در پانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر،آسفالت و ماشین‌آلات کشور مطرح شد:

انتقاد از بودجه ناچیز نگهداری راه‌ها و جاده‌های کشور

تهران (پانا) - معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از بودجه ناچیز نگهداری راه‌ها و جاده‌های کشور اظهار کرد با محاسبه قیمت‌های جهانی و ارزش قیر و سیمان به اندازه دستمزد یک فوتبالیست کشور برای آسفالت کشور بودجه تخصیص داده می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۱۸۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد از بودجه ناچیز نگهداری راه‌ها و جاده‌های کشور

رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی در این همایش عنوان کرد: مصرف سالانه آسفالت کشور ۵۰ میلیون تن به ارزش ۱۰۰ همت است.با محاسبه قیمت‌های جهانی و ارزش قیر و سیمان به اندازه دستمزد یک فوتبالیست کشور برای آسفالت کشور بودجه در اختیار داریم.البته در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کمی از فشار بودجه‌ای خارج شدیم.

تلاش برای اخذ مصوبه از مجلس برای اخذ عوارض از تمامی راه‌های اصلی کشور

اکبری تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که مصوبه‌ای از مجلس بگیریم تا از راه‌های اصلی کشور عوارض اخذ شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های دولت در تخصیص بودجه به راه‌ها و جاده‌های کشور، افزود: دولت پولی ندارد و رسانه‌ها باید کمک کنند تا جاده‌های کشور بودجه به دست بیاورند اما اکنون درآمدها کفاف هزینه جاده‌ها را نمی‌دهد.

اکبری با اشاره به کیفیت قیر به عنوان عاملی مهم در افزایش کیفیت آسفالت ، گفت: باید بتوان بحث کنترل آسفالت را با الگوی جدید کنترل انجام داد.

همچنین امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در پانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات گفت: در نگهداری و احداث راه‌ها، مهم‌ترین موضوع، تأمین قیر است که پروژه‌های وزارتخانه طی چندسال گذشته از طریق تهاتر تأمین شده است.

غفاری افزود: این موضوع که قانون مصوب مجلس و کار وسیعی بود، امسال با چالش مواجه شد اما در هیأت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل شد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق آمار، ۲۲۰ هزار کیلومتر و با احتساب راه‌های شوسه ۲۳۰هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر منابع نقدی در اختیار قرار داشت و خرید قیر صورت می‌گرفت، بهتر بود، نگهداری راه‌ها بر اساس استانداردهای ملی که سهل‌گیرانه‌تر از استانداردهای بین‌المللی است،بالغ بر۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی افزود: سال گذشته مالی، ۲۵ هزار کیلومتر جاده از منبع قیر، روکش و بازسازی راه‌ها انجام شد و ۲هزار و ۵۰۰کیلومتر آسفالت از همین محل تأمین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که حداکثر اطمینان بخشی در سامانه مرتبط و مراحل کار وجود دارد، افزود: نظارت ‌های قوی در ۷ مرحله در سامانه مرتبط موجود است و بحث‌های نظارتی در حال توسعه است.

رعایت قوانین و ضوابط 80 درصد مشکلات موجود در راه‌ها را حل می‌کند

مجید کیانپور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز در ادامه این همایش گفت: رعایت قوانین و ضوابطی که در کشور توسط سازمان برنامه و بودجه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان استاندارد تدوین می‌شود در صورتیکه رعایت شود می‌تواند تا ۸۰ درصد مشکلات موجود در راه‌های کشور را برطرف کند.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: هم اینک ارتباط مناسبی بین صنعت قیر و آسفالت و محققان برقرار شده است. همچنین تلاشی که برای بهسازی قیر و آسفالت در برنامه قرار گرفته است راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود است.

تولید 6 میلیون تن قیر در کشور

کیانپور گفت: در کشور حدود ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که ۴ میلیون تن صادر می‌شود و ۲ میلیون تن برای مصارف داخلی است. با توجه به کیفیت بالای تولید قیر ضرورت دارد تا تمرکز بر روی تولید قیر باشد.

عمر مفید آسفالت در کشور کمتر از میانگین و استاندارد جهانی است

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: هم اینک عمر مفید آسفالت در کشور بین ۵ تا ۷ سال است که استاندارد دنیا ۷ تا ۱۰ سال است که باید تلاش کنیم تا به استاندارد جهانی برسیم.

ضرورت بهره‌مندی از روش‌هایی نوین در زمینه نگهداری راه‌ها

وی تاکید کرد:همکاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مناسب است و ضروری است از روش‌هایی نوین در زمینه نگهداری راه‌ها استفاده شود.

کیانپور تصریح کرد: قراردادها باید ضمانت اجرا داشته باشد و این ضمانت‌ها همراه با تضمین کیفیت باشد. با افزایش عمر مفید آسفالت باید به سمتی برویم که تضمین کیفیت سرلوحه اقدامات فنی باشد.

گفتنی است پانزدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با حضور مسئولان، انجمن‌ها، دانشگاهیان و بخش خصوصی در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

این همایش دو روزه با برگزاری نمایشگاه همراه است. رونمایی از نرم‌افزار محاسبه عمق یخبندان در پروژه‌های روسازی راه‌، و تقدیر از چهره برجسته صنعت قیر و آسفالت کشور از جمله برنامه‌هایی است که بعد از سخنرانی مسئولان انجام شد.برگزاری کارگاه های آموزشی و ارایه مقالات بخش دیگری از برنامه‌هایی است که برای این همایش در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار