رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

شکایت معدن پوکه از سوی جهاد کشاورزی بوده است

تبریز( پانا )- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن اشاره به فعالیت های این نهاد، شکایات معدن پوکه را از سوی سازمان جهاد کشاورزی جهت جلوگیری از تاثیرات منفی بر روی محصولات کشاورزی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۸۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
شکایت معدن پوکه از سوی جهاد کشاورزی بوده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ظهر روز پنجشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در 5 ماه اخیر میزان صادرات در استان 110 میلیون دلار بوده این میزان در سال حدود 300 میلیون دلار برآورد می شود. کشاورزانی که در راستای امنیت غذایی تلاش می کنند ارزش آب را به خوبی درک می کنند و با توجه به اذعانات سازمان آب منطقه ای کشاورزان با تخصیص 30 درصدی آب، محصولات خود را تولید کرده اند.

وی افزود: اینکه در حوزه دریاچه ارومیه کشاورزی نباشد یک امر محال است، اما باید به سمت مصرف بهینه بروند تا امنیت غذایی و منابعی ایجاد شود. تلاش داریم تا با کمترین آب، بیشترین محصول تولید شود؛ از این‌رو طبق شرایط آب و هوایی و شرایط اقتصادی الگو به دست کشاورزان دادیم، حال اگر کشاورز به این دستور توجه نکرده و گوجه و پیاز تولید کرده است قطعا هم راستا پیش نخواهیم رفت و این قشر از حمایت دولتی بهره‌ای نخواهند برد.

فتحی ادامه داد: تغییر الگوی کشت امری فرهنگی محسوب می شود که دستگاه های دولتی نمی توانند دیدگاه سلبی در این راستا داشته باشند اما فرهنگسازی را بعنوان قانون برای خود قرار داده ایم که این امر نیز زمان بر است.

وی در رابطه با سفر هیئت استانی به کشور روسیه افزود: جلسات متعددی حتی با حضور صادرکنندگان هم تشکیل شد تا آنها رودرو مشکلات خود را بگویند و همچنین جلسات در مورد نحوه صادرات و واردات و مشکلات موجود در این بخش تشکیل شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در اطراف سعید آباد و قوریگل ویلاهایی وجود دارد که اقدامات زیادی در این حوزه انجام گرفته است و طرح دعوا برای این موضوع طبق ماده سوم حفظ کاربری انجام گرفت که در بعضی موارد قضات رای برائت دادند و در برخی دیگر نیز امکان قلع و قمع داده شد؛ اما در مجموع برای برخورد با ویلاهای غیر مجاز اقدامات لازم بصورت کلی انجام گرفته است.

وی افزود: چاه غیرمجاز در اطراف حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد اما ۸۰ هزار مورد نیست و قابل قبول نیست و بهتر است آمار دقیق از شرکت آب منطقه‌ای گرفته شود. کاشت سیب زمینی در اطراف سد سهند فعالیتی کنترل شده است که سرمایه‌گذاران برای ایجاد شبکه این سد آماده و با منابع خود در حال احیای این سد هستند.

فتحی اظهار کرد: عمدتا در سبد غذایی مردم مصرف گوشت قرمز و ماهی کاهش یافته، اما استفاده از گوشت مرغ افزایش داشته است، افزایش مصرف گوشت قرمز به افزایش میزان قدرت خرید مردم بستگی دارد امروزه سرانه مصرف گوشت ماهی به 9 کیلو رسیده است که این مقدار هر ساله در حال افزایش است و در این راستا مازاد تولید نداریم.

وی افزود: موضوع چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز یک مسئله استانی نیست؛ موضوع آن حفاظت تمام داشته‌ها و قرنطینگی است و طبق توافق برای چمن این ورزشگاه از تولیدات داخلی استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اذعان داشت: با فنس‌کشی هیچ کسی مخالف نیست اگر واقعا برق برای اجرای سیستم آبیاری لازم است ما مشکلی نداریم اما موضوع این درخواست کنندگان ویلا و خانه باغ درخواست ساخت خانه باغ است و برای خانه باغ نیاز به قانون است که برای زیر یک هکتار نمی‌توان اجازه داد از این رو دچار تناقض می‌شویم که عده‌ای می‌گویند جلوی رشد قارچ گونه ویلاها را بگیرید و عده‌ای می‌گویند چرا آب و برق این ویلاها را تامین نمی‌‌کنید. همچنین موضوع کمبود آرد را حل کردیم، با توجه به افزایش سهمیه و نظارت بازرسی این مشکل تا حدودی حل شده است و دیگر شاهد این صف‌ها نیستیم.

وی در رابطه با قیمت گوشت مرغ و نوسانات بازار مرغ افزود: هم اکنون قیمت تمام شده و سود معقول مرغ به حالت پایدار رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال 1403 این وضعیت نرمال ادامه داشته باشد. همچنن شکایات معدن پوکه از طرف ما بود؛ با توجه به اینکه معادن یکی از منابع و ظرفیت استان است و ما هم سعی می‌کنیم تا از ایجاد اثرات منفی معادن روی محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

خبرنگار دانش آموز پانا: سما رزمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار