تعدادی از فروشندگان لوازم التحریر در ملارد در گفت‌وگو با پانا:

مصرف‌گرایی در خرید لوازم‌التحریر موجب فراموشی رسالت اصلی دانش‌آموزان می‌شود

ملارد (پانا) - فروشندگان لوازم التحریر در سطح شهرستان ملارد، مصرف‌گرایی و زیاده‌روی دانش‌آموزان در خرید لوازم التحریر را عاملی منفی و بیهوده دانستند که موجب فراموشی رسالت اصلی تحصیل آنها درمدارس می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۹۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مصرف‌گرایی در خرید لوازم‌التحریر موجب فراموشی رسالت اصلی دانش‌آموزان می‌شود

با نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس و آغاز ماه مهر شاهد موج عظیم دانش‌آموزان کودک و نوجوان در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر هستیم، دانش‌آموزانی که بدون در نظر گرفتن کیفیت به فکر کمیت وسایل‌های مورد نیاز مدرسه هستند، وسایلی که نه تنها گران هستند، بلکه موجب ایجاد رقابتی ناسالم بین نوجوانان و کودکان در مدرسه نیز می‌شوند و هزینه‌های سنگینی را برای خانواده‌ها به وجود می‌آورند و آنها نیز را برای رضایت خاطر فرزندشان ناچار به خرید لوازم‌التحریرهای بی‌شمار و بلااستفاده می‌شوند. جهت بررسی معایب مصرف‌گرایی در خرید لوازم‌التحریر و راهکارهای مقابله با آن گفت‌و‌گویی با فروشندگان لوازم‌التحریر در شهرستان ملارد داشتیم.

محمدحسین سروری، فروشنده لوازم‌التحریر با اشاره به افزایش مصرف‌گرایی در خرید لوازم‌التحریر، عنوان کرد: «12 سال است که در عرصه فروش لوازم‌التحریر فعالیت می‌کنم و امسال نیز در مقایسه با سال‌های قبل دانش‌آموزان طرز فکر ناسالمی را سرلوحه خرید خود قرار داده‌اند، آنها به جای خرید به اندازه و باکیفیت طبق نیازهای خود در یک سال تحصیلی، به طور چشمگیری بیش از اندازه خرید می‌کنند و برایشان کیفیت مهم نیست؛ مدام به دنبال برندها و مارک‌های گران لوازم‌التحریر هستند، به طور میانگین هر دانش‌آموزی که برای خرید لوازم‌التحریر به فروشگاه ما مراجعه می‌کند حدود ۳میلیون تومان هزینه بیهوده برای خانواده خود می‌تراشد.»

وی با تاکید بر اهمیت مقطع تحصیلی در خرید لوازم‌التحریر، بیان کرد: «این روزها که به ماه مهر و بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم دانش‌آموزان زیادی از مقاطع مختلف برای تهیه نوشت‌افزار خود به ما مراجعه می‌کنند، اما مصرف‌گرایی در خرید دانش‌آموزان ابتدایی دیده بیشتر می‌شود؛ چرا که آنها نسبت به دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم طرز فکر متفاوتی دارند، کودکان ابتدایی معتقدند که لوازم التحریر هر چه با تعداد بالا باشد، آنها کامل‌تر در کلاس درس حاضر می‌شوند؛ در صورتی که از بین وسایلی که تهیه می‌کنند تنها یک سوم آن را استفاده می‌کنند و دو سوم نوشت‌افزاری که برای تهیه آن هزینه‌های زیادی شده استفاده نمی‌‌شود و خرید آنها بیهوده و کاملا غیرضروری است، آنها به رنگ‌ها در خرید توجه ویژه‌ای دارند و با اصرار فراوان، خانواده‌هایشان را مجبور به خرید لوازم‌التحریر گران با مارک‌های خارجی در رنگ های مختلف می‌کنند.»

مریم ملا، فروشنده لوازم‌التحریر در منطقه ملارد نیز درباره وسایل‌های غیرضروری که این روزها شاهد خرید بی‌اندازه آن بین دانش‌آموزان هستیم، گفت: «تولیدکنندگان و واردکنندگان نوشت‌افزار برای افزایش فروش خود کالاهای قلابی را در بازار عرضه می‌کنند و از راه‌های زیادی برای جلب توجه دانش‌آموزان به این کالا استفاده می‌کنند، به طور مثال افراد معروفی در شبکه‌های مجازی در صفحات شخصی خود مخاطبان زیادی دارند، نوشت افزارهای غیرضروری را تبلیغ می‌کنند؛ این کار دانش‌آموزان را برای خرید آنها وسوسه می‌کند و این عامل باعث ایجاد رقابتی ناسالم بین دانش‌آموزان می‌شود و تمام حواس آنها به سمت خرید و اسراف لوازم‌ التحریر جهت پیروزی در این رقابت ناسالم کشیده می‌شود و بیشتر بین کودکان ابتدایی شاهد آن هستیم، نوجوانان دانش‌آموز به این درک رسیده‌اند که به اندازه نیاز خود خرید کنند به طوری‌که وقتی مشتری نوجوانی که در مقطع متوسطه تحصیل می‌کند به فروشگاه ما مراجعه می‌کند بدون در نظر گرفتن مارک و برند وسیله مورد نظر، کالایی را انتخاب می‌کند که با وجود قیمت مناسب باکیفیت نیز باشد و به جای زیاده‌روی در خرید چند قلم کالای مورد نیاز با کیفیت که قیمت خوبی هم دارند، برای آغاز سال تحصیلی خریداری می‌کنند.»

وی افزود: «اگر در سنین کودکی خانواده‌ها با مصرف‌گرایی فرزندانشان به روش صحیح مخالفت و مقابله نکنند، زیاده‌روی در خرید در ذهن آنها می‌ماند و دیگر نمی‌توانند در خرید به کالاهای کم ولی باکیفیت قانع شوند، پس خانواده‌ها موظفند مفهوم واژه "مصرف‌گرایی" را به فرزندان خود آموزش دهند و آنها را با معایب و عواقب زیاده روی در خرید آشنا کنند، به آنها بگویند که مصرف‌گرایی موجب کاهش و کمبود کالا در جامعه می‌شود و نقش پررنگی در افزایش قیمت اجناس در بازار دارد، اگر از کودکی فرزندان خود با خرید کم اما با کیفیت آشنا کنند، دانش‌آموزی آگاه پرورش داده‌اند که در درجه اول به فکر کیفیت در خرید هستند و مدام به دنبال خرید کالاهای خارجی با برند‌های مختلف مشهور نیستند و نسبت به انتخاب‌های خود در خرید هوشمندانه عمل می‌کنند همچنین فروشندگان نوشت‌افزار هنگام خرید دانش‌آموزان باید آنها را در خریدی هوشمندانه راهنمایی کنند و کودکان و نوجوانان را برای خرید کالای با کیفیت و تولید داخلی شویق کنند.»

لوازم التحریر جز وسایلی ضروری برای آغاز سال تحصیلی است، اما زیاده روی و مصرف‌گرایی در خرید و مصرف آن موجب افزایش قیمت و کاهش کمبود کالا می‌شود، این روز ها رقابتی برای خرید بیشتر و رنگی‌تر بین کودکان ایجاد شده که اگر بخواهند به همین روند پیش بروند و مصرف‌گرایی‌ را سرلوحه خرید خود قرار دهند رسالت اصلی را در مدرسه که "تحصیل" است فراموش می‌کنند و پا به دنیایی پوچ اما رنگی می‌گذارند، با آموزش و راهنمایی فرزندان خود از مصرف‌گرایی در جامعه جلوگیری کنیم.

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس زندیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار