معاون آموزشی دبیرستان طلوع فجر ملارد:

مطالعه صحیح، پلی برای ترقی و پیشرفت دانش‌آموزان است

ملارد (پانا) - معاون آموزشی دبیرستان طلوع‌فجر ملارد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین پل ترقی و پیشرفت دانش‌آموزان در دروس را مطالعه صحیح و دقیق و برنامه‌ریزی شده عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۳۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
مطالعه صحیح، پلی برای ترقی و پیشرفت دانش‌آموزان است

زهرا حاجی‌اسفندیاری، معاون آموزشی مدرسه طلوع‌فجر ملارد، در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «یادگیری یک فرایند بسیار مهم است، یعنی تغییر رفتار تدریجی و پویا و طی کردن مراحل آن، از ورود اطلاعات پردازش و ذخیره سازی در مغز و به یاد آوردن آن در زمان مورد نیاز. همچنین مهم‌ترین عامل یاد گرفتن، فعالیت و خواست خود یادگیرنده است و نکته اصلی خواستن و شروع کردن است.»

حاجی اسفندیاری افزود:«هنگامی که یک دانش‌آموز، وارد دنیای خواندن درس‌ها و یادگیری و پیگیری مداوم و شرکت در آزمون‌های مختلف می‌شود، از روی نتایج عملکرد، نقاط ضعف و قوت او مشخص می‌شود. معمولا دانش‌آموزان، درسی را که به آن علاقه ندارند کمتر مطالعه می‌کنند؛ این باعث می‌شود که نمره پایینی بگیرند و نمره پایین باعث دلزدگی بیشتر می‌شود و این چرخش ادامه دارد. ولی اگر با عواملی مانند پاداش‌دادن به دانش‌آموز با کمترین پیشرفت، یا توجه دادن به او در مورد تاثیر آن درس در بالا رفتن راندمان کلی یا معدل و علاقمند‌شدن دانش‌آموز به معلم آن درس، باعث نتیجه بهتری می‌شود.»

وی در ادامه افزود:«من همیشه به دانش‌آموزان تأکید می‌کنم اگر به درسی هم علاقه ندارید، مانند دارویی که ناگزیرید آن را بخورید چون برای سلامتی شما مفید است، به مطالعه دقیق دروس خود نیز کوشا باشید. چرا که برای پیشرفتتان لازم است. همچنین نداشتن انگیزه و هدف، یکی دیگر از مشکلات دانش‌آموزان‌ در مبحث یادگیری دروس است که برخی آن را نادیده می‌گیرند. در حالی که اصلی‌ترین عامل یادگیری دانش‌آموزان، انگیزه و هدف است. آن‌ها سعی کنند به شناخت کلی از خود و اهدافشان دست یابند. این‌که در پایان سال تحصیلی می‌خواهند در چه جایگاهی باشند.»

وی در رابطه با بهبود روند یادگیری دانش‌آموزان تصریح کرد:«تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به یک یادگیری صحیح، می‌تواند راه را برای یادگیری، هموار و نسبتا راحت‌تر کند و در نتیجه بتوانند اهداف کلی و بزرگ خود را به اهداف کوچک تقسیم کرده و هر روز برای رسیدن به آنها تلاش کنند. مثلاً موفقیت در پرسش‌های روزانه کلاسی، در ادامه آزمون‌های ماهانه و مستمر امتحانات پایان ترم و پایان سال و اهداف کلی‌تر مثل موفقیت در آزمون نهایی و کنکور و قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه است.»

اسفندیاری در پایان گفت:«دانش‌آموزان باید روش‌های صحیح مطالعه هر درس را، از دبیر مربوطه آن سؤال کنند و با برنامه‌ریزی و پشتکار، مطالعه صحیح و تمرین و تکرار حتما موفق خواهند شد. البته عواملی مانند خانواده، مدرسه، جامعه و دوستان، می‌تواند در یادگیری دانش‌آموزان تأثیر زیادی داشته باشد و اگر محیط آموزشی، فضای رقابتی سالم و غنی از امکانات مادی و معنوی، فراهم باشد و خانواده نیز تشویقگر و حمایت کننده و پیگیر باشند می‌توانند در دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کنند، و زمینه موفقیت و تعالی آنها را فراهم کنند.»

خبرنگار: نیلوفر شاه‌آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار