لزوم تهیه پیوست اقلیمی در طرح های عمرانی

تهران(پانا)_ رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تهیه پیوست اقلیمی برای طرح های عمرانی را ضرورتی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تهدیدات تغییر اقلیم دانست و گفت پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با توجه وظایف قانونی، سخت افزار و نیروی متخصص موجود می‌تواند به عنوان مرجع تهیه و یا تایید این پیوست‌ها باشد

کد مطلب: ۱۴۲۰۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تهیه پیوست اقلیمی در طرح های عمرانی

به گزارش وزارت راه و‌شهرسازی، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی ضمن تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن پیوست اقلیمی در ساخت و سازها به ویژه شهرهای جدید گفت: باید در طرح‌های شهرسازی به ویژه در شهرهای جدید، معیارهایی مثل استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی هر منطقه رعایت شود.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پیوست اقلیمی در ساخت و سازها را یک ضرورت برای کشور ایران با اقلیم‌های گوناگون دانست و افزود: پیوست اقلیمی می‌تواند در طرح‌های معماری و شهرسازی و نیز طرح‌های هادی روستاها بر اساس اقلیم هر منطقه به استفاده بهینه در مصرف انرژی و کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

رهنما اظهار کرد: در بیانیه پاریس که ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم (UNFCCC) و در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای است، ایران مکلف شده درصدی از تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و وزارت راه و شهرسازی می‌تواند بخش قابل توجهی از این مسئولیت را با تدوین سیستم‌های جامع و یکپارچه گرمایش در محله‌ها و ساختمان‌های بزرگ شهرهای جدید بر عهده بگیرد.

وی افزود: پیوست اقلیمی در حال حاضر توسط شرکت‌های مشاور تهیه می‌شود که نیاز به تعیین مرجعی قانونی جهت بررسی و تایید این گزارش‌ها ضروری است.

رهنما تاکید کرد: سازمان هواشناسی و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور این آمادگی را دارند تا با تهیه اطلاعات و داده‌های مورد نیاز در خصوص وضع هوا و اقلیم هر منطقه، به تهیه پیوست اقلیمی اقدام و به ساخت و ساز بهینه و به صرفه کمک کنند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با بیان اینکه پیشینیان ما به نوعی پیوست اقلیمی را در ساخت و سازهای خود رعایت می‌کردند، گفت: برای مثال ساخت طاقچه در خانه‌ها و معماری قدیم با تاثیر بر زاویه تابش خورشید باعث می‌شود خانه‌ها در فصل سرما نور بیشتر و در گرما نور کمتری از خورشید دریافت کنند.

رهنما ادامه داد: مصالح مورد استفاده و همچنین ضخامت نسبتا زیاد دیوارها در مناطق کوهستانی باعث می‌شود از نفوذ سرمای شدید در زمستان و گرما در تابستان جلوگیری کند.

وی در ادامه به سیستم بادگیرها در استان‌های مرکزی و جنوبی کشور و همچنین سیستم قنات‌ها اشاره کرد و گفت: براساس مطالعات صورت گرفته و گزارش‌های بین‌المللی، بادگیرها به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های سرمایشی و تهویه هوای سبز در مناطق گرم و خشک معرفی شده است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور همچنین درباره تجربه سایر کشورها در پیوست اقلیمی توضیح داد: در دنیا تعیین مواد و مصالح ساختمانی و نمای ساختمان‌ها بر اساس اقلیم هر منطقه تهیه می‌شود.

وی افزود: همچنین سازنده‌ها مکلف هستند بر اساس آب و هوای منطقه یا میزان دریافت نور خورشید درصدی از انرژی مورد نیاز خود را با نصب پنل خورشیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر دریافت کنند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار