با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی برگزار شد:

افتتاح ۱۲ کارگاه دان کنی زرشک با اعتبار ۶ میلیارد تومان

بیرجند (پانا)- با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی، کارگاه دان کنی و شست‌و‌شوی زرشک به نمایندگی از ۱۲ کارگاه دان‌کنی زرشک در استان با اعتبار ۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

کد مطلب: ۱۴۱۴۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح ۱۲ کارگاه دان کنی زرشک با اعتبار ۶ میلیارد تومان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی در آیین افتتاح واحد فرآوری الماس سرخ ایران با قدردانی از اتاق تعاون استان برای جسارتی که برای برگزاری جشنواره ملی زرشک به خرج داده گفت: امیدواریم سال آینده صاحبان صنایع و مزارع بزرگ پای کار بیایند و این جشنواره با مشارکت آنها برگزار شود.

مهدی جعفری با اشاره به اینکه ۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک کشور مربوط به خراسان‌جنوبی است، افزود: تعداد بهره برداران این محصول در استان ۳۸ هزار نفر است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۶ تفاهم‌ نامه با پیش‌بینی ۶۰۰ میلیارد تومان در جشنواره ملی زرشک امضاشد که در همین راستا در جشنواره زرشک امسال فاز نخست شهرک‌ تخصصی زرشک در سربیشه، افتتاح می‌شود.
به گفته وی؛ از جشنواره سال گذشته تاکنون ۶ تفاهم‌نامه در حوزه فرآوری زرشک با ۴۷۷۰ تن محصول با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۷۱ نفر شروع شد که اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به احداث دو مجتمع بارگاهی زرشک در افین و زهان زیرکوه، تصریح کرد: نبود بارگاه زرشک یکی از مشکلات زرشک‌کاران بود که با ایجاد مجتمع‌ها، بخشی از مشکلات زرشک‌کاران در این منطقه رفع می‌شود.

جعفری تصریح کرد: برای تسهیل دغدغه دیگر کشاورزان در خصوص بارگاه زرشک مجتمع ‌های بارگاهی زرشک را واگذار کردیم اما کشاورزان اعتبار لازم برای ساخت ندارند و زمین ها بلااستفاده باقی مانده که از بنیاد علوی درخواست حمایت داریم.

وی، سطح زیر کشت محصول زرشک استان را ۲۴ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از جشنواره سال گذشته تاکنون ۴ هزار هکتار به سطح زیر کشت استان افزوده شده است.

به گفته وی؛ از سال گذشته تاکنون دستگاه‌های جدیدی نظیر دان کن و خشک کردن ساخته شده و در حوزه زنگ جارویی زرشک و طرح های پژوهشی هم با همکاری دانشگاه اقدامات خوبی انجام شد.

شایان ذکر است این ۱۲ کارگاه دان‌کنی زرشک در شهر و روستاهای گسک، تخته جان، آنیک، مسک، براندود،اسدیه، دره چرم، قهستان، منند، نوغاب و بیرجند با ظرفیت تولید ۱۲ تن زرشک در روز واقع شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار