معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان ابتدایی باید درس زندگی یاد گیرند

مشهد (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت در دوره آموزش عمومی به‌ویژه در دوره ابتدایی قرار است دانش‌آموزان درس زندگی یاد بگیرند که به آن شایستگی‌محوری می‌گویند.

کد مطلب: ۱۴۲۸۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان ابتدایی باید درس زندگی یاد گیرند

معصومه نجفی پاز‌کی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوع آموزش ابتدایی باید به سمت شایستگی‌محوری برود. یعنی دانش آموز ابتدایی قرار نیست خود را درگیر حفظ سطر به سطر کتاب‌های آموزشی کند. قرار است در دوره آموزش عمومی به ویژه در دوره ابتدایی، دانش آموزان درس زندگی که به آن شایستگی‌محوری گویند را یاد بگیرند.

وی گفت: یعنی دانش آموز را به توانمندی‌هایی که برای زندگی آینده خود آماده شود‌، مجهز کنیم. یکی از این شایستگی‌ها‌، تفکر است که اگر با یک موضوعی در زندگی خود مواجه شد بتواند آن را تحلیل‌، بررسی و حل کند.

نجفی پازکی گفت‌: یکی از دروسی که بیشترین ساعات جدول برنامه درسی ابتدایی به آن اختصاص داده شده‌، درس فارسی است‌، قرار است درس فارسی‌، دانش آموزان را به شایستگی ارتباطی برساند. هدف حداقلی آموزش درس فارسی‌، روخوانی مناسب کلمات و املا توسط دانش‌آموزان است. اگر بتوانیم فضای آموزش این درس را به سمتی ببریم که دانش‌آموز بعد از اینکه درس فارسی را گذراند‌، به شایستگی ارتباطی برسد و بتواند به بهترین شکل پیام خود را به مخاطب خود منتقل کند و از ابزار‌های زبان به خوبی استفاده کرده و هنگام دریافت پیام‌ها‌، به خوبی آنها را دریافت کند‌، به سمت شایستگی‌محوری حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در آموزش ابتدایی حرکت به سمت شایستگی محوری است گفت‌: برای اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم باید معلمان را بخوبی آموزش دهیم.

ما در طول یک ماه 140 هزار معلم آموزش داده‌ایم‌، یعنی ۵۰ درصد آموزگاران ابتدایی و این موضوع‌، یک اتفاق بزرگ است. این معلمان شبکه‌سازی شده‌اند و گروه‌های گفت‌وگو برای آن‌ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به "روز بدون کیف" گفت : این روز در راستای همین هدف است‌. ما می‌خواهیم کتاب درسی را از روی میز دانش‌آموز برداریم و اکنون معلمی که وابسته به کتاب درسی بود و دائم درگیر سطر به سطر کتاب‌های آموزشی بود‌، طراحی آموزشی کرده و موقعیت یادگیری جدیدی خلق می‌کند.

وی ادامه داد‌: موقعیت یادگیری می‌تواند در حوزه فعالیت‌های ورزشی‌، سیاسی و اجتماعی‌، زیبایی شناسی و هنری باشد و این معلم در ساحت‌های شش‌گانه تربیت‌، می‌تواند شرایط کلاس را به سمت موقعیت‌های جدید سوق دهد. وقتی یک دانش آموز ابتدایی از مدرسه بر‌می‌گردد خوب است که قابلیت‌هایی در او شکل گرفته باشد.

وی با اشاره به نقش خبرنگاران در آموزش ابتدایی گفت‌: خوب است که شما خبرنگاران هم روی این موضوع کار بکنید تا آموزش ابتدایی به شکل دیگری تعریف شده و متحول شود و آن وقت است که حال دانش آموزان ابتدایی خوب می‌شود.

نجفی پاز‌کی اظهار کرد‌: ما در روز اول مهر از ۱۰ کلاس اول ابتدایی بازدید کردیم‌. در تمام این کلاس‌ها دانش آموزان کلاس اولی‌، باید یک خط رونویسی می‌کردند در حالی که من انتظار داشتم به کلاس که میروم‌، معلم داستان بخواند‌، بچه‌ها نقاشی بکشند و فهم خود را از داستان بازگو کنند. فضای روز اول مدرسه نباید یک خط رونویسی باشد. این همان سر مشق غلط است که در بین معلمان جا افتاده است. آموزش اشتباه معلمان باعث می‌شود که دانش‌آموز از همان پایه اول علاقه‌ای به مدرسه در خود نبیند. در حالی که موقعیت یادگیری که با بازی‌سازی مفاهیم شکل بگیرد می‌تواند موقعیتی شبیه زندگی واقعی را برای دانش آموز رقم بزند.

دانش آموز خبرنگار: رضا بهرامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار