مشاور آموزشگاه طلوع فجر ملارد:

برقراری تعادل در ابراز محبت به فرزندان، یک اصل مهم در تربیت آنان است

ملارد (پانا) - مشاور آموزشگاه طلوع فجر شهرستان‌ملارد، برقراری تعادل در ابراز محبت والدین به فرزندان خود را، یک اصل مهم و اساسی در تربیت آنان در زندگی دانست و عدم رعایت تعادل در تربیت نوجوانان را، یکی از عوامل سرخوردگی و تضعیف روحیه آنان برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
برقراری تعادل در ابراز محبت به فرزندان، یک اصل مهم در تربیت آنان است

سیده کبری قربانی، مشاور آموزشگاه طلوع فجر ملارد، در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «ابراز محبت توسط والدین بسیار مهم است. طوری که فرزند برای دریافت آن دچار سرخوردگی نشود. والدین در ابراز محبت بایستی حد تعادل را رعایت کنند و بین فرزندان تفاوت قائل نشوند. در واقع طوری باشد که رابطه دوستانه توأم با رعایت نکاتی که توجه بیش از حد نباشد و در روابط میان پدر و مادر خللی ایجاد نکند. ابراز محبت در حد لازم باشد و برای تنبیه از عدم توجه استفاده نشود و از روش‌های آگاهانه استفاده شود.»

وی در خصوص اهمیت تربیت و ایجاد یک هویت درست در نوجوانان افزود: «نیاز به کسب مهارت‌های زندگی برای خود والدین و آموزش صحیح به نوجوان از جمله مهارت‌های مهم، مهارت کنترل خشم و مهارت خود‌آگاهی و مهارت خودکنترلی، توجه به موقع و مناسب است.»

قربانی تصریح کرد: «والدین و خود نوجوان حتما باید به مشاوره مراجعه کنند، زیرا اطلاعات لازم برای ایجاد رابطه صحیح، ضروری است. کسب اطلاعات ویژگی‌های یک نوجوان و داشتن آگاهی ‌کامل از طریق مطالعه و تجربیات دیگران و این‌که والدین بایستی زمان بیشتری را برای در کنار نوجوان بودن، بگذارند. ابتدا به نوجوان اجازه ابراز وجود را بدهند. به صحبت‌ها و نظریاتش فرصت بدهند و در زمان مناسب راهنمایی کنند و اطلاعات صحیح را در زمان مناسب به نوجوان ارائه دهند، همچنین باید برای کودک وقت بگذارند و با حوصله به سؤالات او پاسخ دهند و در برخی مواقع خودشان سؤالاتی مطرح کنند تا حس کنجکاوی کودک ارضا شود.»

مشاور دبیرستان طلوع فجر در ادامه گفت: «نوجوانان اگر آگاهی کامل داشته باشند، والدین به موقع، به فرزندان خود، فرصت دهند، آنها رفتار بدی نخواهند داشت و متاسفانه این رفتارهای بد، انعکاس روابط ناصحیح والدین است. بنابراین ایجاد روابط دوستانه با نوجوان، می‌تواند در رشد و شکل‌گیری افکار آنها تأثیر بسزایی داشته باشد و بالعکس، رفتار ناصحیح والدین با فرزندان باعث می‌شود، فرزند آنها ناسازگار، پرخاشگر، بدون هدف با مشکلات ارتباطی و اجتماعی و افکار ناسازگارانه، وارد جامعه شود و در نهایت دچار آسیب‌های شدید اجتماعی وروانی می‌شود.»

قربانی، بر اهمیت ابراز محبت توسط والدین به نوجوانان بیان کرد: «این قضیه بسیار مهم است و در نوجوانان تأثیرگذاری زیادی دارد، به طوری که فرزند برای دریافت آن دچار سرخوردگی نشود. والدین در ابراز محبت، بایستی حد تعادل را رعایت کنند و بین فرزندان تفاوت نگذارند. رابطه دوستانه، توأم با رعایت نکاتی که توجه بیش از حد نباشد و در روابط بین پدر و مادر خللی ایجاد نشود. باید ابراز محبت در حد لازم باشد و برای تنبیه از عدم توجه استفاده نشود و از روش‌های آگاهانه استفاده شود. در غیر این صورت ممکن است نتایج ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.»

خبرنگار : نیلوفر شاه آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار