در ۱۸ روز نخست سال آبی جاری؛

تامین آب مورد نیاز کشور توسط سدهای مهم چقدر بود؟

تهران (پانا) - سدهای مهم و بزرگ کشور در ۱۸ روز نخست سال آبی جاری تأمین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف را به‌گونه‌ای انجام داده‌اند که وضعیت بهتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم زده است.

کد مطلب: ۱۴۱۲۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
تامین آب مورد نیاز کشور توسط سدهای مهم چقدر بود؟

وضعیت بارشی کشور گرچه در هفت روز ابتدایی سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳) خیلی مناسب نبود، اما با گذشت چند روز و افزایش میزان بارش‌ها وضعیت مطلوب‌تری را رقم زد.

همین امر اثر مثبتی بر روی ورودی سدها از خود بر جای گذاشت، به‌گونه‌ای که چهار سد مهم و تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی در ۱۵ روز نخست سال آبی جاری با رشد بیش از ۱۰۰ درصد حجم ورودی آب روبه‌رو شدند.

گزارش اخیر مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور این چهار سد را سد اکباتان، زاینده‌رود، ایلام و سد کرخه عنوان کرده بود.

براین‌اساس، سد اکباتان در استان همدان که سال گذشته با کم‌آبی شدید روبه‌رو شده بود، از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ مهر چهار میلیون مترمکعب آب در مخزن آن ذخیره شده که نسبت به سال گذشته از رشد ۶۹۸ درصدی برخوردار شده است. درصد پُرشدگی فعلی این سد هم ۱۰ درصد گزارش شده است.

سد زاینده‌رود اصفهان نیز که سال گذشته با مشکل روبه‌رو شد، از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ مهر دارای ۴۲۴ میلیون مترمکعب ذخیره آب شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۷۵ درصدی را نشان می‌دهد. این سد در حال حاضر ۳۴ درصد پرشدگی دارد.

سد ایلام در استان ایلام هم در مدت یاد شده ۴۹ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که نسبت به سال گذشته رشد ۱۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. این سد نیز اکنون ۸۰ درصد پرشدگی دارد.

سد کرخه در استان خوزستان با یک میلیارد و ۸۰۶ میلیون مترمکعب ذخیره آب نسبت به سال گذشته از رشد ۱۲۶ درصدی برخوردار شده است. درصد فعلی پرشدگی این سد ۳۴ درصد است.

در این زمینه، سخنگوی صنعت آب ایران گفت: در ۱۸ روز ابتدای پاییز، میزان خروجی آب از سدهای کشور نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته که همچنان نشانگر افزایش میزان تأمین مصارف از محل سدها است.

به گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، «فیروز قاسم‌زاده» درباره وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۸ مهرماه افزود: ورودی سدهای کشور از نیم میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۶۶۰ میلیون مترمکعب افزایش‌یافته است که نشان از رشد ۲۴ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

وی درباره خروجی سدهای کشور ادامه‌داد: خروجی سدهای کشور از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است که همچنان نشانگر افزایش میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۲ معادل ۲۰ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان‌کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۳۷۰ میلیون مترمکعب بوده است.

قاسم‌زاده گفت: این میزان، معادل ۴۲ درصد پرشدگی است و نشان می‌دهد که حجم آب موجود در سدهای کل کشور ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

با این‌حال، گزارش تازه مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که وضعیت کم‌بارش در سال آبی جدید در حوضه‌های آبریز اصلی و درجه دوم تداوم دارد.

بر اساس این گزارش، برای هفته جاری وقوع بارش در نواحی شمالی پیش‌بینی می‌شود. همچنین باتوجه‌به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش برای مناطق شمال و شمال غرب کشور مورد انتظار نیست.

در عین‌ حال سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از تشدید بارش‌ها با احتمال ریزش تگرگ طی امروز و فردا در ۱۰ استان خبر داد و اعلام‌کرد: احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر همراه با کاهش محسوس دما و خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار