هوشنگ جاوید: ایرانی‌ها برای مناقب‌خوانی جان دادند

تهران (پانا) - هوشنگ جاوید پژوهشگر شناخته شده موسیقی ایران می‌گوید مناقب‌خوانی در ایران هنری است که ایرانی ‌ها برای آن جان دادند و بسیاری از شاعران ارزنده ادبیات ایران از مناقب‌خوانی استفاده کردند و همین امر موجب تولد گونه‌های دیگر موسیقایی شد که همگی در برگیرنده ارزش‌های فراوانی هستند.

کد مطلب: ۱۴۰۳۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
هوشنگ جاوید: ایرانی‌ها برای مناقب‌خوانی جان دادند

صبح امروز نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم «مناقب خوانی» با حضور هوشنگ جاوید و میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به انتشار آلبوم مناقب خوانی گفت: در دهه‌های گذشته موسیقی حوزه هنری برای حفظ میراث موسیقی نواحی تلاش بسیاری داشته است است و ما هم در این دوره تلاش کردیم به رغم همه محدودیت ها و مسائلی که در این زمینه وجود دارد فضایی را فراهم کنیم تا به واسطه هنرمندان جریان سازی که در این عرصه به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند کارهایی را انجام دهیم.
عرفان‌پور در ادامه با اشاره به این مطلب که هوشنگ جاوید یکی از مهم ترین افرادی است که در حوزه موسیقی مقامی فعالیت می کند، افزود: هوشنگ جاوید یکی از هنرمندان جریان ساز موسیقی نواحی است او از جمله هنر پژوهانی است که پاسداری موسیقی نواحی را انجام می‌دهد و با از خودگذشتگی تلاش می کند فضای مطلوب تری را برای این حوزه فراهم کند.
وی با اشاره به نقش هوشنگ جاوید برای زنده باقی ماندن موسیقی نواحی گفت: اگر افرادی همچون هوشنگ جاوید نبودند قطعا امروز نمی توانستیم به راحتی از موسیقی نواحی یاد کنیم، آنها خوب می‌دانند ارزش حضور هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی در این کشور چقدر زیاد است.
عرفان پور اضافه کرد: افرادی همچون هوشنگ جاوید به واسطه تلاش شبانه روزی و سفرهای زیادی که در ایران داشتند قدر هنرمندان دور افتاده این سرزمین را می دانند و کارهای این عزیزان را ضبط و ثبت می کنند.
در بخش دیگری از این نشست هوشنگ جاوید گردآورنده آلبوم «مناقب خوانی در ایران» به خاطرات انتشار این آلبوم اشاره کرد و گفت: درباره این کار خاطرات تلخ و شیرینی دارم که اگر هرکدام از آنها را بشنوید تحت تاثیر قرار می گیرید.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۶۸ که وارد حوزه هنری شدم مجموعه ای به نام مرکز موسیقی حوزه هنری وجود نداشت در آن زمان من تلاش کردم به واسطه موسیقی نواحی پیشنهادهایی را برای انجام کارهایی در این زمینه ارائه دهم..
هوشنگ جاوید با اشاره به این مطلب که برای موسیقی نواحی افراد بسیاری زحمت کشیده‌اند ، اظهار کرد: بزرگانی چون علی معلم، جلیل عندلیبی، رضا مهدوی، علیرضا میرعلی نقی باعث شد که فعالیت‌های خودمان را آغاز کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مناقب خوانی در ایران هنری است که ایرانی ها برای آن جان دادند و بسیاری از شاعران ارزنده ادبیات از مناقب خوانی استفاده کردند و همین امر حتی موجب تولد گونه های دیگر موسیقایی شد که همگی در برگیرنده ارزش های فراوانی هستند.
این پژوهشگر موسیقی نواحی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که حرکت در جریان موسیقی نواحی به مثابه شنا در اقیانوسی است که شنا کردن در آن را بلد نیستیم، گفت: یکی از همین جزئیات، موسیقی آیینی - مذهبی است که می تواند در یک قالب تفکیک شده از موسیقی نواحی نیز تعریف شود. اینها شاخه های گوناگونی هستند مانند موسیقی کار و ... که مذهب در این نغمات جاری و ساری است و ما باید آنها را به جامعه منتقل کنیم..
وی ادامه داد: هنر مناقب خوانی تا دوره قاجاریه ادامه پیدا کرد اما در دوره پهلوی به واسطه جلوگیری که از اجرای مناقب خوانی می شود هنرمندان این عرصه هم به فراموشی سپرده شدند.
این پژوهشگر موسیقی نواحی یادآور شد: من در این آلبوم نهایت تلاشم را انجام دادم تا هر هنرمند مناقب خوانی را که در ایران وجود دارد، پیدا کنم و از هنرش برای ثبت و ضبط این آثار استفاده کنم. این ها هنرهای بسیار ارزشمندی هستند که حتی دربرگیرنده جنبه های آموزشی و اجتماعی بوده و در گذشته در قالب هایی چون امر به معروف و نهی از منکر و حتی ارائه احکام اسلامی نیز نقش ایفا می کردند.
هوشنگ جاوید در پایان سخنان خود تصریح کرد: ۱۴ هنرمندی که صدایشان را در آلبوم مناقب خوانی می شنوید دار فانی را وداع گفتند. خیلی از این عزیزان هم هستند که گرچه در قید حیات هستند ولی اکنون با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند که واقعا جای تاسف دارد. این عزیزان آخرین غزل خوان های دوران معاصر ما هستند که اگر بخواهم از مشکلات زندگی آنها بگویم اشکتان در می آید. امروز از نگاه آماری بسیاری هستند که در حوزه مناقب خوانی فعالیت می کنند اما واقعا باید بپذیریم که هیچ هنرمندی نمی تواند جای بزرگان ما را در این عرصه بگیرند.

وی در پاسخ به خبرنگار پانا درباره این مطلب که چگونه می‌توان با برگزاری کارگاه و آموزش به زنده ماندن این هنر کمک کرد، گفت: ما باید ابتدا رغبت جوانان برای حضور در کارگاه‌های آموزشی را بسنجیم و در ادامه برای برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برنامه ریزی کنیم.
در همین ارتباط عرفان‌پور نیز عنوان کرد: خوشبختانه تصویب سند موسیقی کشور در جلسات پایانی آن در شورای هنر است و پس از آن به شورای انقلاب فرهنگی برای تصویب خواهد رفت ، در این سند راهکارها و برنامه‌های بسیاری برای رشد موسیقی نواحی در نظر گرفته شده است که با تصویب آن شاهد اتفاقات بسیار خوبی برای حفظ میراث موسیقی نواحی می‌افتد.
هوشنگ جاوید نیز ادامه داد: امید است به زودی شاهد ثبت ملی مناقبت خوانی و در ادامه ثبت جهانی آن باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار