وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:

نظام استادکاری و مهارت‌آموزی باید در مدارس احیا شود

آیین‌نامه مسیر رشد معلمی به‌‌زودی تصویب می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت نظام مهارت‌آموزی و استادکاری باید در مدارس کشور احیا شود تا ‌دانش‌آموزان ‌برای ورود به بازار کار آماده شوند.

کد مطلب: ۱۴۲۲۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
نظام استادکاری و مهارت‌آموزی باید در مدارس احیا شود

رضا‌مراد صحرایی روز یکشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره ملی «الگوهای برتر تدریس» در قزوین که به صورت مجازی با حاضران گفت‌و‌گو می‌کرد، اظهار کرد: «طرح کاد» که در سال‌های قبل اشکالاتی داشت، باید مسائل و موانع مربوط به آن برطرف شود تا بتوانیم ضمن افزایش سطح مهارت‌آموزی و انتقال فن و دانش به دانش‌آموزان از ظرفیت والدین خلاق برای آموزش مهارت به آن‌ها نیز بهره‌مند شویم.

وی اضافه کرد: کلاس‌های درس در صورتی موفق خواهند بود که بتوانیم با جهان بیرون ارتباط برقرار کنیم، یعنی به دانش‌آموز چیزی را بیاموزیم که نیاز آن‌هاست و به درد آینده او بخورد، اگر معلمی نتواند چیزی را که به دانش‌آموز می‌آموزد تفهیم کند، برای آینده وی مفید و نقش‌آفرین نخواهد بود و فقط یک آموزش خالی است.

«هم‌آموزی» باید مورد توجه قرار گیرد

صحرایی پیام مهم این جشنواره را یک راهبرد جدید در نظام تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی دانست و گفت: یکی از نکات بسیار مهم بحث «هم‌آموزی» است که باید مورد توجه باشد، یعنی معلمان در مسیری قرار گیرند که دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. چرا که نشان دادن روش‌های خلاقانه معلمان که برآمده از دانش و تجربه گران‌سنگ آن‌هاست، بسیار اهمیت دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ثروت فقط بودجه نیست و فن و هنر آموزشی نیز یکی از بزرگترین ثروت‌‌ها است، تصریح کرد: این ثروت معنوی باید با دیگر معلمان اشتراک‌گذاری شود، بنابراین پیگیر این موضوع هستم تا روش‌های تدریس به طور دقیق به دیگر معلمان منتقل شود.

صحرایی در ادامه با اشاره به تغییر نگاه معلم در ساحت آموزشی، بیان کرد: ما در حوزه آموزش و پرورش رفته رفته از رویکرد کنترل‌گری به نقش تسهیلگری رسیدیم و سپس به سمت دانش‌آموز محوری حرکت کردیم، اما امروز فراتر از آن به این نتیجه رسیده‌ایم که معلم نه تنها باید تسهیل‌گر باشد بلکه باید همراه آموزش، در حال یادگیری هم باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید نقش معلم را به آموزش دهنده تغییر دهیم، یعنی به فراخور آموزش، کاربرد آموزش را نیز به دانش‌آموزان بیاموزیم، دانش‌آموزان می‌توانند به جای آنکه در کلاس آموزش ببینند، یاد بگیرند و کلاس درس را به محل یادگیری تغییر دهند.

صحرایی همچنین به تشریح ویژگی‌های یک معلم موفق پرداخت و خاطرنشان کرد: معلم موفق دانش‌آموز خود را پیش از کلاس برای یادگیری آماده می‌کند،‌ به طور کلی یک معلم تراز، آماده کننده دانش‌آموزان برای زندگی است، یعنی فقط آموزش نمی‌دهد بلکه درس زندگی را نیز در نظر می‌گیرد. امروز به دلیل وجود فضای مجازی و خطر هوش مصنوعی اگر غفلت کنیم نقش معلم روز به روز کمرنگ‌تر خواهد شد.

معلم باید خود را در مرز دانش حفظ کند/ باید معلمان را چند‌مهارتی پرورش دهیم

صحرایی با بیان اینکه معلم باید خود را در مرز دانش حفظ کند، اضافه کرد: فرسودگی شغلی در معلم زمانی ایجاد می‌شود که معلم دچار تکرار شود، بنابراین ما باید رویکرد رشته‌ای را تغییر دهیم و معلمان را چند مهارتی پرورش دهیم، یعنی از ظرفیت معلمان در رشته‌های دیگر آموزشی نیز بهره‌مند شویم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: به عنوان مثال امروز معلمانی که زبان انگلیسی تدریس می‌کنند اگر توانایی کار در علوم تربیت‌بدنی و پرورشی را هم داشته باشند چرا نباید از ظرفیت این افراد در نظام آموزشی هم استفاده کرد؟ ما باید این ساختار غیر منعطف را بشکنیم و از حالت خطی به چرخه‌ای و از شکل ایستا به پویا تغییر جهت دهیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز هر دانش‌آموز یک دنیا و هر مدرسه یک ایران ‌است، معلم باید در این فضا یک روانشناس توانمند و توانا در آزمون‌سازی و آزمون‌شناسی باشد تا بتواند ضمن ارتباط موثر با محصلان در راستای پیشرفت تربیتی آن‌ها نیز بکوشد.

صحرایی یادآور شد: سال آینده توقع من از تمامی مدارس کشور آن است که نمره علمی دانش‌آموزان در پایه دهم تا دوازدهم را به‌طور محسوس همراه با رشد و کیفیت، ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه مسیر رشد معلمی به زودی تصویب خواهد شد گفت: این آینی‌نامه موجب می‌شود معلمان ما به طور مستمر شایستگی‌های خود را ارائه دهند.

جشنواره ملی الگوهای برتر تدریس "شهید کاظمی آشتیانی" روز یکشنبه با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسوولان و دبیران ۳۱ استان کشور با معرفی برگزیدگان خود در قزوین پس از چهار روز به کار خود پایان داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار