گزارش پانا از اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری دختران؛

«امید فردا» گامی امیدبخش به آینده

تهران (پانا) - امیدهای آینده ایران زمین از سراسر کشور،  باری‌ دیگر در اردوگاه شهیدباهنر به یمن جشنواره‌ای به نام «امید فردا» گرد هم آمده‌‌اند تا در راستای تحقق‌بخشی به اهداف سند تحول بنیادین و سنجش میزان مهارت‌های هنری خود، به سمت تولید آثار فاخر رهنمود شوند. 

کد مطلب: ۱۴۱۶۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
«امید فردا» گامی امیدبخش به آینده

اینجا شور، نشاط و امید در وجود دانش‌آموزان موج می‌زند. دختران میهنم با گویش‌ها، لهجه‌ها، لباس‌های رنگارنگ در جای جای اردوگاه با‌هنر جمع شده‌اند تا هنر خود را در معرض سنجش داوران جشنواره قرار دهند؛ چراکه جشنواره فرهنگی و هنری "امید فردا"، جشنواره‌ای به‌منظور استعدادیابی هنری و مهارتی دانش‌آموزان و سوق دادن آن‌ها به سمت تولید آثار فاخر است که هر ساله در رشته‌های هنری از جمله هنرهای نمایشی، آوایی، ادبی، رسانه، فضای مجازی و هنرهای دستی و تجسمی برگزار می‌شود و امروز نیز گلبانگ اختتامیه آن کم کم در حال به صدا درآمدن است، اما پیش از به صدا درآمدن آن، آثار ارسالی منتخب توسط دانش‌آموزان اجرا و از سوی دیگر به‌وسیله داوران نقد و بررسی می‌شود.

اما آن چیزی که این جشنواره را از دیگر دوره‌های آن متمایز کرده است، عدم انتخاب رتبه اول، دوم و سوم از بین آثار اجرایی است‌‌. در این دوره برخلاف دوره‌های گذشته به همه برگزیدگان به صورت برابر لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نفر برتر اهدا خواهد شد و از رتبه بندی نفر اول، دوم و سوم به جهت ملاحظات تربیتی پرهیز شده است.

در این مرحله اساتید و داوران ضمن مشاهده آثار دانش آموزان در قالب استعدادیابی، نکاتی را به منظور ارتقای سطح کیفی آثارشان متذکر می‌شوند.

ایجاد ظرفیت‌های بسیار فرهنگی و هنری در قالب برگزاری جشنواره‌های مختلف، اقدامی مفید و موثر در راستای پُر کردن اوقات سالم فراغت برای دانش آموزان است و استقبال دانش‌آموزان از فعالیت‌های فرهنگی هنری در مدارس یک فرصت تربیتی است که نیازمند توجه مسوولان در فراهم کردن بسترهای مناسب و سوق‌دادن شرکت‌کنندگان در راستای اهداف تعلیم و تربیت در شرایط اجتماعی امروز است که می‌تواند پل ارتباطی نسل نوجوان و جوان با هویت ایرانی‌اسلامی و پیشینه و تاریخ فرهنگ و هنری ایران‌زمین باشد.

در چهل و یکمین دوره جشنواره فرهنگی هنری فردا، ۴۰۰۰ نوجوان در ۸۴ گرایش، آثار فاخری را به دبیرخانه آن در خراسان‌رضوی ارسال کردند، به جهت استقبال بی‌نظیر دانش‌آموزان، این جشنواره، بزرگترین همایش همدلی و همراهی و بهترین تماشاخانه آیین، سنت‌های بومی محلی و کاراترین کارگاه مهارت‌آموزی است. این جشنواره القاگر حرکت امیدبخش به فرداست.

اردوگاه شهیدبا‌هنر امروز لبریز از استعداد‌های ناب نوجوانی از قومیت‌ها با گویش‌های متنوع است. صداهای موسیقی متنوع و جذاب حال و هوای اردوگاه را بانشاط کرده است‌. شرکت‌کنندگان با پوشیدن لباس‌های محلی متنوع، علاوه بر نمایش هنرمندی خود، چشمان هر بیننده‌ای را نیز جلا می‌دهند. در اینجا استعداد و هنر در بین دختران ایران زمین با پوشش‌های زیبا موج می‌زند و به راستی که کشورهای بیگانه چرا حجاب و پوشش را مانع شکوفایی استعداد زنان و دختران ایرانی می‌دانند؟

در بخش‌ هنرهایی آوایی- تک نوازی، سازهای مختلف تنبور، پیانو، سه‌تار، فولوت و .... و توسط شرکت ‌کنندگان نواخته می‌شود و داوران نیز در هنگام اجراها قلم به دست دیدگاه‌های خود را در خصوص هر اجرا به‌روی کاغذ می‌آوردند. در آن سوی اردوگاه سه خواهر سه‌قلو در بخش هنرهای هم‌نوازی با سه ساز مختلف تنبک، سنتور و عود آهنگ زیبای خراسانی را هم‌خوانی می‌کنند و اشک شوق را در چشمان داوران مهمان می‌کنند. در سوی دیگر در گروه‌های مختلف اشعار شاعران به‌نام ایرانی را مورد نقد و ارزیابی قرار می‌دهند و در گروهی دیگر آثار هنرمندان در سینما توسط منتخبان بررسی می‌شود. در اینجا علاوه بر آثار ادبی، هنرهای تجسمی از قبیل نقاشی با رنگ روغن نیز توسط اساتید به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

در بخش فضای مجازی نیز رشته های مختلفی وجود دارد و در مجموع حال و هوای دیگری در این بخش در جریان است. یکی از رشته‌های این بخش به نام نشریه الکترونیک در یکی از کلاس‌های خود بازی جدیدی را برای به تکاپو درآوردن ذهن نوجوانان طراحی کرده است. در این بازی یک خبر انتشاریافته توسط خبرگزاری‌های مختلف برای دانش آموزان بیان می‌شود و با دادن چند کاغذ و تصویر مختلف از آن‌ها می‌خواهند که تشخیص دهند این خبر با این نحوه نگارش توسط کدام خبرگزاری بین‌المللی انعکاس پیدا کرده است، به عبارتی هدف از این بازی این است که به نوجوانان نشان دهد که یک خبر چگونه می‌تواند به بیانات مختلف توسط هر خبرگزاری منعکس شود.

دیگر‌‌‌ رشته این بخش نرم‌افزار موبایل وب‌سایت است که با ابتکاری جدید دیگر دانش‌آموزان را در یک بازی با داده‌کاوی آشنا می‌کند. دانش‌آموزان از این ‌طریق، با بررسی فاکتورهای خرید مشتریان می‌توانند اطلاعاتی از جمله تعداد اعضای خانواده، جنسیت، حدود سنی و توانایی مالی را تشخیص می‌دهند. هدف از این رویداد نیز آشنایی دانش‌آموزان با داده‌کاوی است که آن‌ها چگونه می‌توانند با تفکر سنجش‌گرایانه اطلاعات شخصی افراد را به دست آورند.

آن چیزی که در بخش فضای مجازی بیش از هر چیز توجه هر بیننده را جلب می‌کند، خلاقیت در آموزش است. به گونه‌ای که حتی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی را نیز به گفت‌و‌گو با دانش‌آموزان در خصوص حس و حالشان در برخورد با این ایده‌های خلاقانه واداشت. حجت‌الاسلام پورثانی در این بخش مدت زمانی زیادی را با دانش‌آموزان به بحث و گفت‌و‌گو پرداخت.

برخلاف بخش فضای مجازی که هیاهوی دانش‌آموزان در بیان نظراتشان فضای سالن بهشت را پر کرده است، دانش‌آموزان در سکوت مشغول نوشتن شعر با خط نستعلیق هستند.

اما با پایان کلاس‌های متنوع امروز، آن چیزی که بیش از هر چیزی توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، همدلی، یکدلی، شور و شعف دانش‌آموزان از حضور در این جشنواره است. آن‌ها پس از خروج از هر کلاس با حس و حال خوب آموزه‌های خود از این کلاس‌ها را به دیگر دوستان‌شان توضیح می‌دهند و شاید این همان هدف اصلی این جشنواره باشد.

منتخبان این جشنواره فردا با حضور در آیین اختتامیه این رویداد در ایوان ری، دفتر این دوره از جشنواره فرهنگی هنری فردا را بسته و با کوله‌باری از تجربه راهی دیار خود می‌شوند.

قرار است در آیین اختتامیه، جایزه ویژه کودکان غزه به دانش‌آموزان حاضر در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری «فردا» اعطا شود.

جشنواره فرهنگی هنری امید فردا، روز شنبه ۶ آبان با معرفی نفرات برتر در بخش دختران به کار خود پایان می‌دهد و طی روزهای آینده، اردوگاه شهید باهنر میزبان پسران نوجوان ایران زمین است تا هنرمندی خود را به نمایش بگذارند.

دانش‌‌آموزخبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار