در موزه ملک رخ داد؛

اولین رویداد ملی پادکست فارسی آغاز شد

تهران (پانا) - اولین رویداد ملی پادکست فارسی، با حضور خبرنگاران در کتابخانه و موزه ملک تهران آغاز به کار کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۸۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
اولین رویداد ملی پادکست فارسی آغاز شد

نشست اولین رویداد ملی پادکست فارسی با حضور وحید اسدی، سیاوش صفاریان‌پور، اسماعیل باستانی و با اجرای فرزاد حسنی در مجموعه کتابخانه و موزه ملک برگزار شد.

در ابتدای این نشست اسماعیل باستانی، فعال رسانه‌ای و داور این جشنواره عنوان کرد: امروز پس از یک دهه، پادکست برای همه مردم شناخته شده است، این پدیده نوظهور که توانسته است جای خود را در کمتر از ۱۰ سال در زندگی مردم پیدا کند، به نوعی حتی رادیو را رد کرده است. سالهای اخیر رسانه در ایران دچار تحول شده است ولی پادکست مانند ارتش یک‌نفره ثابت مانده است.

وی در ادامه افزود: برنامه‌های رادیویی سر ساعت مُعَین و مشخص پخش و تمام می‌شود و کمتر کسی به سراغ آرشیو پخش می‌رود، اما پادکست به شکلی است که هرکسی اراده کند می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

حمید اسدی، دبیر جشنواره با اشاره به دلیل حضور رادیو در کنار پادکست گفت: چرخه‌ تولید و انتشار پیام در یک دهه اخیر دچار دگرگونی شده است. امروز همه‌ فعالیت‌های ادیتور، فیلمبردار، گزارشگر و‌... برای تهیه پادکست یکی شده است. رادیو عمری ۸ دهه‌ای در ایران دارد و در تمامی ادوار مأنوس با مردم ایران بوده است. اکنون نیز مردم رادیو را از طریق موبایل‌های خود دنبال می‌کنند. دلیل اصلی اینکه رادیو به عرصه پادکست پا گذاشته است، استقبال از روایتگری و قصه‌گویی درست است.

وی ادامه داد: پادکست یکی از بستر‌های رادیو است که گروه اصلی مخاطب آن قشر نوجوان و جوان هستند. خود من نیز سالها است که پادکست گوش می‌کنم و بیشتر از دوره‌های آموزشی از پادکست‌ها یاد گرفته‌ام، جوانان در مترو، در ماشین با یک موبایل به راحتی پادکست گوش می‌کنند. حال طی این رویداد که ۷ برگزیده خواهد داشت، پادکستر‌های ما می‌توانند با پادکستر‌های آزاد رقابت کنند و خود را محک بزنند.

در این نشست همچنین مطرح شد که یک برنامه ۳۰ قسمتی رادیو ساخته می‌شود و پس از پخش فصل، انتقادات به عوامل می‌رسد که در فصل دوم به آن رسیدگی کنند اما درخصوص پادکست، پادکست ساز پس از پخش قسمت اول، نظرات و پیشنهادات مخاطبان را در ساخت قسمت دوم پادکست رعایت می‌کند.

در ادامه مراسم، باستانی تصریح کرد: دغدغه جامعه ما و جامعه جهانی مسئله آگاهی است و پادکست‌سازها سعی دارند بی کم و کاست روایت‌گری کنند تا سطح آگاهی جامعه را بالا ببرند.

در ادامه این نشست سیاوش صفاریان‌پور یکی دیگر از داوران جشنواره گفت:«به عقیده‌ من پادکست هیچ‌گاه از رادیو جدا نبوده است، بر اساس تعریفی که از پادکست وجود دارد، پادکست برنامه‌ای صوتی است که در بستر اینترنت پخش می‌شود و بر اساس این تعریف است که اکثر صوت های منتشر شده در فضای مجازی، تحت عنوان پادکست شناخته می‌شوند.

در بخش دیگری از این نشست فرزاد حسنی خطاب به حضار گفت: رادیو شنیدن به نوعی تقلید از بانوان است که چندکار را باهم انجام می‌دهند، در کنار رادیو و پادکست که گوش می‌کنیم، می‌توانیم به چند کار دیگر خود بپردازیم.

وحید اسدی نیز با اشاره به فراگیری رادیو گفت: ما در رسانه فراگیر و رادیو، برنامه‌ای ملی و حتی جهانی درست می‌کنیم و دیر متوجه می‌شویم که مخاطبان به این برنامه رادیویی علاقه داشته‌اند یاخیر، اما در پادکست سریعا متوجه واکنش مخاطبان می‌شویم و قسمت‌های بعدی را به نظر مخاطب اصلاح می‌کنیم.

اسماعیل باستانی با انتقاد به اینکه هر صوتی که در فضای مجازی پخش می‌شود را نمی‌توان پادکست نامید گفت: کتاب صوتی و نمایش رادیویی را نمی‌توان پادکست نامید. وقتی کسی از شما سوال می‌کند که پادکست گوش می‌کنید، نگویید که بله کتاب صوتی گوش می‌کنم چون کتاب‌صوتی پادکست به حساب نمی‌آید.

در ادامه مراسم فرزاد حسنی از خبرنگاران حاضر برای پرسش سوال، دعوت به عمل آورد.

یکی از خبرنگاران با بیان اینکه در طول جلسه تعاریف گوناگونی از پادکست‌ ارائه شده، دقیق‌ترین مفهوم پادکست‌ را خواسته و درخصوص دایره شرکت‌کنندگان جشنواره پرسید.

صفاریان‌پور پاسخ داد: هر صوتی که از وب پخش شود شامل پادکست نمی‌شود مگر اینکه به عنوان ارزش افزوده استفاده شود، یعنی کتابی باشد که فایل صوتی آن، ارزش افزوده آن کتاب باشد.

اسدی در تکمیل سخنان صفاریان پور مطرح کرد: ساس کار این است که همزمان با روز جهانی پادکست این رویداد آغاز و تا ۱۵ آبان‌ماه فرصت ارسال آثار برای شرکت‌کنندگان وجود داشته باشد. قشر شرکت‌کننده نیز محدود نیست و هر فردی که بتواند پادکست تولید کند، می‌تواند داخل رویداد شرکت کند تا داوران به سطح حرفه‌ای و یا آماتور او رسیدگی کنند. همچنین شایان ذکر است یکی از ۷ جایزه مستقیما با آرای مردمی انتخاب خواهد شد و جوایز برگزیدگان به طوری خواهد بود که ابزار مهم و گران تهیه پادکست در اختیار پادکست‌ها قرار بگیرد.

در ادامه یکی دیگر از خبرنگاران درباره چگونگی برگزاری جشنواره و همچنین اعطاء امتیازهای خاص مانند شرکت در رادیو و‌... برای برگزیدگان این جشنواره پرسید.

اسدی، دبیر جشنواره پاسخ داد: پادکست‌ها در سایت جشنواره در معرض دید عموم است تا مردم بتوانند از همین طریق رای خود را به برگزیده خود بدهند، یکی از امتیازهایی که برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است، پخش و بازنشر فراگیر پادکست‌ها و مشاهده آن توسط عموم مردم خواهد بود. رادیو نیز به صورت حامی و حمایت کننده سعی در بازنشر پادکست نفرات برگزیده دارد‌.

خبرنگار دانش‌آموز پانا: محمدامین راست بندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار