هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با پانا:

هدف جمهوری آذربایجان کشاندن ایران به درگیری نظامی است

مساله قره‌باغ برای ارمنستان و ایران بسیار حائز اهمیت است

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین‌الملل، هدف اقدامات آذربایجان در منطقه قره‌باغ را کشاندن ایران به یک درگیری نظامی دانست و گفت تلاش جمهوری‌اسلامی ایران بر این است که بدون دخالت نظامی به حل این مشکل بپردازد.

کد مطلب: ۱۴۰۹۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
هدف جمهوری آذربایجان کشاندن ایران به درگیری نظامی است

حسن هانی‌زاده در خصوص تحرکات اخیر در منطقه قفقاز، گفت: «تحرکات اخیری که در منطقه قفقاز صورت گرفته است، نشان‌دهنده‌ این موضوع است که جمهوری آذربایجان در پی تغییر ژئوپلیتیک منطقه و تسلط کامل بر قره‌باغ است. مساله قره‌باغ برای ارمنستان و ایران از لحاظ استراتژیک بسیار حائز اهمیت است بر همین اساس طرحی از سوی رژیم صهیونیستی، ترکیه و جمهوری آذربایجان در دست اجراست که هدف آن قطع ارتباط راه‌های شمال به جنوب از طریق منطقه زنگزور است، که این منطقه جاده استراتژیک ایران به سمت کشورهای اوراسیا است. چنانچه این ارتباط قطع شود، ایران برای ارسال کالاهای خود به آسیای‌میانه با مشکل مواجه خواهد شد.»

وی افزود: «تلاش باکو برای تسلط کامل بر قره‌باغ و اخراج ارمنی‌های ساکن در منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ نشان‌دهنده‌ خطرناک بودن این طرح است. الهام علی‌اف در این طرح به طور جدی و با پشتوانه ترکیه و اسرائیل در صدد عملیاتی کردن این طرح است.»

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری‌ اسلامی ایران وارد درگیری نظامی با آذربایجان نخواهد شد، گفت: «ایران تلاش دارد در درجه اول با تشکیل یک کمیته مشترک شامل ایران، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و روسیه مساله را با گفت‌و‌گو حل کند اما به نظر می‌رسد که جمهوری‌آذربایجان و شخص الهام‌ علی اف در حال اجرایی کردن نقشه تخریبی رژیم صهیونیستی است که هدف آن کشاندن پای جمهوری‌ اسلامی ایران به یک درگیری نظامی است. طبیعتا ایران در این دام قرار نخواهد گرفت و سعی خواهد کرد مساله را با گفت‌و‌گو و وساطت روسیه حل کند؛ چرا که روسیه در گذشته نیز میانجی‌گری کرده و با کمک مسکو مساله رفع شده است.»

سازمان‌ملل نباید به الهام علی‌اف اجازه آتش‌بازی و برقراری جنگ منطقه‌ای را بدهد

هانی‌زاده تاکید کرد: «تلاش جمهوری‌ اسلامی ایران بر این است که بدون دخالت نظامی به حل این مشکل بپردازد اما اگر الهام علی‌اف به دنبال تسلط بر قره‌باغ و قطع جاده ارتباطی زنگزور باشد، ایران ناچار خواهد بود که با استفاده از قوه قهریه، با این طرح خطرناک رژیم صهیونیستی مقابله کند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص ورود هیات سازمان‌ ملل به قره‌باغ و اهدای کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به مردم قره‌باغ نیز اظهار کرد: «متاسفانه سازمان‌ملل تنها جنبه‌های انسانی مساله را مورد توجه قرار داده است و به مسائل استراتژیک و تغییر معادلات منطقه‌ای توجه چندانی نداشته است. چنین اقداماتی نمادین است. هیات اعزامی سازمان‌ملل صرفاً وضعیت مهاجرین ارمنی را پایش می‌کند. سازمان‌ملل نباید به الهام علی‌اف اجازه آتش‌بازی و برقراری جنگ منطقه‌ای را بدهد؛ اما متاسفانه این سازمان به وظایف خود برای حفظ صلح جهانی در منطقه، به‌درستی عمل نمی‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار