سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر در مدارس با اولویت ۱۱ استان محروم

مجوز جذب ۱۹هزار مشاور و مربی امور تربیتی چندمهارتی اخذ خواهد شد/ پرداخت فوق‌العاده ویژه معلمان در دستور کار/ جزییات تاسیس سازمان رفاهی فرهنگیان/ رای دیوان عدالت اداری درباره سن ورود به دانشگاه فرهنگیان شکسته شد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رای دیوان عدالت اداری در‌خصوص سن ورود به دانشگاه فرهنگیان شکسته شده است و فعلا همان ۲۴ سال، سن ورود به دانشگاه فرهنگیان است، گفت البته شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حال تصویب قانونی است که سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را مشخص کند.

کد مطلب: ۱۴۲۲۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر در مدارس با اولویت ۱۱ استان محروم

علی فرهادی در اولین نشست خبری خود که بعداز ظهر امروز برگزار شد در پاسخ به سوالی در رابطه با تجهیز هنرستان‌ها اظهار کرد: تجهیز مدارس به‌خصوص هنرستان‌ها بخش مهمی از نظام اشتغال است و اگر توسعه هنرستان‌ها را نداشته باشیم به اندازه ۵۰ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، از برنامه‌های توسعه‌ای به نوعی عقب خواهیم ماند. هدف اولیه این است که جامعه ۵۰ درصدی دانش‌آموزان هنرستانی را داشته باشیم، پس از آن هنرستان‌ها مجهز شوند.

وی ادامه داد: فقط با ظرفیت هنرستان‌های موجود آمار ۵۰ درصدی محقق نخواهد شد، بنابراین سیاست‌های دیگری به‌جز تجهیز مانند برون‌سپاری به بخش صنعت هدفگذاری شده تا ضمن استفاده از ظرفیت هنرستان از برون‌سپاری نیز استفاده کنیم.

تفکیک کتب درسی بین دانش‌آموزان پسر و دختر‌ ناظر بر کتاب‌های خاص است

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درخصوص تفکیک کتب درسی بین دانش‌آموزان پسر و دختر گفت: اینکه برخی از دروس بین دانش‌آموزان دختر و پسر متفاوت باشد، ناظر بر کتاب‌های خاص است، دروسی مانند دینی، مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های شهروندی.

وی افرزود: در دنیای امروز که آموزش موجب تغییر‌ و تحول است، باید به واسطه آموزش مهارت‌های خاص، دانش‌آموزان پسر ‌و دختر تقویت شوند که بخشی ناظر بر احکام دینی است و برای این دو گروه متفاوت است که باید پیش‌بینی شود. در حال حاضر سازمان پژوهش کار خود را که در سند تحول نیز دیده شده، شروع کرده است. آمادگی کامل برای اجرای این موضوع وجود ندارد اما مقدمات شروع شده است و آرام آرام این کار صورت می‌گیرد تا در نهایت اثرات مطلوب آن را مشاهده کنیم.

۳۰ هزار کلاس درس در یکسال گذشته مقام‌سازی، تخریب و نوسازی شده است

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر بحث ایمن‌سازی مدارس‌ گفت: میان مدارس ناایمن و نامطلوب تفاوت بسیار است. بحث تقویت مدارس ناظر بر مقاوم‌سازی، تخریب و نوسازی با هدف بهبود آموزش و فضای تعلیم و تربیت است. در حدود یکسال گذشته بیش از ۳۰ هزار کلاس درس مقام‌سازی، تخریب و نوسازی شده است اما کافی نیست. در حال حاضر در برنامه هفتم توسعه مشابه آنچه در برنامه پنجم بود، قرار است تزریق مالی خوبی به مدارس انجام شود، همچنین خیرین نیز تعهد کرده‌اند که به اندازه تامین مالی دولت پای کار بیایند. البته نباید از یاد برد که مقاوم‌سازی یک فرایند پیوسته است و با گذر زمان باید پیوسته باشد. در برنامه هفتم پیش‌بینی شده از راه مولدسازی، تامین اعتبار دولتی و خیرین این امر تحقق یابد تا ان‌شالله سالانه حداقل حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار کلاس را ایمن‌‌سازی کنیم.

فرهادی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با برخی تخلفات که در مدارس غیردولتی صورت گرفته است، عنوان کرد: درباره مدارس غیرانتفاعی، وزارت آموزش و پرورش ناظر بر قانون موظف به حمایت و نظارت و شنیدن صدای مردم درباره آن‌ها است و آنچه درحوزه نظارت تعیین کرده عبارت است از آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی که در آموزش و پرورش رسمی بحث توافق بین اولیا و مدرسه؛ مواردی مانند توافق اولیا درباره بحث سرویس، ‌غذا و... که با مدرسه انجام شده است. در این خصوص اگر شکایتی باشد شورای نظارت بر منطقه آن را بررسی می‌کند. در حوزه آموزش و پرورش غیر رسمی نیز بحث‌ها و شکایاتی که وجود دارد در وهله اول باید با مراجعه به مدیر و باقی مسئولان منطقه‌ای و شهرستانی انجام شود و اولیا می‌توانند اگر تخلفی صورت گرفته از این راه آن را پیگیری کنند. همچنین در رابطه با بحث سرویس مدارس نیز اگر تخلفی انجام شده باشد، متولی اصلی آن ادارات انجمن اولیا و مربیان هستند که با مراجعه به آن‌جا می‌توان‌ پیگیر موارد مختلف بود.

وی افزود: در رابطه با بحث تخلف در مدارس دولتی نیز اگر بخواهیم واژه تخلف را معنا کنیم، معنی بسیار دوری دارد از فضای معلمان. در حال حاضر قریب به یک میلیون جمعیت فرهنگی در کشور وجود دارد که درصد کمی تخلف در میان آن‌ها وجود دارد. در بین کارگزاران دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی، حوزه آموزش و پرورش جزو دستگاه‌هایی است که عملکرد خوبی در حوزه بهره‌وری و تعامل با مردم را دارد. مشکلاتی شاید پیش بیاید که ما آن‌ها را ناهماهنگی می‌نامیم.

برون‌سپاری مهارت‌آموزی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص برون‌سپاری بحث مهارت‌آموزی، بیان کرد: برون‌سپاری به معنی توسعه هنرستان‌های غیرانتفاعی نیست که اگر اینطور بود اول مدارس غیرانتفاعی ابتدایی را توسعه می‌دادیم اما چون استقبال از توسعه هنرستان‌های غیرانتفاعی به دلیل هزینه‌های سنگین کم است، راغب به برون سپاری از طریق صنعت و اصناف هستیم که مهارت‌آموزی در آنجا انجام شود و در آموزش و پرورش نیز آزمون استاندارد مهارت‌آموزی گرفته شود.

جبران کمبود معلم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با بحث کمبود معلم در مدارس و کلاس‌های خالی از معلم نیز خاطرنشان کرد: حالت استاندارد این است که معلمان همه شاغل باشند و موظفی خود را تدریس کنند و در وقت مازاد نیز به مطالعه بپردازند اما به واسطه مواردی که در رابطه با کمبود معلم مطرح شده است و در برهه‌ای آموزش و پرورش از مسیر جذب دانشجومعلم منحرف شد، یعنی از سال ۹۳ به بعد، دانشگاه فرهنگیان به جای ۲۵هزار نفر، سالانه سه هزار نفر دانشجومعلم جذب کرد و کسری معلم امسال به وجود آمد.

وی ادامه داد: آسیب در این رابطه به نوعی بود که مقام معظم رهبری تشخیص دادند تا به دانشگاه فرهنگیان تشریف ببرند و از اهمیت این دانشگاه و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بگویند. امسال ما با حدود ۸۰ الی ۹۰ هزار نفر ناترازی روبه‌رو بودیم و نتیجه آن شد شروع مهر با کسری معلم. همچنین در اواخر دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ تعداد زیادی معلم جذب شده بودند که وقت بازنشستگی آن‌ها هم فرارسیده بود در نتیجه در بالاترین سطح بازنشستگی و کمترین سطح جذب معلم قرار گرفتیم.

۳۰ هزار معلم امسال بازنشستگی خود را به تعویق انداختند

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در نتیجه برای جبران کسری، به صورت موقت به سراغ چند راهکار رفتیم؛ اولین راهکار اضافه تدریس معلمان شاغل بود، مورد بعدی اضافه تدریس معلمان بازنشسته و در نهایت تعویق بازنشستگی معلمان به مدت یکسال بود. البته این نکته شایان ذکر است که معلمان با سابقه از لحاظ سنی در سنین پایین هستند و توانایی آموزش با کیفیت را دارند که جا دارد همینجا تشکر کنم از ۳۰ هزار معلمی که امسال بازنشستگی خود را به تعویق انداختند و ما را یاری کردند.

فرهادی در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در معاونت پرورشی نزدیک به ۲ الی ۳ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش فعالیت‌های پرورشی خارج از مدرسه قرار گرفتند که موضوعی مهم است اما با توجه به جمعیت ۱۶ میلیونی دانش‌آموزان بازهم کافی نیست، بنابراین تلاش می‌شود تا همگی در این حوزه به کمک بیایند. همچنین به امیدخدا مجوز جذب ۱۹ هزار نفر مشاور و مربی امور تربیتی چندمهارتی اخذ خواهد شد تا کادر پرورشی در مدارس با توجه به شاخص‌های تعیین شده در جهت تحول در مدارس برای تقویت نظام پرورشی فعالیت کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در رابطه با تفاوت بین کسری معلم و کلاس خالی خاطرنشان کرد: بعد از پایان اعلام‌ نتایج آزمون دبیری و مرحله تکمیل ظرفیت آموزگاری اعلام شد هیچ کلاس خالی از معلم نداریم، در حال حاصر نیز حتی با وجود مشکلاتی مانند بحث زایمان همکاران خانم و مرخصی که حق آن‌هاست و یا بحث مشکلات جسمی برای باقی همکاران که نمی‌توانند در کلاس درس حاضر شوند، شاید یک کلاس برای چند روز خالی از معلم باشد اما همکاران دیگر سریعا جایگزین خواهند شد.

پرداخت حق‌التدریس معلمان هر دو ماه یکبار

فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره پرداخت حق التدریس معلمان عنوان کرد: حق‌التدریس مانند اضافه کار است و باید در پایان هرماه پرداخت شود اما اگر پرداخت نمی‌شود ناطر بر عدم تامین به موقع اعتبار در آموزش و پرورش است. امسال به نحوی برنامه‌ریزی شد تا به شرط تامین اعتبار بتوانیم پایان هر دوماه یکبار آن‌را پرداخت کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص بحث توزیع شیر رایگان در مدارس یادآور شد، چیزی حدود ۸ الی ۹ سال است که توزیع شیر رایگان متوقف شده، در نتیجه استلزامات اداری و نیروهای اجرایی آن نیز جابه‌جا شده بودند. با دستور ریاست جمهوری و همچنین دستور مقام عالی وزارت درباره فراهم کردن زیرساخت‌های توزیع شیر، تامین اعتبار و ایجاد شرایط عقد قرارداد و همچنین آمادگی تولیدکنندگان برای تولید شیر با توجه به جمعیت دانش‌آموزی کشور، انجام شده است که به لطف خدا در‌ چند استان شاهد توزیع بودیم اما هنوز فراگیر نشده است. علت فراگیر نشدن هم بحث آمادگی شرکت‌های تولید کننده است که از نظر کیفیت باید بهترین شرکت‌ها انتخاب شوند.

اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر در مدارس/ اولویت توزیع با ۱۱ استان محروم است

وی افزود: طی چند وقت اخیر در استان‌های سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های تهران، کهگیلویه و بویر احمد این موضوع انجام شده و اولویت بر این است که توزیع در ۱۱ استان محروم انجام شود و پس از آن فراگیری در کل کشور صورت گیرد. ان‌شالله تا پایان سال ۱۴۰۲ با توجه به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که از محل هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافته این موضوع انجام می‌شود و شیر رایگان که روی پاکت‌های آن پیام‌های فرهنگی درج می‌شود به دست دانش‌آموزان خواهد رسید. لازم به ذکر است یکی دیگر از دلایل عقب افتادن توزیع، تولید کمتر شیر در نیمه دوم سال است که امری طبیعی تلقی می‌شود.

پرداخت حق‌التدریس معلمان طرح تثبیت و تعمیق یادگیری در آینده نزدیک

فرهادی درخصوص حق‌التدریس معلمان طرح تثبیت و تعمیق یادگیری نیز گفت: در زمان پایان کرونا، طرحی تحت عنوان تثبیت و تعمیق یادگیری توسط برخی معلمان اجرا شد که در قالب کلاس‌هایی تدریس می‌کردند، ان‌شالله حق‌التدریس این عزیزان به زودی پرداخت می‌شود.

هیچ کلاسی خالی از معلم نیست

سخنکوی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با این موضوع که آیا کمبود معلم تایید می‌شود یا خیر، اظهار کرد:، کمبود معلم تایید می‌شود اما خالی بودن کلاس از معلم تایید نمی‌شود. کمبود معلم یعنی کسری نداشته باشیم. عدد قطعی کمبود معلم حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که از این تعداد حدود ۳۴ هزار نفر توسط اضافه تدریس بازنشستگان تامین شد، ۸۵ هزار نفر توسط اضافه تدریس همکاران شاغل و تعدادی نیز توسط ادامه خدمت همکاران بازنشسته. امسال به صورت نقطه به نقطه کمبود معلم احصا می‌شود و سعی می‌کنیم تا حداقل نیاز از طریق ماده ۲۸ تامین شود، چرا که نرمال این است که از طریق دانشگاه فرهنگیان دانشجومعلم تربیت شود.

باید سرانه دسترسی دانش‌آموز به مربی امور تربیتی و مشاور را افزایش دهیم‌

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در رابطه با بحث شیوع افسردگی در بین دانش‌آموزان بیان کرد:، این موضوع ناظر بر کیفیت بخشی نظام تعلیم و تربیت و مهارت خانواده‌ها است چونکه پایگاه اول تعلیم و تربیت خانواده‌ها هستند و تمامی اجزای فرهنگی کشور باید نسبت به ارتقای آن تلاش کنند. باید نوعی ارتباط تعاملی وجود داشته باشد. همچنین فضا، مربی مشاور، معلم ورزش مربی بهداشت و انجمن اولیا و مربیان و تک به تک معلمان ارکان تحول در مدارس هستند که باید تقویت شوند تا آسیب‌های اجتماعی ناظر بر فضای مدرسه کاهش یابد. باید نیروی کیفیت بخشی داشته باشیم به همین دلیل در دانشگاه فرهنگیان صرفا معلم پذیرفته نمی‌شود بلکه مربی پرورشی نیز پذیرفته می‌شود. باید تلاش کنیم نیروهای کیفیت بخش را افزایش دهیم و سرانه دسترسی دانش‌آموز به مربی امور تربیتی و مشاور افزایش دهیم‌.

وی درباره سوالی مبنی بر عدم تصویب تخصیص نیم درصد از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به آموزش و پرورش توسط مجلس شورای اسلامی نیز افزود: آموزش و پرورش ناظر بر مصوبات مجلس دسترسی به قانون دارد، در برنامه هفتم این موضوع آورده شد، اما علی‌رغم تلاش‌های انجام شده این موضوع در مجلس رای نیاورد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که موضوع سن ورود به دانشگاه فرهنگیان با توجه به رای دیوان عدالت اداری، نهایتا به کجا رسید، تصریح کرد: رای دیوان شکسته شد و قانونگذار سن دانشگاه را ۲۴ سال تعین کرده است. حال آنچه در دفترچه آزمون درج می‌شود مبنا است. این نکته را هم باید در نظر گرفت که اگر سن بالاتر از این باشد در آینده شاید در بحث تدریس مشکلاتی به وجود آید. دیوان با توجه با شرط استخدام، شرط ورود به دانشگاه فرهنگیان را ۴۰ سال اعلام کرده بود. اما اینجا بحث استخدام نیست، بلکه موضوع بورسیه دانشجومعلم است. در حال حاضر منتظر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که بر ما لازم الاجراست نیز هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در رابطه با پرسشی مبنی بر دریافت وجه توسط مدارس دولتی و غیردولتی، اظهار کرد:، دریافت وجه در آموزش و پرورش مشخص است، شهریه ثابت مدارس غیرانتفاعی توسط شورای نظارت مشخص می‌شود و اداره مشارکت‌های مردمی ناظر و پاسخگو است. اما آنچه که بین اولیا و مسئولان مدرسه توافق می‌شود بحثش جداست، در رابطه با مدارس هیات امنایی و سمپاد نیز شهریه مشخص و شفاف است. خارج از این موضوعات هیچ اجباری برای پرداخت وجه وجود ندارد مگر کمک شخصی اولیا به مدارس. در خصوص دریافت وجه هر موردی که وجود دارد پیگیری خواهد شد و اولیا می‌توانند با مراجعه به ادارات مناطق این موضوع را مطرح کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره تحصیل دانش‌آموزان اتباع نیز یادآور شد: شرایط جغرافیایی کشور و همجواری با کشور افغانستان باعث شده تا تعدادی از مردم این کشور در ایران حضور یابند. اعتقاد داریم آموزش می‌تواند برای آن‌ها و کشور ما مفید باشد و با نگاه انسانی، دینی و الهی با این موضوع برخورد می‌کنیم، در نتیجه باید شرایط تحصیل آن‌ها فراهم شود. حضور این افراد در برخی نقاط قابل توجه است که در ثبت‌نام نهایت همکاری انجام شد و معلمان با کیفیتی نیز برای آن‌ها تدریس می‌کنند.

فرهادی درباره تعطیلی مدارس گفت: در بستر فناوری و شبکه شاد باید امکان تحصیل فرزندانمان را در روزهای خاص تامین کنیم، البته تعطیلی مدرسه همواره باید آخرین گزینه باشد، چراکه دیدیم چگونه در ایام کرونا از برخی‌ آموزش‌ها و مهارت‌ها محروم شدند.

جزییات تاسیس سازمان رفاهی فرهنگیان/ آموزش و پرورش ۱۳۰ درمانگاه، ۶۰۰ مرکز رفاهی و حدود ۵۰۰ فروشگاه فرهنگیان دارد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش پانا درخصوص تاسیس سازمان رفاهی فرهنگیان عنوان کرد: آموزش و پرورش امکانات رفاهی گسترده‌ای دارد، اما آنطور که باید، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و امکانات به صورت منطقه‌ای مدیریت می‌شود، نه متمرکز. در حال حاضر قریب به ۱۳۰ درمانگاه و بیمارستان، ۶۰۰ مرکز رفاهی داریم و حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ فروشگاه فرهنگیان داریم که اگر اینها در یک سازمان منسجم شبکه شوند و در ارتباط با یکدیگر باشند، قطعا بحث رفاهی معلمان بهتر انجام خواهد شد. در نتیجه می‌طلبد یک سازمان هوشنمند و مرکزی که دولتی نیست و توسط معلمان علاقه‌مند اداره‌ می‌شود، تاسیس شود.

جایگاه موثر و قوی آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به دیگر‌ پرسش پانا درباره مواد تصویب شده برنامه هفتم توسعه که مرتبط با آموزش و پرورش است، گفت: احکام آموزش و پرورش در برنامه هفتم متکثر است، برخی موارد درحال حاضر تصویب شده و برخی نیز تصویب نشده است. خوشبختانه در این برنامه جایگاه موثر و قوی برای آموزش و پرورش دیده شده است و باید منتظر اعلام کامل از سوی مجلس شورای اسلامی بود.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش در دوره جدید چه برنامه‌ای برای افزایش میانگین معدل دانش‌آموزان دارد، تصریح کرد: مدارس باید به شکلی باشد که رقابت بر سر سختکوشی، تلاش و نگاه موثر خانواده و استعداد باشد، نه بحث امکانات. چنین‌چیزی ممکن نیست مگر با تقویت عدالت آموزشی. همچنین اگر‌ معلم خوب آموزش ببیند نیز می‌تواند بسیاری از صغف‌ها را پوشش دهد. موضوع بعدی تقویت مدارس دولتی است، اگر این مدارس تقویت نشود به معنی ندیدن بخشی از دانش‌آموزان جامعه هدف است. همچنین مورد بعدی کاهش اثر کنکور است. افزایش سوابق در کنکور باید تقویت شود.

فرهادی در پاسخ به این سوال که وزارت آموزش و پرورش برای بودجه ۱۴۰۳ چه برنامه‌ای دارد، گفت: بودجه سنواتی براساس نیازها تنظیم می‌شود و درحال حاضر کلیات بودجه توسط دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها در حال محک و ارزیابی است تا احکام خوبی گنجانده شود.

استفاده از ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها برای توسعه دانشگاه فرهنگیان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص افزایش ظرفیت کمی دانشگاه فرهنگیان نیز خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم از فضاهای مازاد دانشگاه‌هایی که کمتر مورد کاربرد است استفاده کنیم و در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.

ابلاغ تدریس امسال دانشجومعلمان ورودی سال ۱۳۹۹، با نمره تقدیرنامه از وزیر آموزش و پرورش در رتبه بندی آن‌ها

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه رتبه‌بندی جزیی از ارتقای معلمان است، عنوان کرد:، دانشجومعلمان سال ۹۹ که به سرکلاس رفتند بخشی از کمبود‌ها را جبران کردند و احکامشان در حکم تشویقی وزیر است و ان‌شالله برای آن‌ها امتیازی ویژه قائل می‌شویم.

وی در‌ پایان درخصوص بحث پرداخت فوق‌العاده ویژه آموزش و پرورش تصریح کرد: در این بحث نیز درخواست‌ها انجام شده است و ان‌شالله در شوای حقوق و دستمزد بررسی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار