دختر طلایی وزنه‌بردار‌ی ایران از نشانه‌گیری سکوی قهرمانی المپیک می‌گوید:

فاطمه کشاورز: کسب سهمیه المپیک فرانسه را نشانه‌گیری کرده‌ام

علی‌رغم فارغ‌التحصیلی خود را یک دانش آموز ورزشکار می‌دانم

تهران (پانا) - ملی‌پوش وزنه‌برداری تیم ملی جوانان گفت‌ قطعاً سطح مسابقات جهانی بزرگسالان در عربستان به‌خاطر شرایط خاص گزینشی برای المپیک فرانسه بالا خواهد بود، وزنه‌برداران شرکت‌کننده در این مسابقات به دنبال کسب سهمیه المپیک هستند،

کد مطلب: ۱۳۹۶۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
فاطمه کشاورز: کسب سهمیه المپیک فرانسه را نشانه‌گیری کرده‌ام

تیم ملی دختران ایران در رقابت‌‌های نوجوانان و جوانان آسیا ۲۰۲۳‌، با ۱۰ نماینده شرکت کردند. کوروش باقری، معصومه بابایی و مینا عصفوری کادر فنی تیم ملی دختران را تشکیل دادند.

وزنه‌برداران نوجوان و جوان دختر ایران در رقابت‌های آسیایی ۲۰۲۳ توانستند یک رکورد ماندگار در تاریخ وزنه‌برداری ایران رقم بزنند و پنج مدال از این مسابقات صید کردند، دو نقره و یک برنز هم سهمیه ایران در کنار مدال‌های زرّین طلا از رقابت‌های نوجوانان و جوانان آسیا بود.

دختران وزنه‌برداذر ایرانی زیر سقف مسابقات بین‌المللی با شکست رکوردهایی در دسته‌های مختلف، تابلویی ماندگار در تالار افتخارات وزنه‌برداری ایران به ثبت رساندند. قطعاً جنس این تابلو طلایی است، زیرا برای اولین بار یکی از دختران ایران در دسته ۶۴ کیلوگرم نوجوانان با کسب نخستین مدال طلای بانوان، رکورد ماندگاری در ورزش وزنه‌برداری ایران به ثبت رساند و برگی دیگر از تاریخ کشور را به رنگ طلا در ورزش بانوان ‌اختصاص داد.

به بهانه این افتخار‌آفرینی تاریخی دختران وزنه‌بردار ایران در مبارزه با فولاد سخت در قاره کهن با ملی‌پوش طلایی تیم وزنه‌برداری جوانان ایران فاطمه کشاورز به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.‌

پانا - در آغاز صحبت مایلیم یک بیوگرافی از خودتان بفرمایید؟

کشاورز: فاطمه کشاورز هستم، ملی‌پوش حال حاضر تیم ملی جوانان، از استان فارس شهرستان مرودشت و به تازگی مدرک دیپلم را اخذ کردم.

قبل از وزنه‌برداری تکواندوکار بودم

پانا - ورزش را از چه سالی شروع کردید و اولین استارت ورود به میدان حرفه‌ای ورزش را در چه رشته‌ای زدید؟ آیا قبل از ورود به ورزش وزنه‌برداری در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت کردید؟

کشاورز: قبل از ورود حرفه‌ای به ورزش وزنه‌برداری مدتی تکواندو را نه به شکل کاملاً حرفه‌ای، بلکه با حضور در مسابقات استانی دنبال می‌کردم، با حمایت‌های پدرم وارد رشته وزنه‌برداری شدم. تا الآن هم در ترکیب تیم‌های وزنه‌برداری دختران تیم ملی برای کسب افتخار برای کشورم و ملت ایران تلاش می‌کنم. در پاسخ به سئوال دوم شما باید عرض کنم، خیر، تا قبل از وزنه‌برداری در هیچ رقابت بین‌المللی شرکت نداشتم.

مدال برنز مسابقات برنز بزرگاسلان آسیا را در کارنامه دارم

پانا - مسیر رسیدن به اردوگاه تیم ملی وزنه‌برداری بانوان را چگونه طی کردید و برای تصاحب دوبنده تیم ملی کدام قُلل قهرمانی را در چه رقابت‌هایی فتح کردید؟

کشاورز: بنده نخست در مسابقات استانی وزنه‌‌برداری شرکت کردم و با ثبت رکوردهای جدید و بالا‌تر از سطح رده‌های سنی جوانان از سال 99 به عضویت تیم ملی وزنه‌برداری دختران ایران درآمدم. بنده در نخستین تجربه بین‌‌المللی خود در رقابت‌های نوجوانان جهان به میزبانی عربستان شرکت کردم و نخستین مدال طلای ورزش وزنه‌برداری بانوان را به‌دست آوردم.

تجربه کسب مدال برنز مسابقات بزرگسالان آسیا در دسته ۶۴ کیلوگرم دو ضرب و مجموع این مسابقات را در کارنامه دارم.

طلای یک ضرب را با تفاضل یک کیلوگرم از دست دادم

پانا - وزنه‌برداری دختران ایران برای اولین بار در رده سنی نوجوانان و جوانان صاحب پنج مدال طلا در رقابت‌های آسیا ۲۰۲۳ شد، نخست از فضای حاکم بر این مسابقات بفرمایید و اینکه چطور شد طلای یک‌ضرب را از دست دادید؟

کشاورز: بنده در مسابقات وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان آسیا به میزبانی هند در دسته ۶۴ کیلوگرم به مصاف فولاد سرد رفتم، توانستم در رقابت با حریفان خود نقره یک‌ضرب و طلای دو‌ضرب و مجموع را از‌آن خود کنم. حریفانم از سطح آمادگی بالایی برخوردار بودند‌، با اختلاف یک کیلوگرم‌؛ حریف مدال طلای یک‌ضرب را از چنگ من درآورد.

ورزش حرفه‌ای به تحصیل آسیب می‌زند

پانا - ورزش حرفه‌ای به تحصیل شما آسیب نزد؟ برای ادامه تحصیل هم برنامه دارید؟ آیا به مانند درخشش در مسیر حرفه‌ای ورزش اخذ مدارک بالای تحصیلی را در برنامه دارید؟

کشاورز: ورزش حرفه‌ای قطعاً به تحصیل آسیب می‌زند، زیرا یک ورزشکار حرفه‌ای دائم و مستمر در اردوهای تیم ملی و کوران مسابقات قرار دارد. ولی می‌توان با یک مدیریت درست به مدال افتخار در هر دو سنگر تحصیل و ورزش دست پیدا کرد. بله برای ادامه تحصیل هم برنامه دارم. با توجه به فارغ‌التحصیلی خود را یک دانش‌آموز ورزشکار می‌دانم.

اردوهای تیم ملی منظم برگزار شد

پانا - حمایت‌های فدراسیون از تیم ملی دختران ورزنه‌بردادر در چه سطحی بود؟ آیا مدیریت ورزش و هیئت وزنه‌برداری استان هم حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند و زیرساخت‌های لازم این رشته در استان و شهر مرودشت فراهم است؟

کشاورز: نخست باید از مدیریت و شخص رئیس فدراسیون درباره حمایت‌های ویژه‌ای که از ما داشتند و همچنین از زحمات کادر فنی با‌تجربه که اکثر آنان از مدال‌آوران جهانی و المپیک هستند تقدیر و تشکر کنم. فدراسیون امکانات لازم در سطح مطلوبی را در اختیار ما قرار داده است. اردوهای تیم ملی برنامه‌ریزی شده و با نظم خاصی برگزار شد.

باید در پاسخ به سوال دوم شما عرض کنم که مدیریت ورزش و هیات وزنه‌برداری استان در حد توان و میزان امکاناتی که در اختیار دارند، حمایت‌های خوبی انجام دادند.

مسابقات بزرگسالان جهان به میزبانی عربستان

پانا - در حال حاضر با حضور در اردوی آماده‌سازی تیم ملی جوانان برای شرکت در چه رقابت‌هایی آماده می‌شوید؟

کشاورز: هم‌اکنون برای شرکت در مسابقات بزرگسالان جهان به میزبانی عربستان آماده می‌شویم، این رقابت‌ها از تاریخ ۱٠ شهریور ‌ در ریاض آغاز خواهد شد و برای طلای جهان آماده می‌شوم.

کسب مدال در عربستان سخت است

پانا - با توجه به اینکه مسابقات بزرگسالان جهان به میزبانی ریاض یکی از مراحل گزینش المپیک است، چه پیش‌بینی از سطح این رقابت‌ها دارید و چه قولی برای کسب مدال و سهمیه المپیک 2024 به میزبانی فرانسه می‌دهید؟

کشاورز: قطعاً سطح این مسابقات به‌خاطر شرایط خاص گزینشی برای المپیک فرانسه بالا خواهد بود، وزنه‌برداران شرکت‌کننده در این مسابقات تجربه حضور در میادین بزرگ مانند المپیک و جهانی را دارند، کار برای همه ملی‌پوشان سخت است، ولی نا‌امید نیستیم و برای کسب مدال و قرار گرفتن بر روی سکوهای قهرمانی تلاش می‌کنیم، پیش‌بینی کسب مدال در این فضا بسیار سخت است، ولی هدف ما افتخار‌آفرینی برای ایران و ایرانی است.

زیرساخت ورزش استان‌ها باید تقویت شود

پانا - کلام آخر؟

نباید فراموش کرد که برای توسعه هر چه بیشتر ورزش باید به تقویت زیرساخت‌های ورزش استان‌ها توجه کرد زیرا آینده‌سازان ورزش استان از شهر‌ها و روستاهای کشور کشف می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار