دبیر تاریخ دبیرستان زهره خبازی شهرستان دماوند:

تاریخ نمادی از هویت مردم جامعه است

دماوند (پانا) - دبیر تاریخ دبیرستان زهره خبازی، گذشته را چراغ هدایتگری برای راه آینده دانست و گفت کسانی که از تاریخ اطلاعاتی ندارند، اشتباهات گذشتگان را تکرار می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۱۸۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
تاریخ نمادی از هویت مردم جامعه است

شهین علیمردانی، دبیر تاریخ دبیرستان زهره خبازی با گفت‌وگو با پانا درباره‌ انگیزه خود برای تدریس و ترویج فرهنگ میان دانش‌آموزان به پانا اظهار کرد: «داشتن حافظه‌ تاریخی تاثیر‌ بسزایی در پیشرفت جوامع دارد و به گفته اندیشمندان تاریخ، ملتی که تاریخ ندانند، ناچارند اشتباهات گذشتگان را تکرار کنند. تاریخ هر ملتی نمادی از هویت آن‌ها است که در شکل‌گیری شخصیت جوانان نقش اساسی دارد. در ارائه درس تاریخ باید روحیه‌ کنجکاوی و حقیقت‌جوی فراگیران تحریک شود، بی‌خبری مردم نسبت به گذشته خود موجب ناآگاهی آنان از زمان حال می‌شود و گذشته چراغ راه آینده است و این تنها جمله‌ای است که به من برای تدریس تاریخ انگیزه می‌دهد‌. فرهنگ آموختنی و قابل تعلیم است، غریزی و ارثی نیست و لازم است به هر نسل جدید آموخته شود، بنابراین ارتباطات در محیط اجتماعی رخ می‌دهد و بهترین مکان برای انتقال فرهنگ، مدرسه و کلاس درس است.»

وی درباره‌‌ جامعه‌ای سرشار از دانش‌آموزان موفق بیان کرد: «برای اینکه جامعه‌ای سرشار از دانش‌آموزان موفق داشته باشیم، باید ابتدا خود تشنه‌ و مشتاق آموختن باشیم و به فکر پویایی و رشد خویش باشیم. فکر کردن را به خوبی آموزش دهیم و استعداد‌های دانش‌آموزان را کشف کنیم و احترام به حقوق افراد را فرهنگ‌سازی کنیم و آینده‌نگری و برنامه‌ریزی را به خوبی آموزش دهیم.»

علیمردانی، دانش‌آموزان را قبل و بعد کرونا مقایسه و تاکید کرد: «کرونا تمام مناسبات اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی را در دنیا تغییر داد، بنابراین جامعه بعد از کرونا نیاز به بازنگری در روابط دارد. مشکلات روانشناختی مانند: اضطراب، افسردگی، بی‌حوصلگی و... بسیار شایع شد و در بعد فردی دانش‌آموزان با مشکلاتی مانند مشکل در ارتباط با اعضای خانواده، معلمان و دوستان را تجربه کردند و باید در حال حاضر مهارت‌های حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی و خود‌مراقبتی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.»

علیمردانی، دبیر تاریخ مدرسه زهره خبازی در آخر خاطرنشان کرد: «از سال ۷۶ وارد نظام آموزش و پرورش شدم و طبیعتا در این فاصله با تنوع فرهنگی بسیاری مواجه شدم. در رابطه با ارتباط با دانش‌آموز‌ان در این چند سال مشکلی نداشتم، اما تمامی دبیران اعتقاد دارند که ارتباط با نسل امروزه سخت‌تر نسبت به نسل‌های قبل است و آروز‌ی موفقیت برای تمامی دانش‌آموزان کشورم دارم.»

خبرنگار دانش‌آموز: مریم ملاکریمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار