پانا گزارش می‌دهد؛

چتر عدالت آموزشی بر سر دانش‌آموزان تیزهوش محروم

تهران (پانا) - عدالت آموزشی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که همواره مورد توجه فعالان دلسوز عرصه تعلیم و تربیت بوده و در سهل‌ترین معنا آن‌ها این موضوع را ایجاد فرصت‌های برابر برای برخورداری تمام افراد لازم‌التّعلیم کشور از آموزش و پرورش می‌دانند.

کد مطلب: ۱۴۲۸۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
چتر عدالت آموزشی بر سر دانش‌آموزان تیزهوش محروم

در حال حاضر و با توجه به دو سال فعالیت دولت مردمی ایران قوی در حوزه آموزش و پرورش، شاهد برقراری بیشتر عدالت آموزشی و تربیتی نسبت به سال‌های گذشته و دولت‌های پیشین هستیم، به نحوی که حتی تحسین منتقدان را نیز در پی داشته است.

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در حوزه عدالت آموزشی بسیار مورد توجه دولتمردان دولت سیزدهم قرار گرفته، موضوع افزایش سهم دانش‌آموزان دهک‌های پایین جامعه از تحصیل در مدارس استعداد درخشان است. در اولین روزهای آبان ماه بود که سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت خبر از دستور رئیس‌جمهوری ایران اسلامی در خصوص توجه هرچه بیشتر دولت به قشر ضعیف جامعه در عرصه تعلیم و تربیت داد و گفت: «دانش‌آموزان تیزهوش در خانواده‌های دهک یک تا چهار، به دستور رئیس‌جمهوری ایران اسلامی، به صورت رایگان در مدارس سمپاد ثبت‌نام می‌شوند.»

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز درباره این موضوع به پانا گفت: «دهک‌های ۱ تا ۴ از پرداخت هزینه‌های تحصیل معاف شده‌اند و اطلاع‌رسانی راجع به این موضوع نیز انجام شد. به همین دلیل آنچه نگرانی بسیاری از خانواده‌ها درخصوص هزینه‌های تحصیل در مدارس سمپاد بود، کاهش پیدا کرد و طبیعتا شرکت دانش‌آموزان در آزمون بیشتر شده است.»

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه هزینه دانش‌آموزان دهک‌های ۱ تا ۴ سمپاد را دولت تقبل کرده است، گفت: «نحوه طراحی سوالات آزمون ورودی سمپاد به صورت کلی تغییر یافته و سعی کرده‌ایم که شباهت این سوال‌ها با سوال‌های معمول این حوزه و با سوالاتی که در کتاب‌ها و کلاس‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد کمتر شود. این کاهش شباهت باعث شد که پیش‌بینی پذیری آزمون کم‌تر شود؛ بنابراین دانش‌آموزانی که واقعا استعداد بیشتری دارند از کسانی که با تمرین و آموزش‌های مکرر به تست‌های هوش مسلط شده‌اند، پیشی خواهند گرفت.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پس از تقبل هزینه دانش‌آموزان دهک‌های ۱ تا ۴ جامعه توسط دولت، آمار این دانش‌آموزان ۴۵ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: «با انجام این کار درصد بالایی از پذیرفته‌شدگان را قشر محروم‌تر تشکیل می‌دهند؛ در نتیجه عدالت آموزشی در افزایش سهم دهک‌های پایین‌ و کاهش سهم دهک ۱۰ به طور چشم‌گیری اتفاق افتاده است و خیلی قابل توجه و قابل اعتنا است.»

همچنین زهرا علی‌اکبری، کارشناس مسائل آموزشی در گفت‌وگو با روزنامه شهروند با بیان اینکه در سال‌های اخیر این موضوع همیشه وجود داشته که دانش‌آموزان مناطق‌ کم‌برخوردار در آزمون ورودی سمپاد شرکت می‌کردند، اما به دلیل عدم توان پرداخت هزینه از تحصیل در این مدارس باز می‌ماندند، گفت: «این مسئله حقیقتی بود که همیشه گریبانگیر یکسری از دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار می‌شد. تصمیم به ثبت‌نام دانش‌آموزان کم‌برخوردار در مدارس سمپاد اتفاق خوبی است و چتر حمایتی عدالت آموزشی را گسترده‌تر می‌کند. این کمک مالی گام بزرگی است در جذب این دانش‌آموزان بااستعداد و شکوفایی استعدادشان.»

وی ادامه داد: «قبل از این تصمیم، بخشی از دانش‌آموزان با استعداد نمی‌توانستند وارد این فضای آموزشی شوند، بنابراین استعدادهایشان کشف و شکوفا نمی‌شد.»

شاید این اقدام را بتوان یکی از بزرگترین اقدامات دولت در راستای تحقق عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان بااستعدادی که به دلیل محرومیت نمی‌توانستند در مدارس تیزهوشان تحصیل کنند، دانست اما این تمام ماجرا نیست و سمپاد طی یکسال گذشته اقدامات دیگری را در راستای برقراری عدالت آموزشی انجام داده است. برای مثال در این خصوص می‌توان به تدوین و اجرای برنامه هوش‌یار اشاره کرد. در این برنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان توانست فضایی را ایجاد کند تا دانش‌آموزانی که به کلاس‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی دسترسی ندارند با فضای کلی این آزمون آشنا شوند و تمرینی داشته باشند برای حل مسائلی که شبیه به مسائل ورودی آزمون سمپاد است.

حال با این تفاسیر می‌توان گفت دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش بیش از پیشینیان دغدغه عدالت آموزشی و نصیب برابر دانش‌آموزان را دارند و این موضوع را به لایه‌های مختلف جامعه و تعلیم و تربیت برده‌اند، به نحوی که فقط در مراکز بزرگ به دنبال رشد و پرورش استعدادهای درخشان نیستند، بلکه کانون توجه خود را مناطق محروم که دهک‌های پایین جامعه در آن سکونت دارند قرار داده‌اند تا هیچ دانش‌آموز تیزهوشی از نعمت تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان به دلیل مشکلات مالی محروم نماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار