فرهنگیان در جذب و سازماندهی معلم پرداخت و تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله در تأمین‌ نیروی انسانی آموزش و پرورش، جذب، نگهداشت و توانمندسازی معلم است؛ وظیفه‌ای که امروز برعهده دانشگاه فرهنگیان است.

وی در تشریح لزوم جذب، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش افزود: حفظ جایگاه و منزلت معلمان و تغییر رویکرد معلم در امر آموزش و پرورش، لازمه جذب، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در تکمیل سخنان خود، حفظ جایگاه و شان معلم را از ضروریات برشمرد و توضیح داد: همیشه می‌گوییم، معلمی شغل انبیا است؛ اما اینکه چقدر در عمل این تفکر را پرورش می‌دهیم، مسئله اصلی ما است؛ بدین‌جهت می‌بایست در عمل سازوکار این تفکر و همچنین حس معلمی و نگرش متفاوت بودن را در دانشجومعلمان ایجاد کنیم.

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه لازم است در نگرش و رویکرد معلم در مدرسه تحول ایجاد شود، خاطرنشان کرد: بالغ بر یک دهه است که رویکرد محتوای کتب درسی ما متحول شده‌اند؛ اما چون رویکرد و نگرش معلم در فرایند آموزش تغییر نکرده است، نگاهی که هم‌اکنون در مدارس وجود دارد، همان نگاه گذشته است.

وی در ادامه رویکرد معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در راستای تحول را شبکه‌سازی معلمان و ایجاد گفتما‌ن‌سازی درست میان معلمان عنوان کرد و افزود: لازمه ایجاد تحول، تغییر گفتمان غلطی است که امروز در میان معلمان وجود دارد؛ هرکدام از نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت کشور، می‌بایست در ایجاد این تغییر و تحول نقش ایفا کنند.

معصومه نجفی ضمن بیان اینکه معلم نباید صرفاً به کتاب درسی متکی باشد، بیان کرد: معلم بایستی بداند کتاب درسی صرفاً یکی از ابزارهای آموزشی است؛ او باید بتواند بدون کتاب، با طراحی آموزشی درست، موقعیت یادگیری خلاق ایجاد کند؛ مسئله‌ای که امروزه معلمان ما در آن ضعف دارند. یکی از برنامه‌هایی که امروز در راستای پرورش همین تفکر در مدارس ما برگزار می‌شود، «روز بدون کیف» است که با استقبال خوبی از سوی دانش‌آموزان مواجه شده است.

خبرنگار: ریحانه عسگری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار