رئیس سازمان انرژی اتمی:

دانش‌آموزخبرنگاران پانا در راه مقابله با ظلمت و سیاهی قدم گذاشته‌اند

دانش‌آموزخبرنگاران پانا در راهی قدم گذاشته‌اند که راه اعتلای کلمه حق است

تهران (پانا) - ‌رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت دانش‌آموزخبرنگاران پانا در راه مقابله با ظلمت و سیاهی قدم گذاشته‌اند.

کد مطلب: ۱۴۱۳۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزخبرنگاران پانا در راه مقابله با ظلمت و سیاهی قدم گذاشته‌اند

‌محمد اسلامی با حضور در سومین روز اردوی دانش‌آموزخبرنگاران پسر پانا اظهار کرد: شما در راهی قدم گذاشته‌اید که مقابله با ظلمت و سیاهی است. امام خمینی(ره) فرمودند انقلاب ما انفجار نور بود. نوری که ظلمت و سیاهی را از بین برد. همانطور که امروز در این دنیا که قانون جنگل بر آن حاکم است، رژیم خونخوار صهیونیستی با حمایت آمریکا و غربی‌ها مردم مظلوم و بی‌گناه غزه به‌خصوص زنان و کودکان را در فلسطین به خاک و خون می‌کشد. این‌ها جلوه‌هایی هستند که با قدرت رسانه و روایتگری، باطل خود را حق جلوه داده و حق که همان نور، روشن و واضح است را باطل نشان می‌دهند.

اسلامی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزخبرنگاران پانا در راهی قدم گذاشته‌اند که راه اعتلای کلمه حق است، افزود: استکبار و دنیای زور امروز با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران مخالف است و این نکته کلیدی و مهم و اختلاف مبنایی است.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت: دنیای استکبار در این راستا همواره با تهمت و افترا بحث هسته‌ای ایران را تحریم و دانشمندان ما را ترور کردند و خرابکاری صنعتی و انفجار و مزاحمت سیاسی کردند و با بلوای رسانه‌ای و القا به ذهن دنیا گفتند که هدف ایران از انرژی هسته‌ای، ساخت بمب اتمی است.

وی با بیان اینکه هیچگونه همکاری هسته‌ای با ما انجام نشده و کسی به ما کمک نکرده است، اظهار کرد: جوانان غیور و دانشمندان ایرانی آن‌چه به‌عنوان صنعت هسته‌ای‌ می‌شناسیم را ایجاد کرده و به‌صورت درون‌زا گسترش داده‌اند‌ و توانسته‌اند تراز فناوری هسته‌ای کشور را به تراز جهانی برسانند و این دستاورد مهمی است.

اسلامی خاطرنشان کرد: همه حملات و تحریم‌های آنان در برابر ایران با شکست مواجه شده و به همین دلیل خیلی عصبانی هستند و این جبهه‌ای است که شما در خط مقدم آن قرار دارید.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت: اتم و شکافت هسته‌ای را خداوند در طبیعت برای ما به هدیه گذاشته که از شکافت آن به قدرتی دست می‌یابیم که هم از آن می‌توانیم انرژی بگیریم و هم برای سایر سرفصل‌هایی که برای زندگی نیاز داریم از جمله صنعت، محیط زیست، آب و خاک، کشاورزی، مواد غذایی و امنیت غذایی استفاده کنیم. بنابراین گستره انرژی هسته‌ای، بی‌انتها است و محدودیت ندارد.

وی با بیان اینکه آخرین دستاوردی که امسال از آن رونمایی کردیم در حوزه رادیوداروها بود که به شدت کارساز است، افزود: شرکت داروسازی ما جزو شرکت‌های برتر دنیا و محصولات دارویی ما جزو سه تای اول دنیا به لحاظ کیفیت و اثربخشی است و سالی یک میلیون نفر از داروهای تولیدی شرکت رادیودارو بهره‌مند هستند در حالی که همین یک شرکت را تحریم کرده‌اند.

اسلامی ابراز کرد: اگر ما هسته‌ای نمی‌شدیم و اورانیوم را در معدن کشف نمی‌کردیم و کیک زرد تولید نمی‌کردیم و از آن سوخت تولید نمی‌کردیم و فرآیندهای مختلف را انجام نمی‌دادیم، طبیعی است که نمی‌توانستیم سالانه به یک میلیون بیمار در ایران خدمت کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در ادامه با اشاره به سایر مزایای انرژی هسته‌ای گفت: انرژی هسته‌ای از هدررفت مواد غذایی و محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند. در حوزه صنعت نیز سیستم عملکرد فرآیندها توسط سامانه‌ها اندازه‌گیری می‌شود که همین سیستم‌ها را به ما تحریم کرده بودند.

وی با بیان اینکه می‌خواستند تمام پیچ و مهره‌های آب سنگین را باز‌ و آن را خُرد کنند، اظهار کرد: سال‌ها در این زمینه فشار می‌آوردند اما به کوری چشم آن‌ها امروز خالص‌ترین و باکیفیت‌ترین آب سنگین ایران در اراک است. این موضوع مهمی است که بر اساس دانش بومی به آن رسیده‌ایم و سهم بزرگی در توسعه فناوری‌های نوین داریم.

اسلامی خاطرنشان کرد: برای مثال؛ صفحه تلویزیون‌ها که روزبه‌روز نازک‌تر می‌شوند بر پایه مشتقات انرژی آب سنگین است که اگر نداشتیم به این بلوغ و پیشرفت نمی‌رسیدیم. یکی دیگر از مشتقات آب سنگین این است که با یک قطره خون نوزاد در بدو تولد می‌توان از ۵۶ مورد بیماری که ممکن است نوزاد با آن مواجه شود، جلوگیری کرد و با تغذیه و دارو می‌توانند این بیماری‌ها را از بدو تولد از بچه دور کنند‌ که این یک اتفاق بزرگ است.

وی با تاکید بر اینکه علم و فناوری را در خدمت صلح می‌خواهیم، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای انرژی هسته‌ای، پلاسما است. حدود ۲ درصد از سهم عالم هستی شامل گاز و مایع و جامد است و بقیه مثل رعد و برق، پلاسما است. با پلاسما چندین خدمت به مردم توانسته‌ایم انجام دهیم که یکی پلاسماتراپی برای مقابله با سرطان است. دیگری در بخش کشاورزی است که طی روزهای آینده اولین کارخانه‌ای که سم‌زدایی پلاسما را ایجاد کرده را در کرمان افتتاح خواهیم کرد.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی هسته‌ای با اشاره به تولید برق از انرژی هسته‌ای گفت: با تغییراتی که در شرایط اقلیم به وجود آمده، همه مکلف هستند از ایجاد آلایندگی در محیط زیست و توسعه گازهای مونواکسید کربن جلوگیری کنند. بنابراین مهمترین انرژی پاک، انرژی اتمی است.

وی اظهار کرد: کشور فرانسه که بالاترین مزاحمت هسته‌ای را برای ایران از اول انقلاب ایجاد کرده، ۷۶ درصد برق خود را از اتم تولید کرده است.

اسلامی با بیان اینکه امروز برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای را به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز کرده‌ایم که افق ۲۰ ساله ما را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: ظرفیت نیروگاه بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات است که تاکنون بیش از ۶۱ میلیارد کیلووات ساعت، برق تولید و به شبکه تزریق کرده‌ایم و میزان آلایندگی که صرفه‌جویی کرده به اندازه بیش از ۹۷ میلیون بشکه نفت بوده است که اگر بشکه‌ای ۸۰ دلار حساب کنیم در مجموع ۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی شده است.

وی افزود: در ‌۱۰ سالی که نیروگاه ایجاد شده، هزینه‌های خود را با این صرفه‌جویی‌ها درآورده است. ‌ضمن اینکه انرژی پایدار و قابل بازیابی است.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در پایان به سوالات دانش‌آموزخبرنگاران پانا پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار