رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

ساختمان‌های پایتخت سبز می‌شوند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از تدوین دستورالعمل ساختمان‌های سبز در پایتخت خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۰۰۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
ساختمان‌های پایتخت سبز می‌شوند

مهدی پیرهادی در گفت‌وگو باپانا با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که به شدت پیگیر آن هستیم موضوع ساختمان سبز است، گفت: «در مورد ساختمان سبز مطالعات خوبی انجام دادیم. یکی از دستورالعمل‌ها در این رابطه، استاندارد لید است که در آمریکا تدوین شده و نیاز داشت در کشور ما بومی‌سازی و متناسب با شرایط کشور و شهر تهران تدوین شود که این کار تقریبا انجام شد.»

او افزود:« دستورالعمل‌ها باید در حوزه اجرا هم قابلیت عملیاتی شدن داشته باشند زیرا اگر بهترین قانون را هم بگذارند ولی در کشور قابلیت اجرا نداشته باشد مردم نمی‌توانند ثمره‌اش را ببینند. با بسیاری از افرادی که در این خصوص صاحب نظر بودند در طول یک سال گذشته مشورت کردیم و ده‌ها جلسه گذاشتیم و چند روز پیش از تعدادی از نخبگان درخواست کردم و چیزی که آماده بود را برایشان ارسال کردم و آنها هم نظر دادند.»

وی ادامه داد: «با تعدادی از افراد سازنده‌ای که در شهر تهران تحصیلات آکادمیک داشتند و جزو اساتید دانشگاه بودند با حضور ریاست شورا و معاونت شهرسازی جلسه‌ای ترتیب دادیم و نقطه نظراتشان را دریافت کردیم. برخی از این افراد با کلیت دستورالعمل‌ها موافق بودند اما معتقد بودند که اجرای آن در توان سازندگان ما نیست به دلیل این که هزینه‌های خیلی بالایی دارند، به همین دلیل اگر مشوق‌هایی برای این ساختمان‌ها دیده نشود انگیزه‌ای برای سازندگان به وجود نمی‌آورد.

او با اشاره به نظر سازنده‌ ها، تصریح کرد: آنها معتقد بودند برای اجرایی شدن طرح باید فازبندی شود و مشوق‌هایی گذاشته شود. البته خودمان هم مشوق‌هایی را در دستورالعمل‌ها پیش بینی کرده بودیم، ولی این افراد در این رابطه نقطه نظراتی داشتند که خیلی از آنها درست بود. اگر بهترین موضوع را بیاوریم ولی اجرا نشود نقصی در فرایند تصمیم‌گیری ماست.»

پیرهادی یادآور شد:« از بیش از 300 آیتمی که برای ساختمان های سبز دیده شده بود به 200 شاخص رسیده و قرار است در فاز اول این 200 آیتم لحاظ شود دوباره این شاخص‌ها را با تعدادی از فرهیختگان و نخبگانی که در این حوزه کار کردند و مخصوصا در حوزه محیط زیست سال‌ها در دانشگاه ها تدریس کردند و در کشور صاحب نظرند مطرح کردیم که برخی از آنها نظراتشان را دادند و بعضی‌ها قرار است در هفته‌های آینده نظراتشان را برایمان بفرستند.»

او ادامه داد: « دوباره موضوع را با رئیس شورا مطرح کردم و قرار شد با حضور رئیس شورا نظرات آنها به علاوه نظراتی که در حوزه شهرسازی وجود دارد جمع بندی شود و نهایتا در قالب یک دستورالعمل به شهرداری تهران ابلاغ کنیم. موضوع ساختمان سبز چون هم به بحث انرژی و هم به بحث آب توجه بسیار ویژه دارد و نوع معماری ساختمان و توجه به مسائل سلامت و مسائل بهداشتی را مدنظر دارد یک دریچه تازه در حوزه محیط زیست در صنعت ساختمان‌سازی است.»

رئیس کمیسیون سلامت تاکید کرد :‌« اگر تا دو سه ماه دیگر این دستورالعمل‌ها به نتیجه برسد می تواند نقطه شروعی برای یک کار تحولی جدید باشد و این کار یک ریل‌گذاری برای آیندگان خواهد بود. در سال 1403 حتما تلاش می کنیم تعدادی از سازندگان این کار را شروع کنند و افتتاح این ساختمان‌ها را در سال‌های آتی خواهید دید. این موضوعی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته آغاز شده و در همین مقطع هم که اتفاق افتاده قدری عقب افتادگی از نظر زمانی داریم؛ اما خدا را شاکریم که این اتفاق خوب در این دوره رخ داده و در حوزه ساختمان سبز توانستم وقت بگذارم و آن را حداقل به این نقطه برسانم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار