در گفت‌وگو با پانا تشریح شد؛

راهکار مدیریت شهری تهران برای حل مشکل سرویس مدارس استثنایی

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران ضمن اعلام راهکارهای شهرداری برای حل مشکل سرویس مدارس استثنایی درخصوص جزئیات نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید توضیح داد.

کد مطلب: ۱۴۰۱۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
راهکار مدیریت شهری تهران برای حل مشکل سرویس مدارس استثنایی

مهدی وحدت‌کار در گفت‌وگو با پانا درخصوص تدبیر مدیریت شهری برای آنکه مشکلات سال گذشته برای سرویس مدارس استثنایی تکرار نشود، گفت: «مسئولیت قراردادهای سرویس مدارس استثنایی با آموزش‌وپرورش است و یک مسئولیت هم برای سازمان بهزیستی در قانون دیده شده ولی شورای شهر در سال‌های گذشته و امسال بودجه‌ای برای ارائه خدمات کمک هزینه حمل‌ونقل دانش‌آموزان استثنایی تصویب کرده است. بنا به مشکلاتی که هر سال وجود داشته امسال تصمیم شورا این بوده که همه هزینه سرویس مدارس استثنایی را شهرداری بپردازد و مستلزم این است که بودجه لازم برای ارائه این خدمت به شهرداری داده شود.»

وی ادامه داد: «آموزش‌وپرورش برآوردی داشته و اعلام کرده که هزینه عددی بالغ بر صد میلیارد تومان است و چیزی که برای سال جاری تصویب شده 41 میلیارد تومان است و طبعا کفایت هزینه پیش‌بینی شده را نمی‌کند. در صحن شورای شهر هم مطرح کردیم که کمیسیون برنامه و بودجه و اعضای شورا نسبت به تصویب بودجه لازم برای ارائه این سرویس اقدام لازم را انجام دهند که موظف شدیم تا آذر ماه، شهرداری درخواست متمم قانون بودجه را به شورا ارائه دهد.»

وحدت‌کار با اشاره به اینکه سال گذشته مشکل بودجه و اعتبار لازم بود، گفت: «اگر امسال بودجه را بدهند مشکلی نیست. پیشنهاد ما این بود که بودجه را مستقیم به اولیای دانش‌آموزان استثنایی بدهیم و خود اولیا تصمیم بگیرند چطور آن را هزینه کنند. پیشنهاد دقیق‌تر از باب اینکه خیالمان راحت باشد این پول برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان است. یک کیف پول برای حساب الکترونیک هر کدام از اولیا برای حمل‌ونقل دانش آموزان باز کنیم که سامانه‌ای لازم دارد و سامانه آن آماده شده و اگر کارهای قراردادی از باب پیمانکاران انجام شود خدمات از اول مهر شروع می‌شود.»

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران یادآور شد: «هدف از همه این کارها ارائه خدمات بهتر به مسافران و مردم است و هدف همه دستگاه‌ها باید این باشد و افزایش بودجه و افزایش درآمد نباید هدف هیچ دستگاهی باشد و همه باید مسیر ارائه خدمات بهینه به مردم را طراحی کنند. از این جهت از هر ابزاری بشود استفاده کرد که خدمات شفاف‌تر شود، قاعدتا خدمات بهتر می‌شود.»

وحدت‌کار درخصوص تاکسی دانش‌آموزی و استفاده ازخدمات تاکسی‌های اینترنتی هم توضیح داد: «یکی از قابلیت‌هایی که اکنون در جامعه وجود دارد، امکان استفاده از تکنولوژی‌های حوزه حمل‌ونقل است که برخی مجموعه‌ها ارائه می‌دهند و طبعا شهرداری‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا خدمات را بهینه کنند و سطح کیفی زندگی مردم در زمینه خدمات حمل‌ونقلی و مشخصا سرویس مدارس بالاتر برود. چیزی که در سال‌های گذشته گرفتار آن بودیم عدم استفاده از تکنولوژی‌های در دسترس بود. تکنولوژی‌ها و فن آوری‌های قابل توجهی داریم که در حوزه حمل‌و‌نقل کار می‌کنند و چرا در حوزه سرویس مدارس نباشد که خیال اولیا از هزینه‌ها راحت‌تر باشد.»

بهره‌مندی شرکت‌های پیمانکاری سرویس مدارس از سامانه‌های هوشمند

وی ادامه داد: «تاکید نمی‌کنم هزینه کمتر است ولی همین که شفاف باشد خیال ما راحت‌تر می‌شود که هزینه دلالی و سفته بازی نیست و هزینه‌ای است بابت خدماتی که فرد می‌گیرد و متناسب با وضعیت هزینه‌ای پرداخت می‌کند و اگر خیال فرد از تردد فرزندان با خودرو راحت باشد طبعا برمی‌تابد که دستگاه‌ها به سمت استفاده از فن آوری‌های نو با عاملیت بخش خصوصی بروند؛ یعنی دلیلی ندارد دستگاه‌ها اینها را در خود ایجاد کنند که بهره‌وری را کاهش می‌دهد. از جمله مجموعه‌هایی که می‌تواند این فن‌آوری را ارائه کند شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی هستند که در این زمینه می‌توانند خدماتی ارائه کنند که هماهنگی‌های کلی صورت گرفته و امسال برای اولین بار در فراخوانی برای شرکت‌های پیمانکاری سرویس مدارس شرط کردیم که باید از سامانه‌های هوشمند بهره‌مند باشند؛ یعنی کسی که چهار ماشین در اختیار دارد و هیچ سامانه‌ای برای کنترل آن ندارد، نمی‌تواند تاییدیه شهرداری را بگیرد و حتما باید سامانه‌های هوشمند لازم را داشته باشند تا بتوانند خدمات مناسب را به مردم ارائه دهند.»

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران ادامه داد: «حضور برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح شهر و تبلیغاتی که می‌بینید، می‌تواند در راستای همین باشد؛ یعنی سیر مراحل قانونی باید انجام شود و هماهنگی‌های کلی هم صورت گرفته و امیدواریم نهایتا منجر به بهینه‌سازی سرویس‌ها هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت شود.»

وحدت‌کار اضافه کرد: «سال گذشته و سال‌های قبل که پدیده تعطیلی مدارس پیش آمد این سوال بود که وقتی هیچ سرویسی نمی‌گیریم چرا هزینه بدهیم که این مشکل بود. اکنون با توجه به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و پلتفرم‌های نرم‌افزاری و هوشمند امکان اینکه هزینه در برابر خدمات باشد وجود دارد و طبعا مردم و مدارس متناسب با توان شرکت‌ها می‌توانند از آنها این درخواست را داشته باشند. این مساله در شرکت‌هایی که دانش‌بنیان هستند و پلتفرم لازم را دارند قابل اجراست و همین الآن برخی شرکت‌ها که اعلام آمادگی کردند، گفتند قابلیت این را دارند روزی که مدرسه تعطیل باشد پول را برگردانند.»

افزایش 45 درصدی نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید

وی درخصوص نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید هم گفت: «نرخ پیشنهادی کارگروه ماده 18 ذیل آیین‌نامه موضوع سرویس مدارس که مصوب دولت است در شورا مطرح شد و پیشنهاد ارسالی کارگروه ماده 18 مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت. این نرخ تابع فرمولی است، ولی بسته به شرایطی که هر کدام از سرویس‌ها دارند، منطقه آموزش‌وپرورشی که مدرسه در آن است، میزان مسافت و مولفه‌های دیگر به‌طور متوسط حدود 40 تا 45 درصد افزایش قیمت است.»

وحدت‌کار ادامه داد: «پیشنهاد کارگروه 80 درصد مطرح شده بود، اما نظر شهرداری این نبود و به زیر 50 درصد کاهش یافت و در کمیسیون چند درصد هم در موضوعاتی کاهش یافت و حدود 45 درصد شد. آنچه که در مورد سرویس مدارس وجود دارد آیین‌نامه بالاسری که دولت مصوب کرده و دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه ابلاغ شده مسئولیت شهرداری‌ها در کل کشور است که نمایندگی‌شان سازمان تاکسیرانی در هر شهری است و مسئولیت کلی شورای شهر هر شهری سه چیز است؛ تایید صلاحیت شرکت‌ها، تایید صلاحیت راننده‌ها و تصویب پیشنهاد کارگروه ماده 18 که این کارگروه متشکل است از رئیس اداره کل آموزش و پرورش هر شهر به عنوان رئیس کارگروه، نماینده انجمن اولیا و مربیان به عنوان عضو کارگروه و نماینده شهرداری که سازمان تاکسیرانی است به عنوان دبیر کارگروه.»

وی اضافه کرد:‌ «مسئولیت سرویس مدارس با اداره کل آموزش و پرورش در قانون و ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی دیده شده و مسئولیت شهرداری‌ها و شورای هم این است که پیشنهاد قیمت توسط کارگروه را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد به عنوان نماینده مردم در هر شهری و مسئولیت شهرداری‌ها هم تایید صلاحیت راننده و شرکت‌ها است. فقط زمینه تایید صلاحیت شرکت‌ها و راننده‌ها با شهرداری‌ها است و اجازه ورود به بقیه موضوعات را ندارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار