چرا وعده صبحانه برای دانش‌آموزان مهم است

تهران (پانا) - کودکانی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر در معرض بیماری‌های متابولیک مانند قند خون بالا، افزایش قند خون، سطوح غیرطبیعی کلسترول و چربی اضافی در ناحیه کمر هستند. این شرایط خطر ابتلا به دیابت، سکته و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۴۱۰۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
چرا وعده صبحانه برای دانش‌آموزان مهم است

خاطرات کودکی بیشتر دانش آموزان پر از حسرت زود بیدار شدن‌هاست. آن زمان‌ها که یک دقیقه‌ خواب بیشتر آرزو بود و گاهی برای کمی دیرتر بلند شدن شب‌ها با روپوش و لباس مدرسه به تخت خواب می‌رفتند. دیگر زمانی برای صبحانه خوردن نمی‌ماند و وعده صبحگاهی همان لقمه کوچکی بود که مادر با اصرار در کیف دانش آموز می‌گذاشت اما این وعده غذایی می‌تواند در یادگیری و سلامت دانش‌آموزان تاثیر زیادی داشته باشد. در مقاله‌ای که سایت healthychildren منتشر کرده تغدیه مناسب برای وعده صبح دانش‌آموزان پیشنهاد شده است. این مقاله با این پرسش شروع شده که چرا وعده غذایی صبح اهمیت دارد؟ و خطاب به والدین گفته است: شاید نوجوان شما بعد از به صدا درآمدن زنگ ساعت همچنان در خواب باشد و زمانی برای صبحانه نداشته باشد یا با خوراکی‌های اشتباه آنها را سیر کرده باشید یا به‌طور کلی تمایلی به خوردن صبحانه نداشته باشد. فراموش کردن گاه به‌گاه خوردن صبحانه غیرعادی نیست اما اگر این موضوع عادی شود، بر سلامت و عملکرد دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد.

صبحانه به عنوان اولین وعده غذایی به کودکان برای شروع روز انرژی می‌دهد. با وجود این بخشی از کودکان در سن مدرسه صبحانه را حذف می‌کنند. نوجوانان 12 تا 19 ساله بیشتر از سنین دیگر وعده صبحانه خود را حذف می‌کنند. همچنین زنان زودتر از مردان صبحانه را حذف می‌کنند. کودکان در هر سنی انواع و اقسام بهانه‌ها را برای حذف صبحانه دارند. برخی غذاهای سنتی صبحانه را دوست ندارند و برخی برای جلوگیری از افزایش وزن، وعده غذایی صبحگاهی را حذف کنند. بسیاری از نوجوانان بزرگتر تا پاسی از شب مشغول تکالیف، فعالیت‌های فوق برنامه و کارهای نیمه وقت هستند. آنها دیر به رختخواب می‌روند، سپس بلند می‌شوند و با عجله به مدرسه می‌روند و زمانی برای غذا خوردن باقی نمی‌گذارند.

در این مقاله تاکید شده طبیعی است که نوجوانان تا ساعت 11 شب نتوانند به خواب بروند و صبح دیرتر از خواب بیدار می‌شوند و بیشتر کودکان کم خواب ترجیح می‌دهند 15 دقیقه بیشتر چرت بزنند و بعد برای خوردن یک کاسه غلات از خواب بلند شوند. علاوه بر این، زمانی که کودکان به اندازه کافی نمی‌خوابند، ممکن است بیش از حد خسته یا حالت تهوع صبحگاهی داشته باشند.

در ادامه این مقاله 6 نکته برای راحت‌تر و سالم‌تر کردن صبحانه به والدین پیشنهاد شده از جمله این که اطمینان حاصل کنید که فرزندتان آنقدر زود به رختخواب می‌رود که به موقع از خواب بیدار شوند و صبحانه بخورد. خواب یک عنصر حیاتی در سلامت کلی کودکان بدون توجه به سن آنها است. همچنین در صورت امکان صبحانه را با هم به عنوان خانواده بخورید، در حالت ایده‌آل، کل خانواده می‌توانند برای صبحانه کنار هم بنشینند. تحقیقات نشان می‌دهد که خانواده‌هایی که با هم غذا می‌خورند، غذای سالم‌تری دارند. همچنین به والدین این فرصت را می‌دهد که از نظر تغذیه و رفتارهای غذایی به عنوان الگو عمل کنند.

در ادامه تاکید شده که برای اینکه تصمیم بگیرید چه چیزی برای یک وعده صبحگاهی خوب است، نیازی به محدود شدن با برچسب ندارید. به پروتئین، میوه‌ها و سبزیجات فکر کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما غذاهای معمولی صبحانه مانند تخم مرغ، نان تست یا غلات را دوست ندارد، این گزینه‌ها را امتحان کنید:

موز منجمد: یک موز را در ماست آغشته کنید. آن را در غلات خرد شده بغلتانید و فریز کنید.

میلک شیک: شیر، میوه و یخ را در مخلوط کن بریزید.

صبحانه کره بادام زمینی: کره بادام زمینی را روی کراکرهای گندم کامل، برش های سیب بمالید.غذاهای باقی مانده: آنچه از وعده غذایی دیشب باقی مانده است را سرو کنید. انتخاب های خوب شامل اسپاگتی مرغ یا گندم کامل است.

می توانید صبحانه را از شب قبل آماده کنید و به عبارت دیگر، از قبل برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، برای تنظیم صبحانه شب قبل، می توانید:

تخم مرغ آب پز سفت آماده کنید.

میوه های تازه را برش بزنید.

غلات سرد مورد علاقه فرزندتان را بنوشید.

مافین ها را بپزید و به اندازه های سرو تقسیم کنید.

همچنین غذاهای آماده را در دسترس داشته باشید. صبحانه‌ای که از چهار گروه اصلی غذایی تشکیل شده باشد بهترین است. اما اگر این کار موثر نبود، داشتن غذاهای صبحانه سریع در دسترس فرزندتان برای گرفتن و خوردن در راه مدرسه بهترین چیز بعدی است. گزینه‌های خوب عبارتند از:

تخم مرغ آب پز سفت

کلوچه های خانگی

ماست

غلات خشک

شکلات انرژی زا

میوه تازه یا خشک

نان شیرینی با پنیر خامه ای کم چرب

اگرچه نوجوان شما ممکن است آنها را دوست داشته باشد، چای، قهوه و نوشیدنی های انرژی زا را کنار بگذاریدزیرا کافئین باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب در نوجوانان می شود. شیر نوشیدنی ایده آلی برای کودک یا نوجوان در وعده صبحانه است زیرا حاوی پروتئین و سایر مواد مغذی است. این پروتئین به جلوگیری از احساس گرسنگی کودک یا نوجوان شما کمک می کند. همچنین برخی از مدارس امکان خوردن این وعده را در مدرسه می دهند و می‌توان پیشنهاد کرد این وعده هماهنگ در مدرسه خورده شود.

کارشناسان معتقدند که واداشتن کودکان به خوردن صبحانه مهم است. صبحانه با فواید زیادی همراه بوده است، از جمله، داشتن وزن ایده آل، افزایش وزن و چاقی یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، تقریباً 21 درصد از کودکان 6 تا 12 ساله و بیش از 22 درصد از نوجوانان 12 تا 19 ساله چاق هستند. چاقی می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند دیابت، مشکلات تنفسی، مشکلات مفصلی و بیماری قلبی شود.

یک بررسی در سال 2019 از مطالعات در ژورنال Nutrients نشان داد که کودکان و نوجوانانی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر در معرض اضافه وزن یا چاقی هستند. این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که بسیاری از کودکانی که صبحانه را حذف می‌کنند، تمایل دارند در اواخر روز غذاهای ناسالم بخورند. خوردن صبحانه متابولیسم کودک شما را فعال می‌کند. این بدان معناست که بدن آنها شروع به سوزاندن کالری می‌کند. همچنین خوردن صبحانه باعث می‌شود که این افراد بعداً در روز پرخوری کنند، زیرا از نخوردن صبحانه گرسنه هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن صبحانه بر عملکرد مدرسه تأثیر مثبت دارد. آنها تمرکز بهتر و انرژی بیشتری دارند. یافته های یک تحقیق علمی نشان می دهد که بچه‌هایی که صبح قبل از آزمون صبحانه می‌خورند، نمرات بیشتری در ریاضیات، املا و خواندن دارند. خوردن صبحانه عملکرد کودکان را در تست‌های واژگان، مسائل ریاضی و کارهای ذهنی چالش برانگیز بهبود می‌بخشد. همچنین به آنها کمک می کند تا با ناامیدی بهتر کنار بیایند.

به نظر می رسد کودکانی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر در معرض بیماری های متابولیک مانند قند خون بالا، افزایش قند خون، سطوح غیرطبیعی کلسترول و چربی اضافی در ناحیه کمر هستند. این شرایط خطر ابتلا به دیابت، سکته و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. کودکانی که صبحانه می‌خورند به طور کلی سلامت بهتری دارند. این ممکن است به دلیل انواع غذاهایی باشد که معمولاً خورده می‌شوند. صبحانه به شما این فرصت را می‌دهد که کودک خود را با برخی از مواد مغذی کلیدی که ممکن است در بقیه روز از دست بدهد، تقویت کنید، از جمله فیبر، صبحانه زمان بسیار خوبی برای مصرف فیبر به شکل غلات و نان های سبوس دار است. فیبر می تواند به کنترل وزن و یبوست کمک کند. همچنین به پیشگیری از بیماری قلبی و دیابت کمک می کند و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد.

همچنین صبحانه راه خوبی برای تغذیه کودک شما با کلسیم استخوان ساز و ویتامین D است. تا اوایل 20 سالگی آنها به ساختن استخوان ادامه می دهند. ویتامین D همچنین ممکن است ایمنی را تقویت کرده و به جلوگیری از کمک کند. بهترین راه برای دریافت ویتامین D از طریق غذاهاست. غذاهایی مانند غلات صبحانه، شیر و ماست غنی شده با ویتامین D هستند که همگی برای خوردن صبحگاهی عالی هستند. تخم مرغ و ماهی های چرب مانند سالمون نیز منابع خوبی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار