مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش:

اولیا در مدارس شاهد، مطالبه‌گری و نقش‌آفرینی کنند

استانداردسازی و کیفیت‌بخشی مدارس شاهد در دستور کار است

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، اولیا را یکی از اضلاع ارکان تعلیم و تربیت دانست و تاکید کرد که اولیا باید در امور مدارس، مطالبه‌گر و نقش‌آفرین باشند.

کد مطلب: ۱۴۱۰۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
اولیا در مدارس شاهد، مطالبه‌گری و نقش‌آفرینی کنند

زهرا پناهی‌روا در ویژه‌برنامه گفت‌وگوی زنده از شبکه شاد در خصوص مدارس شاهد اظهار کرد: تلاش مدیران مدارس ‌همراه با ‌گفت‌وگو باید باشد. همه مدیران با هم در تعامل با هم باشند تا در جهت تحول نظام تعلیم و تربیت، همصدا بوده و در راستای اجرای سند تحول بنیادین بتوانیم نقش‌آفرینی داشته باشیم.

وی با اشاره به تغییرات صورت‌گرفته در سامانه ثبت‌نام مدارس شاهد در سال تحصیلی 1403 - 1402 خاطرنشان کرد: از مدیران مدارس در انجام فرآیند ثبت‌نام و همچنین پروژه مهر قدردانی می‌شود.

پناهی‌روا خطاب به اولیای دانش‌آموزان اعلام کرد: به دنبال نقش‌آفرینی اولیایی هستیم که فرزندان خود را در مدارس شاهد ثبت‌نام کرده‌اند. نقش آن‌ها می‌تواند سبب شکوفا کردن استعداد دانش‌آموزان و پیشبرد اهداف مدارس شود. اولیا نقش خود را به عنوان یکی از ارکان نظام تعلیم و تربیت باید بتوانند ایفا کنند که در اینجا نقش انجمن اولیا یکی از راهکارها می‌تواند باشد.

وی تاکید کرد: نمی‌خواهیم حضور اولیا در مدارس به‌صورت سَرسَری باشد بلکه می‌خواهیم نقش‌آفرینی و مطالبه‌گری اولیا را داشته باشیم چرا که حضور اولیا در مدرسه مهم است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال در ثبت‌نام دانش‌آموزان، فرمی برای نقش‌آفرینی و مشارکت اولیا در مدارس گذاشتیم تا مشارکت کنند چرا که حضورشان در مدارس مهم است. تربیت را نباید فقط بر عهده عوامل مدرسه بگذاریم بلکه یکی از ارکان اصلی تعلیم و تربیت، خانواده‌ها و اولیا هستند بنابراین اضلاع تربیت را نباید نادیده بگیریم.

وی خطاب به دانش‌آموزان گفت: امسال، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما استانداردسازی و کیفیت‌بخشی به مدارس شاهد است تا جذابیت در دروس و فرآیند یاددهی و یادگیری داشته باشیم. شما نقش زیادی در رشد و ارتقای خود می‌توانید داشته باشید.

پناهی‌روا با بیان اینکه سال‌های سختی در دوران شیوع ویروس کرونا داشتیم و سال قبل نیز که مدارس به‌صورت حضوری برگزار شد، تمرینی برای نقش‌آفرینی دانش‌آموزان شد، خاطرنشان کرد: امسال در مسائل آموزشی و تربیتی را برای شما در نظر گرفته‌ایم که خود دانش‌آموز با کمک تشکل‌های دانش‌آموزی در مدارس باید به‌طور قوی عمل کنند چرا که مشارکت دانش‌آموز برای ما بسیار مهم است و نقش‌آفرینی دانش‌آموز برای فعالیت‌های مدرسه می‌تواند موثر و مفید باشد تا مدرسه از حالت سکون به یک مدرسه شاد و بانشاط و تحولی تبدیل شود.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما آینده‌سازان ایران اسلامی هستید و ما نگاه ویژه‌ای به شما داریم و شما هم باید این نگاه را به خودتان داشته باشید که گام اول در این مسیر، تذهیب و تزکیه و گام بعدی مهارت‌آموزی است.

وی با بیان اینکه امسال 2 کار را در کنار کلاس‌های تقویتی و آموزشی برای دانش‌آموزان مدارس شاهد در نظر گرفته‌ایم، اظهار کرد: این 2 کار شامل کلاس‌های مهارتی و تربیتی است. می‌خواهیم فعالیت‌هایی را یاد بگیرید که تاکنون در مدارس نبوده و مدارس شاهد در این زمینه الگویی برای همه مدارس شوند و بتوانیم مهارتی را یاد بدهیم که نیاز جامعه است. همچنین امسال کیفیت‌بخشی و توانمندسازی را برای همه معلمان در نظر گرفته‌ایم.

پناهی‌روا در ادامه در پاسخ به سوال تعدادی از مخاطبان در خصوص شهریه مدارس شاهد گفت: مدارس شاهد، مدارس دولتی خاص هستند که به لحاظ کلاس‌های تقویتی و مکمل که دارند، ‌شهریه‌ای از دانش‌آموزان گرفته می‌شود که بسیار اندک است و در واقع شهریه نیست بلکه کمک‌سرانه کلاس‌های تقویتی و مهارتی است که جزو برنامه‌های مدرسه است و چون جزو برنامه مدارس است باید همه دانش‌آموزان پرداخت کنند. بنابراین مبلغی برای هزینه کلاس‌ها گرفته می‌شود تا هزینه کادر اجرایی و معلمان تامین شود و اگر قرار به دریافت شهریه باشد، بیشتر از این‌ها باید گرفته شود.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استقبال فراوانی از سوی اولیا و دانش‌آموزان از مدارس شاهد شده است، اظهار کرد: علی‌رغم این استقبال، محدودیت‌هایی در مدارس شاهد به لحاظ تعداد و ظرفیت وجود دارد. بنابراین امسال امتیازاتی که برای جامعه ایثارگران پیش‌بینی کردیم، بیشتر از سال‌های قبل بود تا بتوانیم بیشتر شاهد حضور این قشر در مدارس شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام در مدارس بر اساس کسب امتیاز است، خاطرنشان کرد: امسال حتی امتیازاتی به نوه ایثارگران داده شد و امتیازات دیگری نیز به فرهنگیان و دانش‌آموزانی که رتبه‌های برتر داشتند، تعلق گرفته است. بنابراین امتیازات کسب‌شده، دانش‌آموزان را وارد مدارس می‌کند و هر دانش‌آموزی که امتیاز بالایی داشته باشد می‌تواند وارد مدارس شاهد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار