عمویی در گفت‌وگو با پانا:

سفر هیات طالبان می‌تواند به تجارت خارجی ما کمک کند

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت بخشی از تولیدات ما به خصوص در شرق کشور توسط افغنستان خریداری می‌شود بنابراین سفر هیاتی از طالبان می‌تواند به تجارت خارجی ما کمک کند.

کد مطلب: ۱۴۲۱۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
سفر هیات طالبان می‌تواند به تجارت خارجی ما کمک کند

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به سفر ملاعبدالغنی برادر به تهران، اظهار کرد: «روابط ما با افغانستان ابعاد مختلفی دارد. موضوع ساماندهی مهاجرین، امنیت مرزها، حفظ زبان و فرهنگ فارسی، حفظ اقوام و تشکیل دولت فراگیر و همچنین موضوع حقابه که در مرزهای شرقی ایران در جریان است، از جمله موضوعات مدنظر است.»

وی افزود: «هیات حاکمه در کابل تمامی این موضوعات را باید مدنظر قرار دهد. تمرکز هیاتی که به تهران سفر کرد، بر توسعه تجارت و همکاری اقتصادی با ایران است. بخشی از تولیدات ما به خصوص در شرق کشور توسط افغنستان خریداری می‌شود.»

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: «ما با افغانستان دارای منافع مشترکی هستیم همچنین تاریخ و فرهنگ مشترک داریم. بنابرابن اصل سفر می‌تواند به تجارت خارجی ما کمک کند.»

وی خاطرنشان کرد: «موضوع حقابه در دیدار این هیات با وزیر امور خارجه مورد مطالبه جدی قرار گرفته است. طرف طالب اعلام می‌کند که به توافق انتقال آب پایبند هستیم از دید ما این پایبندی وقتی تکمیل می‌شود که ما بتوانیم به حقابه خود در هیرمند دسترسی پیدا کنیم.»

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس‌الوزرای حکومت طالبان که از ۱۳ آبان ماه در رأس یک هیات عالیرتبه وارد تهران شده است در بدو ورود به تهران؛ مورد استقبال «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان قرار گرفت.

این هیات ضمن شرکت در نخستین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و افغانستان، با وزیر امور خارجه کشورمان و دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر کشور نیز دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار